מרכז החינוך והתרבות וילי ברנדט בירושלים, הממומן על ידי ממשלת גרמניה וקרוי על שם הקנצלר לשעבר, הזמין את הציבור לערב הקרנה העוסק בסיפורה של ליילה חאלד - מחבלת פלסטינית שהשתתפה בחטיפת מטוסים, בהם של אל על ב-1970. פרסום האירוע גרר אחריו ביקורת רבה ברשתות החברתיות - והמרכז הודיע על ביטולו.
בהזמנה שהופצה נכתב: "אנחנו מזמינים אתכם לפופקורן, מחלוקת ודיון ביקורתי. ערב ההקרנה הקרוב הוא השנוי ביותר במחלוקת שהצגנו עד כה. מרכז וילי ברנדט מקדם אי-אלימות ושלום באמצעות דיאלוג כבר 25 שנה. אם ברצוננו להבין את הקונפליקט, אי אפשר להתעלם מנרטיבים נוספים שרלוונטיים גם בימינו. ליילה ח'אלד היא דמות בעל תפקיד חשוב בנרטיב הפלסטיני ונחשבת ל'אשת הטרור הראשונה'. נעסוק גם בשאלה האם פמיניזם משמעו בהכרח אי-אלימות".
2 צפייה בגלריה
פוסטר הסרט על ליילה ח'אלד
פוסטר הסרט על ליילה ח'אלד
ההזמנה לסרט על ליילה ח'אלד. "פופקורן, מחלוקת ודיון ביקורתי"
משרד החוץ גינה את ההקרנה : "מי לא אוהב קצת פופקורן בתיאטרון וטרור? ליילה חאלד היא מחבלת פלסטינית שאחראית לחטיפת מטוס בשנת 1969, ובמרכז וילי ברנדט בירושלים יוקרן סרט החוגג את מורשת הטרור והאלימות שלה. המלצות להקרנת הסרט הבאה שלהם: '9/11: החטיפה ההרואית', 'ארוחת בוקר עם הטליבאן', 'למצוא את פידל!', 'על הבר עם כנופיית באדר-מיינהוף', 'ערב גבינות ויין על מורשתו של בן לאדן'".
לאחר שעורר סערה ברשתות וגרר תגובות זועמות מהגולשים, פרסם המרכז הצהרה על ביטול האירוע: "למרבה הצער, הטקסט הנלווה וההכרחי שהבהיר כי מדובר בוויכוח ביקורתי, לא פורסם ישירות עם ההזמנה. טעות זו לא הייתה צריכה לקרות ואנו מתנצלים על הרושם שנוצר. ההקרנה והדיון הביקורתי על הסרט העוסק בליילה חאלד - לחלוטין לא אומרים שאנו חולקים איתה את נקודות מבטה ואמונותיה. כדי למנוע אי הבנות נוספות, החלטנו לבטל את ההקרנה".
בקיץ 1969 הייתה חאלד חלק מחוליית מחבלים שחטפה מטוס נוסעים אמריקני בדרכו מרומא לאתונה. המטוס אולץ לנחות בבירת סוריה דמשק, לאחר שבדרכו לשם דרשה חאלד מהטייסים לחוג מעל חיפה כדי שתוכל לצפות בעיר הולדתה. בסופו של דבר נוסעי המטוס פונו ממנו והוא פוצץ על הקרקע בדמשק. כל הנוסעים שוחררו לאחר כיממה מלבד שני ישראלים, ששהו בכלא הסורי במשך כשלושה חודשים עד לשיחרורם במסגרת חילופי שבויים.
2 צפייה בגלריה
ליילה ח'אלד
ליילה ח'אלד
ליילה חאלד. השתתפה בחטיפת שני מטוסים
שנה לאחר מכן השתתפה חאלד בניסיון כושל לחטיפת מטוס אל על בטיסה מתל אביב דרך אמסטרדם לניו יורק, כחלק מסדרת חטיפות מאורגנת, הידועה כ"חטיפת המטוסים לשדה דוסון". ניסיון החטיפה בוצע על ידי חאלד ושותף נוסף, שהגניבו למטוס שני רימונים ואקדח. אנשי ביטחון של אל על השתלטו עליה ועל שותפה והמטוס הונחת בלונדון.
בשנת 2020, פלטפורמת שיחות הווידאו "זום" הודיעה בצעד חריג כי לא תאפשר את קיומו של כנס מקוון מטעם אוניברסיטת סן פרנסיסקו, שבו אמורה הייתה חאלד להשתתף. זאת בנימוק שהשתתפותה של המחבלת הפלסטינית עומדת בניגוד למדיניות החברה.