ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד כינס הבוקר (חמישי) את סיעת יש עתיד בתל אביב והתייחס לראשונה למשבר הפוליטי ופרישתה של ח"כ עידית סילמן מהקואליציה, שערער משמעותית את יציבות הממשלה בראשות נפתלי בנט ולפיד.
"המשבר הפוליטי הנוכחי לא קל, אבל הוא מנוהל", אמר לפיד בהצהרה בפתח הישיבה. "אם נעבוד נכון, הממשלה הזו תהיה פה גם בפסח הבא וגם בזה שאחריו. זה לא יהיה פשוט, אבל זה יהיה. זו ממשלה מצויינת, ונעשה הכל כדי לוודא שהיא תמשיך".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד
(צילום: מוטי קמחי)
שר החוץ הוסיף כי "הדבר הכי גדול שעשתה הממשלה הזו, הוא להחזיר את הרעיון הגדול של טוב משותף. של אחדות ישראלית. לגרום לימין, שמאל ומרכז לעבוד יחד בשביל אזרחי ישראל ובשביל מדינת ישראל. הממשלה הזו היא התשובה היחידה לברית הבלתי קדושה, המסוכנת, בין בצלאל סמוטריץ' לאיימן עודה. שני אנשים שעובדים יחד בכנסת בשיתוף פעולה הדוק כדי לגרום לערעור הממשלה והמדינה".
בתשובה לשאלת ynet על אם למפלגתו יש קווים אדומים שעליהם יהיה מוכן ללכת לבחירות השיב שר החוץ כי הוא מניח שכן - אך לא ידע למנות אותם. לפיד הדגיש כי היחסים הפנימיים בממשלה מספיק טובים ואמר: "אנחנו יודעים לשבת ולדבר על כל הדברים שמציקים לנו. אני מעדיף מריבות אידיאולוגיות על אנשים שעוסקים בשחיתויות ובגלל זה הם מפילים ממשלות, אז אני חושב שאנחנו נדע להתגבר כמעט על כל בעיה".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
סיעת יש עתיד בתל אביב, ביום
(צילום: מוטי קמחי)
הוא הוסיף כי "נפעל באותה צורה שבה פעלנו עד עכשיו. נשב, נדבר, נגיע לפשרות. אני איש מרכז, ואנשי מרכז יודעים להגיע לפשרות חכמות שבסופו של דבר משרתות את אזרחי מדינת ישראל ומדינת ישראל בכלל, וכך אנחנו נמשיך גם הלאה. במדינה הזו יש ימין, יש שמאל ויש מרכז. כל אחד יודע שזה לא יהיה 100% כמו שהוא רוצה, אלא משהו באמצע. וזו הדרך הנכונה לנהל כל ממשלה, בוודאי שגם את זו". הוא ציין כי באופן אישי הוא מתנגד להקמת הישיבה באביתר - בין התנאים שהוצבו בימינה לשמירה על הממשלה - ואמר: "אם זה היה תלוי בי, היא לא תקום, אבל לא כל מה שאני רוצה מתממש, וגם על זה נקיים דיון".
4 צפייה בגלריה
טקס חנוכת המרכז הרפואי לשיקום עדי נגב נחלת ערן
טקס חנוכת המרכז הרפואי לשיקום עדי נגב נחלת ערן
"כל אחד יודע שזה לא יהיה 100% כמו שירצה". רה"מ בנט
(צילום: חיים הורנשטיין)
עוד לפני כן תקף לפיד את סמוטריץ' על דבריו שהסעירו את המערכת הפוליטית ואת הציונות הדתית בפרט, ואמר: "סמוטריץ' חושב שהוא הסלקטור של אלוהים, הוא יחליט לאיזה יהודי מגיע להיכנס לבית הכנסת בשבת או בחג, ואיימן שתוקף שוטרים ערבים רק כי הם החליטו להיות חלק מהמאבק נגד האלימות ונגד הטרור".
שר החוץ תקף את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ואמר כי "בזמן 'שומר החומות', כשאלפי טילים נחתו על ישראל, הייתי ראש אופוזיציה ונתנו לממשלה גב. אמרנו לאויב שכשנהרגים ישראלים, כולנו יחד נגד הטרור. גם בזמן אירועי טרור נוראיים תמכנו בממשלה ונתנו לה גיבוי. לא כך נוהגת האופוזיציה בימים אלה. אני קורא לראש האופוזיציה לרסן את עצמו את בן גביר וסמוטריץ'. רק ביחד ננצח, אין דרך אחרת".
לפיד פנה גם לפלסטינים בעקבות ההסלמה ההדרגתית בגדה המערבית ואמר: "כל מקום שממנו ייצא טרור, יחטוף ויחטוף חזק. מי שישמור על השקט, המדיניות שלנו היא לאפשר לו לצאת לעבוד, לפרנס את משפחתו, לחגוג את הרמדאן בלי הפרעות".
סילמן, נזכיר, הודיעה בשבוע שעבר לראש הממשלה בנט על פרישתה מהקואליציה במכתב ששלחה לו. "חלק משותפינו, בעלי תפקידים מרכזיים בקואליציה, רואים ככל הנראה את הדברים אחרת, ואינם מוכנים לכל פשרה מצידם בנושאים העומדים בליבת השקפת העולם של הציבור שבחר בנו והביא אותנו לכנסת ישראל", כתבה.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הקו האידאולוגי של יש עתיד הוא לא למכירה". סילמן ולפיד
(צילום: יואב דודקביץ')
לדבריה, "איני יכולה עוד לשאת את הפגיעה בערכים ובדגלים שהם מהות וזכות". במכתבה סילמן התכוונה לכאורה לפרשת החמץ שבה תקפה את שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהורה לבתי החולים לקיים את פסיקת בג"ץ ולא למנוע ממבקרים להכניס חמץ בפסח. בהתייחסות פומבית הראשונה לאחר פרישתה הסבירה יו"ר הקואליציה הפורשת כי החלטתה נבעה מרצונה להגן על צביונה היהודי של ישראל: "את היהודים אולי ניסו לאורך כל השנים לאבד, אבל את היהדות מעולם לא הצליחו".
שר החוץ נשאל אם קיים תרחיש שיסכים לשריין את סילמן במפלגתו כדי להחזיר אותה לקואליציה, והשיב: "בשביל להיות ח"כ ביש עתיד יש תנאי מקדים: צריך להיות אדם של יש עתיד, להיות אחד מהאנשים שבנו את המפלגה הזו בעשור האחרון מלמטה, מהשטח, ובעיקר מהאמונה בקו האידיאולוגי שלה שהוא לא למכירה".