הכלכלנים, אנשי האקדמיה, עובדי ההייטק ובכירי מערכת המשפט הצטרפו למחאה נגדה - אבל התוכנית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין לשינויים במערכת המשפט לא עוצרת. נתניהו אמנם אמר הערב (יום רביעי) כי יש מקום לדיונים ולפשרות, אך נשמע כמי שנחוש לקדם את הרפורמה בדיוק כפי שהוצגה מלכתחילה - ובכירים בליכוד אומרים כי חרף ההתייעצויות שמקיים ראש הממשלה בימים האחרונים, אין בכוונתו לחשב מסלול מחדש.
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
על אף המחאות, השניים נחושים לקדם את המהפכה המשפטית. לוין ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
אסתר חיות
אסתר חיות
"לא זו הדרך". נשיאת העליון חיות
(צילום: גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
 אמיר ירון
 אמיר ירון
שיחה דחופה עם נתניהו. אמיר ירון
(צילום: יריב כץ)
לפי לוחות הזמנים שנקבעו בין היתר על ידי שר המשפטים יריב לוין, הרפורמה תמשיך לקבל עדיפות בכנסת, כשהמטרה היא לסיים את החקיקה במקביל לתקציב המדינה - כלומר, לכל המאוחר בחודש מאי. מדובר בלוח זמנים קצר יחסית, ולא ברור אם בקואליציה יצליחו לחוקק בהליך בזק רפורמה עמוקה וגדולה שדורשת שעות דיון רבות.
באופוזיציה נחושים מנגד לנהל מאבק פרלמנטרי ולנסות לעכב ככל הניתן את הדיונים באמצעות עשרות אלפי הסתייגויות, פיליבסטר במליאת הכנסת ואף עתירות לבג"ץ. בליכוד משדרים כלפי חוץ עסקים כרגיל, ותולים את המחאה ב"בורות" של מי שלא קראו את פרטי התוכנית עד הסוף. יחד עם זאת, קשה להתעלם מביקורת של בכירים רבים שהשמיעו דעה ברורה נגד הרפורמה - ובהם בכירי מערכת המשפט הישראלי בעבר ובהווה, מנהלי חברות הייטק, כלכלנים בכירים, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, מרצים באקדמיה ועוד.
נשיאת בית המשפט העליון חיות תקפה לפני כשבועיים בפומבי בחריפות את הרפורמה במערכת המשפט שאותה מוביל שר המשפטים יריב לוין בממשלתו השישית של בנימין נתניהו. "מדובר במתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו. אדוני השר - לא זו הדרך", אמרה השופטת חיות בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי שנערך בחיפה.
בנאום ארוך שרטטה נשיאת העליון באופן חסר תקדים את מורת רוחה לנוכח התוכנית שמציע השר לוין. "למרבה הציניות, הוגי התוכנית מכנים אותה תוכנית 'לתיקון' מערכת המשפט. ואני אומרת – זו תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת. מסקנה זו עולה הן מן הדרך שבה בחר השר להציג את תוכניתו והן מתוכנה וממהותה".
6 צפייה בגלריה
שביתת העסקים להצלת הדמוקרטיה
שביתת העסקים להצלת הדמוקרטיה
מחאת עובדי ההייטק, אתמול
(צילום: שאול גולן)
6 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה ברחוב קפלן בתל אביב
הפגנת מחאה ברחוב קפלן בתל אביב
ההפגנה ברח' קפלן בת"א, במוצאי שבת
(צילום: שאול גולן)
בליכוד אומרים שנתניהו מקיים התייעצויות רבות תוך כדי הדיונים בכנסת, וייתכן גם שברגע האחרון ישתנו חלק מפרטי התוכנית. באופוזיציה מאשימים את נתניהו בחוסר אחריות קיצונית בעניין המהלכים האחרונים, ויש גם מי שטוענים שהוא מאפשר הקצנה בכוונה - כדי להכשיר את התנאים לכניסתם של יאיר לפיד או בני גנץ לקואליציה. עם זאת, לפחות כרגע מדובר בתרחיש לא סביר.
השניים, אגב, תקפו את נתניהו הערב בחריפות. "בן גוריון פירק את המחתרות והכניס את כל הארגונים תחת צה״ל, ו-75 שנה אחרי - נתניהו מפרק את צה"ל לחתיכות בשל מניעיו הפוליטיים תוך פגיעה ישירה באחדות הפיקוד", אמר גנץ על העברת הסמכויות במשרד הביטחון מהשר לשר הנוסף, בצלאל סמוטריץ'. "קריעת המנהל האזרחי או מג"ב ממערכת הביטחון תפגע פגיעה ישירה בביטחון שמולה חובה להניף דגל שחור".
לפיד מצידו אמר כי מסיבת העיתונאים שכינס הערב נתניהו הייתה "היסטרית ומזיעה", והוסיף כי "ביבי חלש והוא יודע שהוא מוביל לפגיעה אנושה בכלכלה הישראלית. כל אזרחי ישראל ישלמו עליה מהכיס שלהם וישלמו ביוקר". שרת החינוך לשעבר וח"כ מהמחנה הממלכתי יפעת שאשא-ביטון אמרה: "נתניהו חושב שהוא עדיין בקמפיין בחירות ומוכן למכור גם את הכלכלה בישראל כדי להכשיר את ההפיכה המשטרית שהוא מקדם. אין גבול לשרלטנות".
נתניהו מצידו האשים את אנשי האופוזיציה ב"צונאמי של שקרים" על פגיעה כלכלית סביב התוכנית המשפטית - ובהתייחס לדבריו של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון אמר כי "אין מקום להפחדות". כשלצידו שרי האוצר, הכלכלה והחוץ, טען נתניהו כי "שלטון החוק והדמוקרטיה דווקא יתחזקו" בעקבות הרפורמה.
נזכיר כי הנגיד, שחזר מוועידת קרן המטבע הבינלאומית בדאבוס, ביקש פגישה דחופה עם ראש הממשלה ואמר לו כי בעולם הכלכלי עוקבים בדאגה רבה אחר ההתפתחויות בישראל שעלולות לפגוע בהיבטים שונים של הדמוקרטיה. הנגיד הסביר כי מצב כזה עלול יהיה לפגוע בכלכלת ישראל, לגרום להורדת דירוג האשראי ולהרחיק חברות בינלאומיות מהשקעות בישראל. ראש הממשלה האזין לדברים אך לא אמר שתהיה נסיגה כלשהי מהרפורמה המשפטית.
יצוין שבבנק ישראל הביעו כבר לאחרונה דאגה בנושא, אך לא באופן כה נחרץ. השבוע חבר הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, פרופ' משה חזן, הודיע על התפטרותו מתפקידו כחבר מקרב הציבור בוועדה, וזאת בשל כוונתו "להיות מעורב בפעילות במישור הציבורי-פוליטי". הפרופ' קרנית פלוג והפרופ' יעקב פרנקל, נגידי בנק ישראל לשעבר, הזהירו גם הם מהרפורמה המשפטית בטענה שהיא עלולה לפגוע בדירוג האשראי, בדומה למדינות אחרות שעברו בהן רפורמות דומות.
הבוקר, כאמור, פורסם כי יותר מ-270 אנשי סגל בתחומי הכלכלה והניהול מאוניברסיטאות ומכללות בארץ ובעולם חתמו על גילוי דעת בנוגע לנזק הצפוי לכלכלת ישראל כתוצאה מיישום הרפורמות המתוכננות במערכת המשפט: "מתריעים בתוקף כנגד היוזמות הנוכחיות של הקואליציה, שמשמעותן היא שינוי יסודי של שיטת המשטר בישראל וסכנה לעתיד המשק והכלכלה הישראלית", נכתב בהצהרה שהועברה ל-ynet.