משדר הבוקר של אולפן ynet

בליכוד הודיעו בימים האחרונים לשותפות העתידיות לממשלה כי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו סימן כבר תאריך להשבעת ממשלתו השישית. אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון הממשלה ה-37 תושבע ביום רביעי הבא, 28 בדצמבר, אך עד אז הוא יצטרך לחבר את חלקי הפאזל שעוד נותרו.

5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו סימן תאריך להשבעת הממשלה, אך צריך לחבר את חלקי הפאזל האחרונים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חוק דרעי-סמוטריץ' וחוק בן גביר מתקדמים באיטיות אך בבטחה בכנסת, נתניהו יצטרך גם להודיע על זהותו של יושב הראש הקבוע של כנסת ה-25, לאחר שיריב לוין מונה ליו"ר זמני, לחלק את התפקידים שטרם אוישו בליכוד ולבנות את כוורת היועצים שלו. בכל מקרה, השבוע הוא יודיע לנשיא המדינה יצחק הרצוג: "עלה בידי". בעיצומו של שבוע פוליטי גורלי - ynet עושה סדר.

הכוורת, הפוליגרף והביקורת

אתמול (שני) נודע כי לקראת המעבר ללשכת הקבע שלו כראש ממשלה, הורה נתניהו בצעד חריג לערוך בדיקת פוליגרף לבדיקת אמינותם של כמה ממקורביו ובאי לשכתו. מדובר באנשים המרכיבים את הצוות הקרוב בבדיקה שעשויה להיות כללית ולוודא כי האנשים שיתמנו לתפקידים יעשו זאת מבלי שידליפו פרטים מישיבותיו החסויות של נתניהו. הדבר מעיד על חשדנות בלשכה של ראש הממשלה המיועד כלפי מי שאמורים להיות האנשים הקרובים אליו ביותר.
5 צפייה בגלריה
פגישת ראשי סיעות האופוזיציה
פגישת ראשי סיעות האופוזיציה
גוטליב נגד ברוורמן: "מיזוגן ושוביניסט, יועץ אחיתופל"
(צילום: מוטי קמחי, משה מזרחי )
בתקופה האחרונה נשמעו לא מעט טענות על הדלפות מסביבת נתניהו - טענות שנשמעו גם מתוך סיעת הליכוד. בסביבת נתניהו הדגישו כי הבדיקה איננה תוצאה של אירוע נקודתי וספציפי שמבקשים לברר לגביו - אלא יותר בדיקה של "הלך רוח" בלשכה. למרות ההבהרה הזו, המהלך מגיע על רקע החשדנות שהחלה שם לאחר שח"כ טלי גוטליב מהליכוד טענה כי הודלפו פרטים חסויים משיחה אישית שקיימה עם יועצי נתניהו צחי ברוורמן ואיקי כהן.
אמש גוטליב יצאה למתקפה אישית נגד ברוורמן, אולי האדם הקרוב ביותר לנתניהו שליווה את מאבקיו באופוזיציה בשנה וחצי האחרונה. "צחי ברוורמן קרא לי כפויית טובה", אמרה כשהתייחסה לפרסום ב"כאן חדשות". "אני חייבת לך משהו ולא ידעתי?", צייצה בטוויטר חברת הכנסת החדשה מהליכוד וכינתה את ברוורמן "מיזוגן ושוביניסט". "לידיעתך נבחרתי בפריימריז, משהו שלעולם לא היית עובר. עברת פוליגרף? תציג לי אותו. קראת לי להסיר חסינות? מתי החלפת איתי מילה מאז אותה בקשה הזויה שאהיה ממלכתית ורכה". היא האשימה אותו: "אתה פוגע קשות בליכוד ובנתניהו. יועץ אחיתופל זה מה שאתה".
5 צפייה בגלריה
גלית דיסטל אטבריאן
גלית דיסטל אטבריאן
אחוות נשים? דיסטל אטבריאן עשתה לייק לציוץ נגד יועצו של נתניהו
(צילום: יואב דודקוביץ)
עוד הוסיפה ח"כ גוטליב: "יש לי חסינות. אני חברת כנסת, נבחרת ציבור, עבדתי קשה להיות ראויה לאמון הבוחרים. ואתה? אין לי מושג מה אתה ומי אתה. לאמון שלי אתה בטח לא ראוי". והיא לא לבד - הציוץ של גוטליב בטוויטר זכה ללייק מחברת כנסת אחרת מהליכוד, גלית דיסטל-אטבריאן.

הבכירים שמחכים לתפקיד

בתוך כך, לאחר שהשלים נתניהו פגישות עם כל חברי הכנסת ובכירי הליכוד, יתפנה בימים הקרובים לחלוקת התפקידים במפלגתו. מטבע הדברים ההמתנה הרבה, הביקורת מבית על ניהול המשא ומתן של הליכוד מול השותפות והטענות על "נדיבות יתר" יוצרת מתח רב בקרב הבכירים, שחלקם צפויים להישאר מאוכזבים.
השאלה המרכזית שעולה באשר לסוגיה הזו היא מה יעלה בגורלם של בכירי הליכוד שבינם ובין נתניהו נרשם ריחוק מסוים בתקופה האחרונה, ובעיקר מאז הפריימריז. בין היתר מדובר על חברי כנסת שכיהנו בעבר בתפקידים בכירים כמו ישראל כץ, דוד אמסלם, דוד ביטן ודני דנון, שאף פעם לא נמנה עם מקורביו של נתניהו.
5 צפייה בגלריה
ישראל כץ ודוד ביטן
ישראל כץ ודוד ביטן
החיוך יימחק? כץ וביטן
(צילום: אבי מועלם)
אחת הדרכים של נתניהו לבלום מהלך מפתיע מצד מי שעשויים להישאר בצד המאוכזב, היה לבטל את החוק שעבר בימי הממשלה היוצאת, ונועד לאפשר לארבעה חברי כנסת להתפצל מסיעה, לא משנה גודלה. נתניהו ביקש להעביר את החוק עוד לפני חלוקת התפקידים מחשש שיהיו חברים במפלגתו שיבקשו להוביל מהלך נגדו, ואתמול המהלך הזה הושלם.

בין חוק בן גביר לדרעי

סימן השאלה היחיד שנותר מול השותפות נוגע לדרישותיו של יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר, שלא נפתרו כולן. עדיין לא ברור האם החוק שלו יספיק לעבור בקריאה שנייה ושלישית עוד לפני השבעת הממשלה. גם דרישתו למעמד מיוחד בוועדת שרים לחקיקה עוד נידונה והסוגיה תצטרך להגיע לפתרון עד שיושבע לראשונה לשר בישראל.
את הימים האחרונים יקדיש נתניהו לסגירת הקצוות ובכל מקרה יבקש לסיים את המשא ומתן התקוע עוד השבוע או לכל המאוחר בתחילת השבוע הבא.
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בליץ החקיקה בכנסת נמשך. בן גביר, דרעי וסמוטריץ'
(צילום: AFP, עמית שאבי, אבי מועלם)
גם החוק שנוגע ליו"ר ש"ס אריה דרעי רושם עיכוב קל בינתיים בכנסת, לאחר פיצוץ בדיון בוועדה המיוחדת על החוק שיכשיר את כהונתו כשר על אף הרשעתו מוקדם יותר השנה בעבירות מס, וכן את כהונת יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' כשר נוסף במשרד הביטחון עם אחריות על המנהל האזרחי ועל מתאם פעולות הממשלה בשטחים. הדיון על חוק דרעי-סמוטריץ', התפוצץ אחרי שהתברר כי להצעת החוק צורף ברגע האחרון סעיף חדש - שיביא לכניסתו לתוקף של החוק באופן מיידי, מרגע אישורו בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.
משמעות הסעיף החדש בהצעה לתיקון חוק יסוד הממשלה היא שדרעי יוכל להתמנות לשר מיד עם אישור החוק, וכיוון שמדובר בתנאי סף של ש"ס להקמת הממשלה, ניתן יהיה להשביע את הממשלה מיד לאחר אישורו. העובדה שהסעיף החדש הוסף להצעה במהלך הדיון על 1,700 ההסתייגויות של האופוזיציה המיועדת, אחרי שכבר אושר במליאה בקריאה ראשונה, עוררה זעם רב בקרב הח"כים שמתנגדים לתיקון.
הם טענו כי מדובר ב"נושא חדש" על פי תקנון הכנסת, ולפיכך נדרש דיון מחודש בוועדה המסדרת, וח"כ יוראי להב-הרצנו מיש עתיד צעק לקרעי: "אתה חוצפה, אתה ביזיון". ח"כ גלעד קריב מהעבודה טען שח"כ קרעי אינו מבין את תקנון הכנסת: "אתם עושים מהתקנון פלסטר, זו בדיחה מה שקורה כאן. אתה לא תדרוס את התקנון". ח"כ קרעי עצר את הדיון בהסתייגויות, וקבע שיחודש היום בבוקר. אחרי הביקורת, הוחלט כי הוועדה המסדרת בראשות יואב קיש תדון הבוקר ב-8:00 בסעיף שנוסף ורק לאחר מכן הצעת החוק תשוב לדון בוועדה המיוחדת בראשות קרעי להמשך דיון ההסתייגויות לקראת קריאה שנייה ושלישית.
פורסם לראשונה: 23:25, 19.12.22