3 צפייה בגלריה
דגלי ישראל ופורטוגל
דגלי ישראל ופורטוגל
פורטוגל אוסרת על כניסת ישראלים
(צילום: shutterstock)

הסנונית הראשונה בדרך לאיסור כניסה לישראלים לאירופה? לאחר החלטת האיחוד האירופי שלשום (יום ב') על הוצאת ישראל מרשימת המדינות הירוקות בעקבות העלייה בתחלואת הקורונה, החליטה ממשלת פורטוגל לאסור על כניסת ישראלים לשטחה. על פי ההחלטה כניסת ישראלים לפורטוגל תותר אך ורק למטרות דחופות ובאישור מיוחד כגון סטודנטים, איחוד משפחה, סיבות רפואיות והומניטריות וכד'. גם כניסת מחוסנים לא תותר.
פורטוגל היא המדינה הראשונה שפועלת כך לאחר המלצת האיחוד האירופי. למעשה, כל מדינה יכולה להחליט בפני עצמה מה משמעות אותה המלצה. בעבר, למשל, החליטו קפריסין ויוון לאפשר כניסת ישראלים מחוסנים גם בשעה שישראל לא הייתה ברשימת המדינות הירוקות. ב-16 בחודש תבצע ממשלת פורטוגל הערכת מצב נוספת בעניין.
נשיא עמותת "מעבר לקשת פורטוגל", עו"ד איתי מור אמר: "לצערי הרב, לאחר ההנחיה של האיחוד האירופי מהימים האחרונים, לפיה הוחלט להסיר את ישראל מרשימת המדינות הירוקות, ממשלת פורטוגל ישרה קו אתמול בהחלטת ממשלה שתיכנס לתוקף מהיום ובעצם אוסרת על כניסה לפורטוגל מישראל למעט בשל נסיעות מוצדקות".
"אנחנו מצרים על ההחלטה וזאת, ודאי לאור העובדה שמרבית הישראלים מחוסנים והיה ראוי שבשלב זה האיחוד האירופי יכיר כבר בתעודות המתחסן הישראליות", הוסיף. "חשוב להכיר שבעלי אזרחות אירופית לא יהיו מנועים בשלב זה מכניסה לפורטוגל. אנחנו נמשיך להפעיל לחצים על מקבלי ההחלטות כדי להסיר את הגזירה במהרה".
3 צפייה בגלריה
דרכון פורטוגלי
דרכון פורטוגלי
דרכון פורטוגלי
(צילום: shutterstock)

הקריטריונים של האיחוד האירופי מתבססים בין היתר על שיעורי נדבקים בקורונה במדינה - יותר מ-75 חולים ל-100 אלף תושבים בשבועיים, נתון שישראל חצתה. למעט ישראל, המליץ האיחוד האירופי להוציא גם את קוסובו, מונטנגרו, צפון מקדוניה וארה"ב מרשימת המדינות הירוקות.
3 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נוסעים בנתב"ג. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
ברשימת המדינות הירוקות של אירופה נמצאות בין היתר ירדן, קנדה, יפן, קטאר, מולדובה, סעודיה, סרביה ואוקראינה. מדינות האיחוד האירופי מאפשרות לרוב התיירים המחוסנים ממדינות העולם להגיע לשטחן, אולם לעיתים מחייבות אותם בביצוע בדיקות או בתקופות בידוד שונות. ארה"ב, שהוצאה מרשימת המדינות הירוקות, לא מאפשרת לאזרחים אירופים לבקר בשטחה באופן חופשי - ומחייבת אותם בבידוד זה תקופה ארוכה.
המלצת האיחוד האירופי הגיעה לאחר הודעת בכירי משרד הבריאות על שינוי המדיניות בכל הקשור לבידודים לנוחתים בארץ. על-פי החלטת משרד הבריאות, מיום שישי הקרוב ישראלים שיחזרו מחו"ל והתחסנו כבר במנה השלישית שבוע לפני חזרתם, לא יצטרכו להיכנס לבידוד בחזרה ממדינות כתומות, כל עוד בדיקת הקורונה שעברו בכניסה לישראל הייתה שלילית. אם תוצאת הבדיקה לא הגיעה בתוך 24 שעות, ישתחררו המחוסנים במנה השלישית מבידוד.