4 צפייה בגלריה
ריאן סולימאן
ריאן סולימאן
"התרחיש ההגיוני ביותר הוא שהיה בסטרס". ריאן סולימאן
צה"ל טען בצהריים (יום חמישי) כי אין קשר בין פעילות הצבא בחירבת א-דיר ב-30 בספטמבר לבין מותו של הילד ריאן סולימאן בן ה-7 באותו היום. בצה"ל אמרו כי על אף שלוחמי צה"ל אכן הגיעו לביתו של סולימאן, השיחה עם אב המשפחה התנהלה "בצורה מכובדת" - שבסיומה הכוחות עזבו את המקום. לטענת הצבא, עם עזיבת הלוחמים את המקום הם ראו את אב המשפחה נוסע עם ילדיו על ברכיו.
4 צפייה בגלריה
עימותים ביהודה ושומרון
עימותים ביהודה ושומרון
עימותים אחרי ההלוויה של סולימאן בשבוע שעבר
(צילום: EPA)
יאסר סולימאן, אביו של ריאן, אמר היום לסוכנות הידיעות AP בשבוע שעבר כי ריאן התמוטט אחרי שראה את החיילים הישראלים שרדפו אחריו בפתח הבית. האב אמר כי הוא ניסה לדבר לשכל הישר של החיילים, שהאשימו את הילדים ביידוי אבנים. לדבריו, החיילים איימו לחזור בלילה ולעצור את שלושת הילדים, כולל את שני אחיו הגדולים של ריאן - בני 8 ו-10. אחרי המהומה שהתפתחה, לדברי האב, ריאן נפל ואיבד הכרה.
מהתחקיר של צה"ל, שתואם לגרסה המקורית של הצבא בפרשה, עולה כי במהלך פעילות שגרתית של צה"ל להגנת ציר תנועה ראשי, כמה חשודים יידו לעבר הלוחמים אבנים - והם נכנסו לכפר חירבת א-דיר, שאליו ברחו החשודים. במהלך הסריקות עבר מפקד הפלוגה בין כמה מבנים כדי לזהות את החשודים, ובאחד הבתים זיהה את אב המשפחה מחלון ביתו, וקרא לו לצאת לפתח הבית יחד עם ילדיו לצורך תשאול.
לפי צה"ל, האב הגיע למפתן הדלת עם שניים מילדיו, שלא ניתן לקבוע אם סולימאן ביניהם. "נערך שיח קצרה בצורה מכובדת", נמסר מצה"ל. "במהלך יציאת הכוחות מהכפר, חלף לידם רכב ובתוכו אב המשפחה עם ילד על ברכיו, והרכב המשיך בנסיעה ללא עיכוב. לאחר זמן מה, מפקד הכוח זיהה אמבולנס שנכנס אל הכפר ויצא ממנו ללא כל הפרעה".
"מהתחקיר עולה כי במהלך כל זמן שהיית הכוח בכפר, לא נעשה כלל שימוש בכוח או באמצעי לחימה מכל סוג שהוא (לא נשק חם ולא אמצעים לפיזור הפגנות)", נמסר מצה"ל. "עוד עולה בתחקיר כי לא נמצאה כל עדות לנפילתו של ריאן או לחבלה פיזית שנגרמה כתוצאה מפעולות הכוח".
4 צפייה בגלריה
עימותים ביהודה ושומרון
עימותים ביהודה ושומרון
הפך לסמל המאבק הפלסטיני. העימותים אחרי מותו של סולימאן
(צילום: EPA)
מותו של סולימאן נקבע בבית החולים בבית ג'אלה, ומומחה לרפואת ילדים, ד"ר מוחמד איסמעיל, אמר כי הילד היה בריא ולא היו לו מחלות רקע. "התרחיש ההגיוני ביותר הוא שהילד היה בסטרס, הייתה לו הפרשת יתר של אדרנלין, שגרמה לעלייה בדופק - ולדום לב", נמסר.
אחרי מותו, הפך הילד הקטן לסמל חדש של המאבק הפלסטיני - בימים של מתיחות ביטחונית גדולה ביהודה ושומרון. אחרי הלוויתו אף התקיימו עימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים, שכללו יידוי אבנים ושריפת צמיגים. בשבוע שעבר קראה ארצות הברית לחקור את נסיבות מותו של הילד ריאן. דובר במחלקת המדינה, ודנט פטאל, נשאל על המקרה והשיב כי "ארה"ב שבורת לב ממותו של הילד, שהיה חף מפשע. אנחנו תומכים וקוראים לפתוח בהקדם בחקירת המקרה לצד התחקיר הצבאי". האיחוד האירופי אמר כי הוא "המום ממותו הטרגי" של ריאן.