סלבדור ראמוס, שרצח 19 ילדים ושתי מורות בבית הספר היסודי "רוב" בעיירה יובלדי בטקסס, היה בבניין יותר משעה לפני שחוסל על ידי השוטרים. בצל הביקורת הציבורית הגוברת על משך הזמן שלקח לחסלו, דיווח אמש (שישי) ה"ניו יורק טיימס" כי אנשי משמר הגבול שהגיעו למקום כדי להיכנס לבית הספר נבלמו במשך זמן רב על ידי אנשי המשטרה המקומית. את הדיווח אישר מנהל מחלקת ביטחון הציבור בטקסס, סטיבן מקרואו.
8 צפייה בגלריה
בית הספר ביובלדי, טקסס. "אין תירוץ להחלטת השוטרים לא לפרוץ"
בית הספר ביובלדי, טקסס. "אין תירוץ להחלטת השוטרים לא לפרוץ"
בית הספר ביובלדי, טקסס. "אין תירוץ להחלטת השוטרים לא לפרוץ"
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
פרחים ונרות זיכרון ליד בית הספר
פרחים ונרות זיכרון ליד בית הספר
(צילום: רויטרס)
אנשי משמר הגבול, כך דווח, הגיעו לזירה בין 12:00 ל-12:10 – מוקדם הרבה יותר ממה שדווח קודם לכן. עם זאת, הם לא פרצו לכיתות עד דקות ספורות לפני השעה 13:00, אז חוסל ראמוס בידי אחד מאנשי הצוות הטקטי. גורמים המעורים בפרטים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי השוטרים המקומיים מנעו מאנשי משמר הגבול להיכנס מוקדם יותר. אנשי משמר הגבול וסוכני רשות המכס וההגירה שהוקפצו לבית הספר ביובלדי, כך דווח, לא הבינו למה הובאו למקום כדי להמתין.
במקביל, בתדרוך שקיים אמש מנהל מחלקת ביטחון הציבור בטקסס סטיבן מקרואו, הוא הודיע שמחקירת האירועים עולה כי ראמוס נכנס לבית הספר דרך דלת שהושארה פתוחה על ידי מורה. מורה שראתה את ראמוס כשהוא חמוש התקשרה למוקד החירום, והוא לאחר מכן נכנס לבית הספר והחל לירות בכיתה. לדברי מקרואו, לפני כניסתו של ראמוס למבנה בית הספר, התעמת איתו שוטר – אולם לא נמסר באיזו צורה. לפי החקירה, ראמוס ירה "לפחות 100 קליעים" בבית הספר.

מקרואו התייחס לטענות ולביקורת הציבורית על העיכוב בפריצה לכיתה, ואמר כי "אין תירוץ" לכך שהשוטרים לא ניסו לפרוץ. כשנשאל מדוע המתינו השוטרים במשך כשעה בזמן שהיריות נמשכו, הוא אמר: "זו הייתה החלטה שגויה. המפקד בשטח חשב שהסיטואציה הפכה מיורה פעיל למתבצר", והוסיף כי "לא היו ילדים בסיכון". "ללא ספק, בהתבסס על המידע שיש לנו עכשיו, היו שם ילדים בסכנה", הוא אמר. "בדיעבד, כמובן שזו לא הייתה החלטה נכונה. זו הייתה החלטה שגויה. נקודה. אין לזה שום תירוץ".
מקרואו אמר בתדרוך שקיים כי שלושה שוטרים נכנסו לבית הספר דרך אותה הדלת שממנה נכנס ראמוס בשעה 11:35, שתי דקות אחרי כניסת הרוצח לבניין. ארבעה שוטרים נוספים הצטרפו אליהם. בשעה 11:51, אמר מקרואו, היו במסדרונות בית הספר 19 שוטרים. במשך 40 דקות לערך, לדבריו, נורו לעברם יריות, ואחרי הגעת הצוות הטקטי של משמר הגבול, בשעה 12:50, נפרצה דלת הכיתה. "זה היה הרגע שבו נורה היורה", הוא הוסיף.
8 צפייה בגלריה
סטיבן מקרואו
סטיבן מקרואו
סטיבן מקרואו, מנהל מחלקת ביטחון הציבור בטקסס. "החלטה שגויה"
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
רה"ב טבח טקסס יובלדי מימין המורה אווה מירלס משמאל המורה אירמה גרסיה
רה"ב טבח טקסס יובלדי מימין המורה אווה מירלס משמאל המורה אירמה גרסיה
המורות שנרצחו, אווה מירלס ואירמה גרסיה
בהמשך, הוא תיאר כי לאורך האירוע התקבלו שיחות במוקד החירום, כולל כמה מאישה שבלחש דיווחה על "כמה הרוגים" בכיתה. באותו שלב, כך אמר, היא דיווחה ששמונה עד תשעה תלמידים עדיין בחיים. בשעה 12:36 התקבלה שיחה נוספת מתלמיד, שהתבקש להמתין על הקו ולהישאר בשקט. "בבקשה, שלחו את המשטרה", אמר התלמיד לפי מקרואו. לפחות שני תלמידים התקשרו לאורך האירוע למוקד החירום, והשניים האלה, לפי מקרואו, ניצלו.

אימו של הרוצח: "לא יודעת מה חשב. סלחו לו"

מסע הטירוף שאליו יצא ראמוס, נזכיר, החל ביום שלישי בשעות הבוקר (שעון טקסס). ראמוס, שעבר רק בחודש מרץ להתגורר בבית סבתו ביובלדי – ירה בה בפרצופה ופצע אותה קשה. הוא גנב את הטנדר שלה ונסע לעבר בית הספר "רוב", ובקרבתו ריסק את הרכב לתוך תעלה בשעה 11:28. הוא זינק ממנו חמוש, ולפי עדויות של תושבים שבאו לעזרתו כאשר חשבו שעבר תאונה – פתח לעברם באש.
בהמשך, ראמוס קפץ מעל גדר במתחם בית הספר. תחילה דווח ששוטר שהוצב שם לצורכי אבטחה התעמת עמו, ולא היה ברור אם פתח לעברו באש או לא, אך כאמור, לא היה במקום שוטר או מאבטח, אף שכך היה אמור להיות.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב טבח טקסס בית ספר יובלדי הרוצח סלבדור ראמוס ו כלי הנשק שלו
ארה"ב טבח טקסס בית ספר יובלדי הרוצח סלבדור ראמוס ו כלי הנשק שלו
הרוצח ראמוס וכלי הנשק שהיו ברשותו. אימו: "רוצה שהילדים החפים מפשע יסלחו לי"
שלושה ימים לאחר מסע הרצח, התראיינה אתמול אימו של ראמוס, אדריאנה מרטינז. בריאיון, שבו נראתה מרטינז בוכה, היא אמרה בספרדית: "סלחו לי, סלחו לבן שלי. אין לי מילים לומר, אני לא יודעת מה הוא חשב". כשנשאלה מה הסיבות למסע הרצח שאליו יצא בנה, השיבה: "היו לו את הסיבות שלו למה שעשה. בבקשה אל תשפטו אותו. אני רק רוצה שהילדים החפים מפשע שנהרגו יסלחו לי".
אביו של ראמוס, ששמו סלבדור ראמוס גם כן, אמר בריאיון אחר השבוע כי הוא מבקש להתנצל על מה שעשה בנו. "מעולם לא ציפיתי שיעשה דבר כזה. הוא היה צריך להרוג אותי במקום לעשות משהו כזה למישהו", הוסיף האב בן ה-42, שהיה במקום עבודתו בזמן שבנו ביצע את מסע הרצח. "אני לעולם לא הולך לראות את בני שוב. כמו שהם לא הולכים לראות את ילדיהם", הוסיף האב. "זה כואב לי".
פורסם לראשונה: 20:13, 27.05.22