בנוסף לחששות של כלל האוכלוסייה במהלך המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר, ישראלים חירשים וכבדי שמיעה נאלצים להתמודד גם עם חוסר ביטחון ופחד שלא ישמעו את האזעקה.
"פעם היה ביפרים שהיו מחוברים למערכת האזעקה הראשית, וזה היה מייצר רטט", מספרת אליטה אופק, ששני הוריה חירשים. "היו שמים את זה על הגוף ולא היו צריכים לדאוג. היום מסתמכים על האפליקציה של פיקוד העורף, שאמנם השתפרה, אבל עדיין לפעמים מתריעה באיחור. גם לי יוצא שאני כבר נמצאת במקלט, ורק אז מקבלת התרעה. אבל עבור חירשים זה עיניין של חיים ומוות".
4 צפייה בגלריה
בזמן מחאת משפחות החטופים ונעדרים נשמעה אזעקה בכיכר ברחבת מוזיאון תל אביב
בזמן מחאת משפחות החטופים ונעדרים נשמעה אזעקה בכיכר ברחבת מוזיאון תל אביב
מתפנים למרחב מוגן בתל אביב, בעצרת למען החטופים
(צילום: מאיר תורג'מן)
לפני מספר ימים הייתה נפילה כמה בניינים מבית הוריה של אליטה. "אחותי ואני מתקשרות אליהם בכל פעם שיש אזעקה לוודא שהם יודעים, אבל היו פעמים שבגלל שההתרעה התקבלה באיחור הם לא הגיעו למרחב מוגן בזמן. התחושה היא שהחיים שלהם לא שווים כלום. למה מגיע לנו, לאנשים שומעים, מגיע לשמוע את האזעקה ולהם לא?".
עמותת "נגישות ישראל" מדווחת שמאז שהחלה המלחמה היא מקבלת פניות על התרעות באיחור של אזעקה דרך האפליקציה. "קבלת התרעה מיידית ומדויקת הינה קריטית לכולם, על מנת לנצל כל שנייה ולהגיע בזמן לממ"ד או למרחב המוגן", אומר יובל וגנר, מנכ"ל העמותה. "עבור אנשים עם מוגבלות שמיעה זה קריטי שבעתיים, כי הם לא שומעים את הצפירה הרגילה ומסתמכים על ההתרעה באפליקציה. אלה חייבים שההתרעה תהיה בול בזמן, וחייבים אמינות, על מנת לסמוך על האפליקציה. חוסר אמינות מעורר חששות וחרדות קשים מנשוא. חייבים פתרון אמין ומדויק ומותאם לצרכים של מוגבלויות שמיעה".
הכותרת
יושב על הגדר: הדילמה של נסראללה
23:20
4 צפייה בגלריה
רצים למקלט בכפר אביב
רצים למקלט בכפר אביב
יורדים למקלטים בצפון
(צילום: מאיר תורג'מן)
4 צפייה בגלריה
רצים למקלט בכפר אביב
רצים למקלט בכפר אביב
(צילום: מאיר תורג'מן)
ד"ר מורן פרידמן מהוד השרון מתמודדת בעצמה עם החששות שתיאר וגנר. "מבחינת נגישות, הזמן הקצר שיש להגעה למרחב מוגן מאוד מדגיש בעיני את העובדה שלאנשים עם מוגבלות פשוט לוקח יותר זמן", היא מסבירה. "לי לוקח עוד רגע לפענח כל דבר שמיעתי. אם אני עם מכשירי שמיעה ושומעת אזעקה לוקח לי שניות יקרות להבין ששמעתי משהו, עוד שניות יקרות להבין שזו אזעקה ורק אז מתחילה ספירת הזמן של הגעה למרחב המוגן. ההבנה שאנשים עלולים להיפגע אך ורק בגלל מוגבלות שמנעה מהם להגיע למרחב המוגן בזמן זו אחת האמיתות הכואבות של הזמן האחרון".
"במבצע הקודם האפליקציה עבדה משמעותית פחות טוב", מדגישה פרידמן. "המצב כרגע לא מושלם, אבל בוצעו כמה שיפורים נחוצים מאוד - למשל הפיכת ההתרעות להתרעות קריטיות שפועלות גם כשהטלפון במצב שקט. אבל בסופו של דבר אני לא בהכרח יודעת אם היא פספסה, כי אם אני בלי מכשירי שמיעה אין לי איך להבין שהייתה אזעקה".
4 צפייה בגלריה
ד"ר מורן פרידמן
ד"ר מורן פרידמן
ד"ר מורן פרידמן
(צילום: עמותת נגישות ישראל)
לדבריה של רחלי רגב, סמנכ"לית שירות בעמותת "נגישות ישראל" וכבדת שמיעה מלידה שנעזרת במכשיר שמיעה, אין כיום מענה אמיתי לציבור שמתמודד עם לקויות שמיעה בזמן אזעקות. "הפיתרון הזה של אפליקציה לחירשים עדיין לא נותן מענה מלא", היא אומרת. "זה לא פיתרון לתת לנו מענה מבוסס על Bluetooth או סלולר, ראינו כמה מהר נפלה הרשת ב-7 באוקטובר”.
"כשאני בלי מכשיר אני לא יכולה לדעת אם יש אזעקה או לא, אלא אם יש מישהו בסביבה שלי, שבמקרה שלי זה הילדים הקטנים שלי שאומרים לי שיש אזעקה. אנשים שואלים למה אני לא כל הזמן עם המכשיר, ואני מסבירה שאי אפשר לישון עם זה. בנוסף יש מצב בו Bluetooth של המכשיר שמיעה מתנתק מהטלפון, וכשזה קורה אני עלולה לפספס".
בדובר צה"ל הגיבו לדברים: "בעקבות דיווחים על עיכובים בקבלת התרעות מבוססות-מיקום בקרב חלק מהמשתמשים, נערכה בדיקה מהירה והוחלט על שדרוג ועדכון הפלטפורמה לשיפור יכולות היישומון. בנוסף ליישומון, התרעות פיקוד העורף מופיעות באופן ויזואלי על גבי מסך הטלוויזיה בחלק מהערוצים, וכן בפורטל החירום הלאומי באינטרנט. ניתן גם להיעזר בערוצי המידע של פיקוד העורף בטלגרם, המחולקים לאזורים גאוגרפיים שונים ומציגים את ההתרעות בזמן אמת".