ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב (יום רביעי) לאזהרה של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ולמכתב הכלכלנים שנחשף ב-ynet, וטען כי יש "עודף משפטיזציה" בישראל שפוגע בכלכלה - וכי "אין מקום להפחדות" בנוגע לשינויים המתוכננים במערכת המשפט. כשלצידו שרי האוצר, הכלכלה והחוץ, האשים נתניהו את האופוזיציה ב"צונאמי של שקרים" על פגיעה כלכלית אפשרית בעקבות הרפורמה, והוסיף כי "שלטון החוק והדמוקרטיה דווקא יתחזקו". ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור ישיר.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' אלי כהן וניר ברקת
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' אלי כהן וניר ברקת
"יש עודף משפטיזציה בישראל, אין סיבה להפחדות". נתניהו, הערב
(צילום: יונתן זינדל)
בפתח דבריו אמר רה"מ נתניהו: "שמעתי על השפעת הרפורמה המשפטית על החוסן הכלכלי שלנו. צריך להעמיד דברים על דיוקם, האמת היא בדיוק הפוכה. המהלכים שלנו לחיזוק הדמוקרטיה בישראל לא רק שלא יפגעו בכלכלה, הם יחזקו אותה. הם יחזירו את ישראל למצבן המשפטי של רוב הדמוקרטיות המובילות בעולם, למקום שבו הייתה בעצמה לפני חמישים שנה". לדבריו, "כבר היינו בסרט הזה. יריבנו הזהירו שאם לא נעשה ויתורים זה יוביל לצונאמי כלכלי נורא. בפועל ההפך הגמור קרה".
הוא הוסיף: "אם יש מנוע צמיחה אחד בישראל, הוא הסרת עודף הרגולציה והמשפטיזציה". נתניהו התחייב בהמשך כי "אנחנו מחויבים לעצמאות בית המשפט שתישמר. איש לא יפגע בזכויות הקניין ובערכים המקודשים". נתניהו נשאל בהמשך אם שקל לפטר את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, אך סירב להשיב: "אני מנוע ולא מתכוון להתייחס לזה".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר במסיבת העיתונאים: "ישראל היא אומת סטארט אפ. אני אומר באחריות - נהיה אי של יציבות ואחריות, וישראל היא המקום הנכון ביותר לשים את הכסף, בתוך המים הסוערים שהכלכלה העולמית עכשיו מצויה בהם". הוא הוסיף: "אנחנו ממשפטים את עצמנו לדעת. זה גורר עלויות עתק על המשק והכלכלה. זה תורם קצת לצמיחה ולפריון, כי זה מפרנס עורכי דין".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' אלי כהן וניר ברקת
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' אלי כהן וניר ברקת
"כולם מביעים אמון בכלכלה הישראלית". ברקת וסמוטריץ', הערב
(צילום: יונתן זינדל)
6 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
"נתניהו מוביל לפגיעה אנושה בכלכלה הישראלית". לפיד
(צילום: רפי קוץ)
6 צפייה בגלריה
גדעון סער שר המשפטים לשעבר בכנס מורשת בגין
גדעון סער שר המשפטים לשעבר בכנס מורשת בגין
"מכונת הרעל הביביסיטית". סער
(צילום: מוטי קמחי)
שר החוץ אלי כהן אמר כי פנו אליו משש מדינות ליצור עם ישראל הסכמי סחר, שלדבריו לא היו עד היום. "כולן מביעות אמון בכלכלה הישראלית. כל המנהיגים שאני מדבר איתם מברכים על היציבות השלטונית בישראל, ולא מציינים את הרפורמה המשפטית". בצל מחאת אנשי ההייטק נגד התוכנית המשפטית, אמר שר הכלכלה ניר ברקת: "ההייטק היה וימשיך להיות הקטר המוביל של הכלכלה הישראלית. אני מציע לכם, מימין ומשמאל, להפסיק להשתמש בכלכלה ובהייטק לצרכים פוליטיים. אל תנסרו את הענף שכולנו יושבים עליו".
מטה מאבק עובדי ההייטק מסר בתגובה כי "אם אין דמוקרטיה - אין הייטק ואין כלכלה. קרנות הון סיכון וחברות גלובליות לא מתרשמות ממסיבות עיתונאים. הן חרדות מביטול של חופש הקניין, וחירויות הפרט. הן נבהלות ממדינה שאין בה מערכת משפט עצמאית - המבצר האחרון של חירות האדם. בכירי הכלכלנים, המשקיעים, היזמים, אומרים לך (נתניהו, ח"ג) עצור - אז תעצור, לפני שתרסק את הכלכלה והדמוקרטיה. אנחנו לא נפסיק את המאבק עד שהחרב תוסר מעל ראשה של הדמוקרטיה".
גם במערכת הפוליטית מיהרו להגיב לדברים של רה"מ והשרים. ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מסיבת העיתונאים ההיסטרית והמזיעה של נתניהו לא משאירה שום מקום לספק. ביבי חלש והוא יודע שהוא מוביל לפגיעה אנושה בכלכלה הישראלית. כל אזרחי ישראל ישלמו עליה מהכיס שלהם וישלמו ביוקר".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כתב: "במפגינים הוא מזלזל, על היועמ"שית הוא מאיים ואת הנגיד הוא מבטל, אבל הסיבה לעצור את ההפיכה המשטרית היא לא רק ירידה בדירוג האשראי ולא רק ההגנה על מפקדי צה"ל בחו"ל שתיפגע, אלא קודם כל ומעל הכול משום שהיא תהרוס את הערכים והבסיסיים שעליהם הוקמה מדינת ישראל." גנץ הוסיף: "נתניהו, ההיסטוריה לא תסלח לך על מסע החרבת שיטת הממשל והקרע שאתה יוצר בעם. עוד לא מאוחר לעצור".
עוד לפני דברי נתניהו, ח"כ גדעון סער, שר המשפטים לשעבר, תקף אותו בעקבות דברי חברי הכנסת מהליכוד נגד הנגיד, וכתב: "עוד עובד ציבור מקצוען ומסור חוטף היום אש ממכונת הרעל הביביסיטית. היום תורו של נגיד בנק ישראל (שכזכור מונה לתפקידו ע״י ממשלת נתניהו). ומה חטאו? שהזהיר, כמתחייב מתפקידו ואחריותו, מההשלכות הכלכליות האפשריות של השינוי המשטרי שמקדמת הממשלה. נתניהו פועל להשאיר אחריו ישראל חרוכה".
שר האוצר לשעבר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב: "מסיבת העיתונאים בהשתתפות ראש הממשלה ושלושת השרים מוכיחה שהם מ-פ-ח-ד-י-ם, כי הם יודעים את האמת ומבינים שאף גורם בעולם לא מוכן לבלוע את השקרים והבדיות שלהם. מדינת ישראל בדרך למשבר כלכלי שכמותו לא ידענו עשרות שנים, והכל באחריות בנימין נתניהו". ח"כ מיש עתיד קארין אלהרר כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "אין יותר נתניהו מלזרוק בוץ לכל עבר ולהפיץ פייק ניוז. איך שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים תפחית רגולציה? ואם זה נכון, איפה כל גורמי המקצוע?".
6 צפייה בגלריה
 אמיר ירון
 אמיר ירון
הזהיר מהשלכות המהפכה המשפטית. הנגיד אמיר ירון
(צילום: יריב כץ)
נזכיר כי הנגיד, שחזר מוועידת קרן המטבע הבינלאומית בדאבוס, ביקש פגישה דחופה עם ראש הממשלה ואמר לו כי בעולם הכלכלי עוקבים בדאגה רבה אחר ההתפתחויות בישראל שעלולות לפגוע בהיבטים שונים של הדמוקרטיה. הנגיד הסביר כי מצב כזה עלול יהיה לפגוע בכלכלת ישראל, לגרום להורדת דירוג האשראי ולהרחיק חברות בינלאומיות מהשקעות בישראל. ראש הממשלה האזין לדברים אך לא אמר שתהיה נסיגה כלשהי מהרפורמה המשפטית.
יצוין שבבנק ישראל הביעו כבר לאחרונה דאגה בנושא, אך לא באופן כה נחרץ. השבוע חבר הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, פרופ' משה חזן, הודיע על התפטרותו מתפקידו כחבר מקרב הציבור בוועדה, וזאת בשל כוונתו "להיות מעורב בפעילות במישור הציבורי-פוליטי". הפרופ' קרנית פלוג והפרופ' יעקב פרנקל, נגידי בנק ישראל לשעבר, הזהירו גם הם מהרפורמה המשפטית בטענה שהיא עלולה לפגוע בדירוג האשראי, בדומה למדינות אחרות שעברו בהן רפורמות דומות.
הבוקר, כאמור, פורסם כי יותר מ-270 אנשי סגל בתחומי הכלכלה והניהול מאוניברסיטאות ומכללות בארץ ובעולם חתמו על גילוי דעת בנוגע לנזק הצפוי לכלכלת ישראל כתוצאה מיישום הרפורמות המתוכננות במערכת המשפט: "מתריעים בתוקף כנגד היוזמות הנוכחיות של הקואליציה, שמשמעותן היא שינוי יסודי של שיטת המשטר בישראל וסכנה לעתיד המשק והכלכלה הישראלית", נכתב בהצהרה שהועברה ל-ynet.
6 צפייה בגלריה
 מומי דהן, דלית גפני, איתן ששינסקי, אייל וינטר, אבי בן בסט, רפי מלניק, צביקה אקשטיין, משה חזן, מנואל טרכטנברג, מישל סטרבנצ'ינסקי
 מומי דהן, דלית גפני, איתן ששינסקי, אייל וינטר, אבי בן בסט, רפי מלניק, צביקה אקשטיין, משה חזן, מנואל טרכטנברג, מישל סטרבנצ'ינסקי
"מביעים את דאגתנו העמוקה ממהלכי הממשלה". מומי דהן, דלית גפני, איתן ששינסקי, אייל וינטר, אבי בן בסט, רפי מלניק, צביקה אקשטיין, משה חזן, מנואל טרכטנברג, מישל סטרבנצ'ינסקי
"אנו, מרצות ומרצים בתחומי הכלכלה והניהול, מביעים את דאגתנו העמוקה לנוכח מהלכי הממשלה שצפויים לפגוע בעצמאות מערכת המשפט והשירות הציבורי, ושלהערכתנו יגרמו לנזק חסר תקדים לכלכלה הישראלית", נכתב בגילוי הדעת, שמאגד לראשונה את התנגדותם לרפורמה של מאות כלכלנים ואנשי מנהל עסקים, ביניהם בכירים לשעבר במשק הישראלי, בכירים בבנק ישראל, יועצים כלכליים לשרי אוצר לשעבר, בכירים במשרד האוצר ובמועצה הלאומית לכלכלה וכן מרצים בכירים מהפקולטות המובילות בעולם.
בליכוד תקפו היום את הנגיד. "איפה היה הנגיד כשיאיר לפיד העביר שטח ימי של מדינת ישראל בשווי מיליארדים ללבנון? איפה היה נגיד בנק ישראל כשגורשו יהודים מבתיהם בתקופת הגירוש? איפה הוא היה בהחלטות אחרות שקיבלו ממשלות ישראל?", תהה ח"כ דני דנון ב-ynet radio, על אף אף שבזמן ההתנתקות שימש פרופ' אמיר ירון מרצה באוניברסיטת פנסילבניה. חברה נוספת במפלגה, ח"כ טלי גוטליב, הייתה אף נחרצת יותר באולפן ynet: "אני חושבת שהוא חצה כל גבול והוא צריך לזכור את תפקידו. הנגיד איננו קשור לרפורמה במערכת המשפט - אין לו את הכלים או את הידענות להתמודד בכלל עם הרפורמה".