חמזה אבו גאנם, צעיר בן 26, נורה למוות הבוקר (שישי) בכניסה לביתו בלוד, כשמונה שעות לאחר ששבעה בני אדם נורו בעיר, בהם ילד בן 8 שמצבו מוגדר קשה גם כעת. הצעיר, שפונה על ידי צוות מד"א לבית החולים אסף הרופא שבצריפין תוך פעולות החייאה, מת מפצעיו בבית החולים כעבור זמן קצר. מחקירה ראשונית עולה כי אבו גאנם התפלל במסגד בלוד, ולאחר שחזר ממנו לביתו - נורה למוות.
במשטרה פתחו בחקירת הרצח ובסריקות אחר חשודים. לפי ההערכות, אין קשר בין הירי אמש לזה שאירע הבוקר. מתחילת השנה נרצחו 47 בני אדם בחברה הערבית, לעומת 21 נרצחים בתקופה המקבילה אשתקד.
בזמן שצוות הנט"ן הכניס את הפצוע לחדר המיון, אלמונים ניפצו את שמשת האמבולנס וגרמו להשבתתו. במד"א אמרו כי הם "רואים בחומרה רבה אלימות כלפי צוותי ורכוש מד"א בזמן שאלו מסייעים להצלת חיים, ומצפים למיצוי הדין".
בתום הערכת מצב שערכה המשטרה בעקבות הרצח, הטיל מפקד מחוז מרכז ניצב אבי ביטון את החקירה על היחידה המרכזית. בנוסף, ניצב ביטון הנחה על פריסה נרחבת של המשטרה בעיר ועל הפעלת מפקדה משימתית בשטחה.
4 צפייה בגלריה
חמזה אבו גאנם והזירה שבה נורה למוות בלוד
חמזה אבו גאנם והזירה שבה נורה למוות בלוד
חמזה אבו גאנם. הנרצח ה-47 בחברה הערבית מתחילת השנה
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
 שמשת האמבולנס המנופצת
 שמשת האמבולנס המנופצת
שמשת האמבולנס המנופצת
(צילום: מד"א)
הדיווח הראשוני על הירי בלוג התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב איילון בשעה 5:33. פרמדיק מד"א שניאור אופנר וחובש בכיר במד"א בני ג'וזף סיפרו: "כשהגענו למקום הייתה המולה והרבה אנשים מסביב, ראינו גבר שוכב על המדרכה עם פצעי ירי. הוא היה מחוסר הכרה ללא דופק וללא נשימה, מיד ביצענו פעולות החייאה מתקדמות וממושכות גם תוך כדי פינוי לבית החולים, שם נקבע מותו".
קרוב משפחתו של הנרצח טען בשיחה עם ynet כי "מדובר באדם ישר, לא שמענו בחיים שהיה בסכסוך עם אחרים. בהתחלה חשבנו שהם טועים בשם, אבל לצערי הוא נרצח בדם קר. אולי זו טעות בזיהוי, אנחנו חייבים לגלות מה גרם לאסון הזה". לדבריו, אבו גאנם היה נשוי והותיר אחריו ילדים. "הוא עבד בהתקנת דלתות ודאג לבני משפחתו", סיפר. תושבים מהשכונה סיפרו כי התעוררו מהירי: "זה היה מפחיד. אנחנו מפחדים לצאת מהבית כדי שלא יפגעו בנו. כולם בסכנת חיים, גם הילדים".
פידא שחאדה, חברת מועצת העיר ורכזת "קואליציית נשים נגד נשק", אמרה: "שישה מקרי רצח מתחילת השנה בלוד. הרחובות והשכונות שלנו לא בטוחים, ואפילו הבתים שלנו, וכולנו עלולים להירצח. אנחנו קמים בבוקר, אבל אנחנו לא יודעים אם נחזור הביתה אחרי העבודה. יש שר חדש לביטחון לאומי, שלא שומעים את הקול שלו במקרים של רצח אזרחים ערבים. החברה הערבית חייבת לקחת אחריות גדולה יותר בנושא".
הרצח בלוד הבוקר אירע כאמור שעות בלבד לאחר הירי האחרון בעיר. אמש שבעה בני אדם, בהם שני ילדים בני 7 ו-8, נפגעו מירי שבוצע לעברם. הבוקר עדכנו בבית החולים אסף הרופא כי בן ה-7 שוחרר לביתו, אך מצבו של הילד השני שנפצע מוסיף להיות קשה. יתר הפצועים עדיין מאושפזים בבית החולים ומצבם מוגדר בינוני.
4 צפייה בגלריה
זירת הירי בלוד. רכב הוצת במקום
זירת הירי בלוד. רכב הוצת במקום
ירי ללא הפסקה. זירת הירי בלוד, אמש
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
4 צפייה בגלריה
זירת הירי בלוד. רכב הוצת במקום
זירת הירי בלוד. רכב הוצת במקום
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
כוחות גדולים של משטרה הגיעו אמש לזירת הירי בשכונת פרדס שניר. השוטרים אספו ממצאים מהזירה וגם תיעודים ממצלמות אבטחה. בנוסף תוחקרו אנשים נוספים שהיו באזור, אך לא נפצעו.
ראש העיר לוד, יאיר רביבו, פנה לתושבים הערבים בעיר ואמר כי "לא הגיוני ששתי משפחות מחליטות ככה לפתוח באש, בזמן ארוחת האיפטאר. לאן אנחנו רוצים להגיע? גם אם יהיו פה 1,000 שוטרים במשמרת מי שרוצה לירות - יורה. תפסיקו לפחד, ותוקיעו את הפושעים. מי שיורה בילדים - צריך להעיף אותו ולהחרים אותו. די נמאס!!!".
יורם מרציאנו, שמתמודד לראשות העיר לוד בבחירות הקרובות, הוסיף: "התושבים התרגלו לחיות במצב מלחמה, יש כאן דור שגדל בפחד. יש כאן עיר בכאוס. במקום מילים - צריך מעשים".