רשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית מדווחת הבוקר (יום א') כי בתקיפות האחרונות שמובילה ארה"ב נגד החות'ים בתימן – שבמכת הפתיחה שלהן השתתפה גם בריטניה – נהרגו יותר מ-75 בני אדם. לפי הדיווח, שמתבסס על מקורות ששוחחו עם הרשת, בתקיפות נהרגו גם "מומחים" ממשמרות המהפכה של איראן וחיזבאללה, שרק אתמול נחשף כי נשלחו לתימן כדי לסייע במתקפות החות'ים נגד ספינות בים האדום ובמפרץ עדן.
8 צפייה בגלריה
לוחם חות'י חות'ים ב צנעא תימן דצמבר 2023 ארכיון
לוחם חות'י חות'ים ב צנעא תימן דצמבר 2023 ארכיון
לוחם חות'י בהפגנה בעד עזה בצנעא בחודש שעבר, וההפצצות האמריקניות בתימן
(צילום: REUTERS/Khaled Abdullah/File Photo)
8 צפייה בגלריה
הלוויה של לוחם חות'י ב צנעא תימן חות'ים
הלוויה של לוחם חות'י ב צנעא תימן חות'ים
הלוויה של לוחם חות'י בצנעא, בסוף השבוע
(צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
8 צפייה בגלריה
הלוויה של לוחם חות'י ב צנעא תימן חות'ים
הלוויה של לוחם חות'י ב צנעא תימן חות'ים
(צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
8 צפייה בגלריה
הלוויה של לוחם חות'י ב צנעא תימן חות'ים
הלוויה של לוחם חות'י ב צנעא תימן חות'ים
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
בין ההרוגים, כך מדווחת "סקיי ניוז" בערבית, שלושה מאנשי משמרות המהפכה של איראן, שישה אנשי חיזבאללה ושני פעילים מ"פלגים חמושים" עיראקיים, כשהכוונה כנראה למיליציות הפרו-איראניות. לא צוינה זהותם של שאר ההרוגים, אך ניתן להניח שרבים מהם הם לוחמים חות'ים (בימים האחרונים הופצו תמונות של הלוויות של כמה מהלוחמים הללו). עוד דווח כי רוב ההרוגים נפגעו בהפצצות באתרים צבאיים בחודיידה – עיר נמל לחופי הים האדום שמהווה את אחד ממרכזי הכוח המרכזיים של החות'ים בתימן – כמו גם בערים חג'ה, דמאר תעז ואל-בידא.
ארה"ב, נזכיר, תוקפת בימים האחרונים יעדים של החות'ים שוב ושוב במטרה להרתיע אותם מהמשך המתקפות נגד ספינות סוחר, מתקפות שנועדו לממש "מצור ימי" נגד ישראל ולשבש את התעבורה בנתיבי הסחר הקריטיים לכלכלה העולמית – במטרה להגביר את הלחץ הבינלאומי לסיום המלחמה בעזה. החות'ים אמנם טוענים שהם תוקפים רק ספינות ששטות לישראל, אך בפועל תקפו ספינות רבות שלא קשורות אליה כלל. אחרי שורה של אזהרות ממדינות המערב, פתחו ארה"ב ובריטניה לפני עשרה ימים במתקפות נרחבות נגד עשרות יעדים של החות'ים.
8 צפייה בגלריה
הפגנה של החות'ים חות'ים ב צנעא תימן 19 בינואר
הפגנה של החות'ים חות'ים ב צנעא תימן 19 בינואר
הפגנה ביום שישי של החות'ים בצנעא, עם הדגלים שעליהם נכתב "מוות לישראל" ו"מוות לאמריקה"
(צילום: Mohammed HUWAIS / AFP)
8 צפייה בגלריה
הח'ותים מול הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
הח'ותים מול הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
לוחמים ח'ותים בחוף באזור חודיידה, כשברקע הספינה "גלקסי לידר" שנחטפה על ידם בתחילת המלחמה
(צילום: REUTERS/Khaled Abdullah//File Photo)
מאז ארה"ב המשיכה לתקוף מטרות נוספות, כשבימים האחרונים הודיעה על פגיעות מצומצמות בטילים שהחות'ים הכינו לקראת שיגור לעבר ספינות בים האדום. למרות זאת, החות'ים ממשיכים לנסות לפגוע בספינות וכנקמה תקפו לאחרונה ספינות בבעלות אמריקנית ואף ניסו לשגר טיל לעבר משחתת אמריקנית שפועלת באזור. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודה בשבוע שעבר שההפצצות שעליהן הורה לא עוצרות את החות'ים, אך הבטיח שהן יימשכו. כחלק מהלחץ עליהם, הוא גם הורה על החזרתם לרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב – רשימה שממנה הוציא אותם בתחילת כהונתו, אחרי שהוכנסו אליה בשלהי כהונת טראמפ. בוושינגטון אותתו שאם המתקפות נגד ספינות ייפסקו, ארה"ב תשקול להסיר אותם שוב מהרשימה.
הבוקר דווח ב"וושינגטון פוסט" כי הממשל האמריקני נערך לקמפיין תקיפות "ממושך" נגד החות'ים, וכי ביום רביעי האחרון נערך בבית הלבן מפגש בין בכירים שבו דנו בהמשך התגובה של ארה"ב למתקפות בים האדום. גורמים ששוחחו עם העיתון בעילום שם אמרו כי האסטרטגיה האמריקנית היא לשחוק כמה שיותר את היכולות הצבאיות המתקדמות של החות'ים, על מנת לפגוע ביכולתם לתקוף ספינות, או לכל הפחות להעניק רמת הרתעה מספקת – שתאפשר לענקיות ספנות בעולם לחדש את תנועת כלי השיט שלהן בנתיבי בשיט באזור.

"איראן מחליטה, חיזבאללה מנהל": כך נראה הסיוע לחות'ים

אתמול נחשף כאמור, בתחקיר נרחב של סוכנות הידיעות רויטרס, שבתימן נמצאים לא רק גורמים איראנים ממשמרות המהפכה, אלא גם אנשי חיזבאללה מלבנון – וכי אלו "מפקחים" על מתקפות החות'ים נגד ספינות, ומסייעים בהכוונתן. "במשמרות המהפכה מסייעים לחות'ים באימונים צבאיים על כלי נשק מתקדמים", אמר גורם איראני בשיחה עם רויטרס. "קבוצה של לוחמים חות'ים הייתה בחודש שעבר באיראן והתאמנה בבסיס של משמרות המהפכה במרכז המדינה, כדי להכיר טכנולוגיה חדשה ולהיות מעורים בשימוש בטילים", הוסיף הגורם.
גורם נוסף שמעורה בפרטים אמר כי קצינים איראנים שהגיעו לתימן הקימו בבירה צנעא "מרכז פיקוד" עבור המתקפות של החות'ים בים האדום. לפי הגורם, המרכז הזה מנוהל על ידי קצין בכיר של משמרות המהפכה, שאחראי על הפעילות שלהם בתימן. לצד סיוע באימונים צבאיים ובהכוונה מודיעינית של המתקפות נגד הספינות בים האדום, הגורמים שדיברו עם רויטרס הדגישו כי גם הנשק הרב של החות'ים מסופק על ידי איראן: מכטב"מים מתקדמים, דרך טילים בליסטייים מדויקים ועד טילים לטווח בינוני.
8 צפייה בגלריה
חסן נסראללה נאום
חסן נסראללה נאום
שלח "יועצים" לחתימן. חסן נסראללה

שני גורמי צבא לשעבר בתימן הוסיפו כי ישנה נוכחות ברורה של משמרות המהפכה ושל חיזבאללה בתימן. לדבריהם, אותם פעילים מפקחים לא רק על אימון הכוחות החות'יים ועל מבצעים שהם עורכים – אלא גם על הרכבה מחדש של טילים שהוברחו לתימן בחלקים. גורם אזורי אחד אמר: "ההחלטה הפוליטית היא של טהרן, הניהול הוא של חיזבאללה – והמיקום: החות'ים בתימן".
ברויטרס מציינים כי איראן מכחישה את הטענות שהיא מעורבת במתקפות החות'ים בים האדום, וכי חיזבאללה לא הגיב לבקשה שהופנתה לארגון הטרור הלבנוני כדי להגיב לטענות. דובר מטעם החות'ים אמר: "אנחנו לא מכחישים שיש לנו יחסים עם איראן ושהייתה לנו תועלת מהניסיון האיראני באימונים, בייצור וביכולות צבאיות – אבל ההחלטה שננקטה על ידי תימן (לתקוף ספינות כדי להטיל "מצור ימי" על ישראל), היא החלטה עצמאית ואין לה קשר לאף שחקן אחר".