2 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
(צילום: EPA)
בעקבות פרסום התחקיר הצבאי על מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, שלפי הממצאים בצה"ל נהרגה בסבירות גבוהה על-ידי אחד הלוחמים שהשתתפו בחילופי האש עם פעילי טרור, בארה"ב שבו על בקשתם לבחון את נוהלי הפתיחה באש - אך בישראל בוחרים שלא להגיב על כך באופן רשמי.
סגנו של דובר מחלקת המדינה, וידנט פאטל, אמר בתדרוך בבית הלבן כי וושינגטון תמשיך ללחוץ על הדרגים הבכירים בישראל ולדרוש בחינה מחודשת של נוהלי הצבא כדי שמקרה דומה לא יתרחש בעתיד - אך לא מדובר כלל בדרישה חדשה.
בירושלים לא הופתעו מהדברים וציפו שייאמרו. בחודשים האחרונים שוחח מזכיר המדינה אנתוני בלינקן עם שר הביטחון גנץ על הנושא כמה פעמים, ובפעם האחרונה שהזכיר זאת לפני שבועיים אמר לו כי או שהחייל פעל לא בסדר - או שהנוהלים לא בסדר.
כיוון שבצה"ל הגיעו למסקנה שהחייל פעל כשורה וגם ההוראות לחיילים מידתיות - איש במערכת הביטחון לא חושב שישראל תשנה את הכללים ותסכן חיילים בגלל הדרישה האמריקנית. כך או כך, מדובר במנדט של הדרג הצבאי.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לא מגיבים לאמריקנים. לפיד וגנץ
(צילום: AFP)
כמו כן, מדובר באמירה חריגה כיוון שהאמריקנים מכריזים בפומבי על לחצים שמופעלים על לפיד וגנץ בעיצומה של מערכת בחירות - מה שיכול לשחק לידיו של נתניהו, שיטען כי הממשלה חלשה מול הלחץ הבילאומי. בנוסף, האמריקנים שלחו בימים האחרונים שליחה בכירה לאזור כדי להתריע על הדאגה שלהם מההסלמה בתקופה האחרונה בגדה המערבית - מחשש שישראל "מחממת את הגזרה" במכוון.
באופן רשמי, אף לשכה לא הגיבה על הדברים, מלבד זו של נפתלי בנט שהכריז כי לא יתמודד בבחירות הקרובות. "הוראות הפתיחה באש של חיילנו ייקבעו על ידי מפקדי צה"ל, במנותק מכל לחץ - פנימי או חיצוני", אמר ראש הממשלה לשעבר. "בכל רגע נתון ישנם מחבלים פלסטינים המנסים לרצוח ישראלים. לא להיפך. ידנו אינה קלה על ההדק, אולם הצו המוסרי הוא לפגוע במחבלים ובכך להציל חיי אדם".
בנט הוסיף כי "כראש ממשלה נתתי גיבוי מלא ללוחמינו, ואני מצפה מידידנו בעולם לא להטיף לנו מוסר אלא לגבות אותנו במלחמתנו בטרור".