3 צפייה בגלריה
הנרצחות מנאר חג'אג' ובתה חדרה
הנרצחות מנאר חג'אג' ובתה חדרה
מנאר חג'אג' ובתה חדרה
( צילום: דוברות המשטרה)
שעות לאחר הרצח של מנאר חג'אג' (34) ובתה חדרה בת ה-14, וטרם נעצרו חשודים במעשה. השתיים נורו מתחת לבניין מגוריהן כשחזרו מקניות בסופרמרקט, ככל הנראה על-ידי שני מתנקשים. אחותה התאומה של הנערה שנרצחה, מרים, פונתה לבית החולים אסף הרופא במצב בינוני - אחרי שניסתה לברוח ונורתה ברגלה. היא ניצלה אחרי שהנשק של המתנקש נתקע.
חג'אג' לא הייתה מוכרת למשטרה כמי שיש איומים על חייה, ולפי החשד, הרצח בוצע כנקמה על סכסוכים פליליים שבהם היה מעורב בעלה. הבעל, אגב, מתגורר בחו"ל - ורק לפני כמה ימים אשתו ובנותיו שבו מביקור של כחודשיים אצלו, בגלל שהשתיים היו צריכות לחזור לבית הספר. מתחילת השנה נרצחו תשע נשים ערביות.


3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
"נגביר המאמצים לריסון האלימות". לפיד
(צילום: שאול גולן)
הירי התרחש סמוך לשעה 22:40 ברחוב הרב קוק בעיר. חובשים ופרדמיקים של מד"א הוזעקו לזירה וטיפלו בשלוש הפצועות לפני שפונו לבית החולים אסף הרופא. לפי עדות ראייה שחששו להזדהות בשמן, מנאר ובנותיה, תלמידות כיתה ט' בעיר, בדיוק חזרו מקניות בסופרמרקט - ורכבן עוד היה מונע לאחר הרצח.
אחת השכנות סיפרה כי שמעה את היריות ממרחק - ורצה לזירה. "ראיתי חובש שעושה החייאה והארתי לו עם הפנס של הטלפון, כדי שיראה מה הוא עושה", שחזרה. "אחת התאומות בדיוק הניחה את השקיות ליד המעלית, חזרה לרכב - וראתה שיורים באמה ובאחותה - וברחה תוך כדי שהמתנקש יורה ברגלה".
שכנה נוספת סיפרה כי הירי התרחש מטווח אפס. "שמענו יריות ואת הילדה צועקת מכאבים", סיפרה. "ירדנו למטה וראינו אותן כששתיים מהן כבר איבדו הכרה". שכנה אחרת הוסיפה כי האם לא הייתה מאוימת. "היא הייתה אישה טובה עם תואר בחינוך ובאמצע הלימודים לתואר השני", סיפרה. אלו שתי בנותיה היחידות. זה מפחיד כמה מקרי רצח קרו בעיר".
3 צפייה בגלריה
זירת הירי בלוד
זירת הירי בלוד
"גל מטורף של אלימות". זירת הרצח בלוד
(צילום: נדב אבס, שאול גולן )
מפקד מחוז המרכז, ניצב אבי ביטון, אמר בזירה כי למשטרה לא היה מודיעין מקדים על סכסוכים הקשורים לאלימות במשפחה. "זה אירוע קשה מאוד ואנחנו הולכים לטפל בו בחומרה", אמר ניצב ביטון. "ככל הנראה מדובר באירוע פלילי בין עבריינים, אבל זה רק הכיוון ההתחלתי. אנחנו אוספים את המודיעין ונגבש תמונת מצב עדכנית ונקבל החלטות מבצעיות בנושא".
בתום הערכת מצב, מפקד המחוז ביטון ציין שמדובר ברצח החמור ביותר במחוז, וכי הוא ייחקר בעדיפות עליונה. החקירה הוטלה על היחידה ללוחמה בפשיעה של מרחב השפלה. בנוסף, ביטון הנחה על פריסת כוחות מוגברת בעיר, תוך העצמת האכיפה הממוקדת נגד מחוללי הפשיעה.
ראש הממשלה יאיר לפיד כתב הבוקר: "הרצח הנורא בלוד של מנאר חג'אג' ובתה חדרה בת ה-14 יחד עם רצף ארועי האלימות של הימים האחרונים מחייב אותנו להגביר את האכיפה והנוכחות של כוחות משטרה בערים ולהחמיר את הענישה מול כל מעשה אלימות. אני שולח ניחומים למשפחת חג׳אג׳ והחלמה מהירה לאחות התאומה. בלתי נתפס שאם ובתה נרצחות, אנחנו נגביר את המאמצים לריסון והורדת האלימות בחברה הערבית בכל הדרכים העומדות לרשותנו".
ראש העיר יאיר רביבו שהיה בזירת הרצח אמר ל-ynet: "זה ערב קשה, שממשיך גל מטורף של אלימות שמשתוללת בארץ - בפרט בחברה הערבית - וצר לי להגיד את זה, אבל המדינה לא מתעוררת. אם מספר הרציחות הזה היה בחברה היהודית - המדינה הייתה עוצרת מלכת. יש תחושה ש'זה ערבי הורג ערבי, לא נורא'. זה נורא מאוד. זה פוגע בביטחון האישי של כל תושבי המדינה, יהודים וערבים כאחד, ומה שמקומם ומרתיח אותי זה שלרוצחים השפלים האלה אין עכבות. אלה נשים, סטודנטים, זה צעירים ונורמטיביים. אלה לא עבריינים שמחסלים עבריינים. זה פוגע באנשים חסרי ישע וחסרי יכולת להגן על עצמם, וזה פשוט נורא ואיום".
הוא הזכיר את הרצח האחרון בלוד, בשבוע שעבר, של מרוואן ווחוואח, וסיפר על בתו שנאלצה לפתוח את שנת הלימודים ללא אביה בגלל גל האלימות. "ביקרתי בתיכון הערבי בתחילת שנה, וייתכן שפגשתי גם את הנערה", אמר רביבו. "פגשתי גם את הבת של מרוואן, כיאן. ילדה בכיתה ט' שאיבדה את אביה במרכז העיר. הוא נרצח בגלל שם משפחתו, שמסוכסכת עם משפחה אחרת - אבל הוא לא עשה רע לאף אחד", אמר.
רביבו הוסיף כי בטנו מלאה בביקורת גם על מערכת המשפט ורשויות האכיפה שמקלות עם העבריינים - אך ביקש להפנות לציבור הערבי בעירו את זעקתו על עליית המדרגה באירועי האלימות. "איפה חשבון הנפש שלכם? איך יכול להיות שככה נוטלים חיי אדם? זה לא מקומם אתכם? לא נמאס לכם? אתם לא רוצים לצאת ולזעוק שחיי אדם אינם הפקר?".