2 צפייה בגלריה
אסתר, מנהלת משפחתון
אסתר, מנהלת משפחתון
משרד הכלכלה טרם פרסם את מידת הסבסוד
(צילום: יואב דודקביץ')
כ-48 שעות לפתיחת שנת הלימודים, ועשרות אלפי הורים לפעוטות ותינוקות בגילים אפס עד שלוש עדיין לא יודעים אם יוכלו להרשות לעצמם כלכלית לשלוח את ילדיהם למסגרת. הסיבה: משרד הכלכלה טרם פרסם את מידת הסבסוד של ההורים בשכר הלימוד במשפחתונים שבפיקוחו. מדובר על 3,700 משפחתונים וכ-22,000 פעוטות, כשליש מהם ילדי רווחה.
משפחתוני משרד הכלכלה פועלים בעיקר בפריפריה הכלכלית-חברתית והם מנוהלים בבתי המטפלות שקיבלו אישור הפעלה. חלק ניכר מההורים תלויים בסבסוד מצד המדינה כדי שיוכלו לשלוח את ילדיהם למסגרות ולצאת לעבוד. השנה, כחלק מהשינויים התקציביים שמנהל משרד האוצר סביב מעונות היום, התקצוב הוקפא והמשמעות היא שאלפי משקי בית נמצאים באפלה ולא יודעים אם מצבם הכלכלי מאפשר להם לשלם למשפחתון.
"בינתיים אני לא שולחת את הבן שלי למשפחתון", מספרת פאטמה, אם לשלושה ילדים שהקטן מהם בן שנתיים. "אין לי תקציב למשפחתון פרטי. כל עוד אני לא אדע כמה אני צריכה לשלם אני לא אוכל לשים אותו במשפחתון. בינתיים, כל יום אני צריכה לנסות למצוא סידור עבורו, מטרטרת אותו ממקום למקום.
"אני מפספסת ימי עבודה והם חושבים שאני חסרת אחריות בגלל שאני מבריזה להם כשאין לי סידור עבורו. זה פוגע לי בפרנסה ובמקביל זה פוגע בהתפתחות של הילד, הוא צריך מסגרת. זה לא הוגן שלא נותנים לנו תשובות. הסבסוד הזה הוא קריטי, גם ככה יש לנו קשיים כלכליים בגלל הקורונה, אז למה מערימים עלינו קשיים נוספים?".
2 צפייה בגלריה
אסתר, מנהלת משפחתון
אסתר, מנהלת משפחתון
"אני חוששת על הרווחה של הילדים שלי". אסתר, במשפחתון שבבעלותה
(צילום: יואב דודקביץ')
אסתר, אם לשישה ממרכז הארץ, מנהלת כבר חמש שנים משפחתון בביתה. היא מעולם לא האמינה שתמצא עצמה ימים ספורים לפני פתיחת שנת הלימודים במצב שבו היא לא יודעת אם תוכל להתחיל את השנה. "בחמש השנים האחרונות הייתי בתפוסה מלאה, כולל בזמן של הקורונה", היא מספרת. "עד חודש יוני היו לי ארבעה ילדים רשומים, אבל שלושה מהם עזבו, אז כרגע יש לי רק אחד. ההורים אומרים שהם לא יודעים אם הם יוכלו להרשות לעצמם לשים את הילדים במשפחתון".
אסתר אמרה עוד: "אני ממשיכה לפרסם את עצמי אבל אנשים לא מוכנים להירשם עד שהם לא יידעו מה העלויות. אנשים לא יודעים איזו דרגת סבסוד הם יקבלו והם מפחדים מההשלכות הכלכליות ולא רוצים להתחייב. הם מפחדים שיצטרכו לשלם יותר ממה שהם יכולים.
"להפעיל משפחתון דורש השקעה כלכלית גדולה. יש לי שישה ילדים, יש לי משכנתה והלוואות לשלם על כל הציוד. יש לזה משמעות קריטית על הכלכלה של הבית שלי, אני חוששת על הרווחה של הילדים שלי. ייתנו לנו פיצוי על הזמן הזה? זו גזירה כלכלית, אנחנו ערב פתיחת הלימודים וכולם עוזבים אותנו. יש לנו משפחות לטפל בהן".
עמרי פרז, ראש ענף הגיל הרך ב"כוח לעובדים", אמר: "לראשונה זה 40 שנה, לא נפתחה מערכת לקביעת סבסוד להורים. המשמעות היא שאלפי ילדים נטולי מסגרת, ובה בעת נותרות כרגע אלפי נשים - רגע לפני ראש השנה - ללא מקור פרנסה או תחת פגיעה אנושה בפרנסתן. אדישות משרד הכלכלה האמון על תעסוקת נשים בלתי מובנת, ונמשיך להיאבק בגזירה הזו".
מאגף מעונות היום במשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "שכר הלימוד וסכומי הסבסוד במעונות היום והמשפחתונים המסובסדים נגזרים מהמחיר המפוקח המתעדכן מדי שנה, בין היתר בהתאם למדד השכר הממוצע במשק.
"בימים אלה הופץ על ידי שרת הכלכלה והתעשייה ושר האוצר צו הפיקוח על המחיר המאמץ את המלצות ועדת המחירים לחריגה מעדכון המתבסס על השכר הממוצע לאור העלייה המשמעותית במדד זה, דבר שהיה מייקר באופן משמעותי את מחירי מעונות היום המפוקחים לציבור. לאחר פרסום המחירים המפוקחים יפורסמו טבלאות הסבסוד לפי מדרגות. נציין כי בינתיים זרוע העבודה תעביר מקדמות למשפחתונים, לרווחת להורים".