תקופת הקורונה, ובעיקר הסגרים, הביאו לירידה חדה בגניבות כלי הרכב בישראל. אבל עם החזרה לשגרה חזרו גם גנבי הרכב לפעילות. מי שגונבים את ההצגה הם האופנועים – קל לגנוב אותם, אפשר להעלים אותם במהירות ובתקופה האחרונה הם מופיעים בלא מעט פעילות עבריינית.
גניבת אופנוע השבוע בירושלים

גניבת כלי רכב בישראל משמשת בדרך כלל סוחרי חלפים. הגנבים מעבירים את המכוניות לשטחי הרשות הפלסטינית, שם מפרקים אותן ומוציאים מהן חלקי חילוף. במקרה של אופנוענים מדובר בפעילות שונה לחלוטין.
גניבה של מכונית דורשת בדרך כלל פריצה של המערכות, אבל במקרה של האופנועים, למרות המיגונים השונים שקיימים היום בשוק, הם נגנבים בקלות רבה.
בתוך דקות ספורות הגנבים מצליחים להעמיס את האופנוע למשאית או טנדר, וכמה דקות אחר כך האופנוע כבר מעורב בפעילות עבריינית של ארגוני פשיעה כמו חיסולים, זריקת רימונים או גניבות.
עידן מירושלים מחנה בכל ערב את אופנוע הטי-מקס שרכש במיטב חסכונותיו מחוץ לביתו, באזור עם מצלמות אבטחה שמתעדות את האופנוע כל הזמן. בתחילת השבוע הוא גילה שהטי-מקס נגנב לו מתחת לאף.
"זה היה בסביבות 23:30, סוואנה לבנה עם חלונות שחורים ועם וו גרירה הגיעה למקום ובתוך שלוש דקות פירקו את השרשרת של האופנוע שהיה קשור", סיפר עידן. "שלושה גברים רעולי פנים העמיסו את האופנוע לרכב. לא צריך להיות גאון כדי לדעת שזה לא האופנוע הראשון שהם גונבים, וגם לא האחרון. הם המשיכו לנסוע עם הסוואנה עד שנעלמו עקבותיהם ונעלם הטי-מקס שלי".
7 צפייה בגלריה
גניבה אופנוע ירושלים טי מקס טי-מקס
גניבה אופנוע ירושלים טי מקס טי-מקס
חותכים את השרשרת
7 צפייה בגלריה
גניבה אופנוע ירושלים טי מקס טי-מקס
גניבה אופנוע ירושלים טי מקס טי-מקס
מרימים את האופנוע
7 צפייה בגלריה
גניבה אופנוע ירושלים טי מקס טי-מקס
גניבה אופנוע ירושלים טי מקס טי-מקס
מכניסים את האופנוע אל תוך הסוואנה הלבנה
"פשוט בושה שבמדינת ישראל 2022 אנשים לא יכולים להרשות לעצמם להחזיק אופנוע ולישון בלילה בשקט בידיעה שהאופנוע יישאר במקומו", כתב עידן בקבוצת הפייסבוק "נגנב לי". "חייבים לשים לזה סוף כי זה רק יחמיר והם רק מתמקצעים מפעם לפעם".
הסיפור של עידן הוא רק דוגמה אחת מני רבות של ישראלים שבוקר אחד מגלים שגנבו להם את האופנוע מתחת לאף.

מהחניה לזירת הרצח

לקראת גניבת האופנוע נעשית מצד העבריינים עבודת תחקיר. קודם כל הם בוחרים איזה סוג אופנוע הם רוצים, אחר כך הם עושים תצפיות ומאתרים את האופנוע הספציפי שהם הולכים לגנוב, ואז מגיעים ומעמיסים אותו בקלות על טנדר או סוואנה.
אחר כך, הם מחביאים את האופנוע במקום ניטרלי לתקופה מסוימת, שלאחריה הם מוציאים אותו ומשתמשים בו בפעילות העבריינית. זה יכול להיות רצח, שוד, זריקת רימון הלם או כל עבירה אחרת שבה יש צורך לנטוש את הזירה במהירות.
יש מקרים שבהם האופנועים מועברים לפירוק ומכירה כחלקי חילוף בשטחי הרשות הפלסטינית, כמו רבים מכלי הרכב הגנובים. לפי המשטרה, גם ביפו יש מקומות שבהם מפרקים אופנועים גנובים ומוכרים את החלקים בשוק השחור. אבל פעמים רבות האופנועים הגנובים עוברים לשימוש משפחות הפשע ברחבי המדינה.
עבריינים משתמשים באופנוע לביצוע ירי

"אנחנו רואים את האופנועים בליווי של שיירות, בעיקר של ראשי ארגוני פשיעה ועבריינים בכירים, זה חלק מהמעד שלהם", סיפר רפ"ק מאור גורן מהיחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (היאחב"ל), שאחראית גם על המאבק בפשע המאורגן. "תמיד יש אופנועים שמלווים אותם, בדרך כלל אופנועי טי-מקס, ושומרים, כדי שאף אחד לא יירה לעבר הרכב של ראש הארגון".
אבל יותר מאשר ליווי שיירות, לאופנועים יש תפקיד משמעותי בפעילות הפלילית של העבריינים. "ארגוני הפשיעה משתמשים באופנועים כדי למקסם את ההצלחה שלהם בעבירות", אמר גורן
לפי רפ"ק גורן, אחד מדגמי האופנוע המועדפים על ארגוני הפשיעה הוא הטי-מקס, כמו זה שנגנב השבוע לעידן. "הוא קל יותר לשליטה ולתמרון. זה גם אחד הקטנועים המהירים והעוצמתיים שיש ואפשר להרכיב עליו בן אדם נוסף בצורה קלה יותר, ולכן האופנוע הזה משמש עבריינים לביצוע עבירות בזוג כמו ירי ושוד – אחד נוהג והשני יורה. האופנוע גם מחייב חבישת קסדה על הראש, כך שהזהות של העבריין נשארת מטושטשת".
7 צפייה בגלריה
תיעוד קשה: רוכב אופנוע יורה בגבר ופוצע אותו קשה
תיעוד קשה: רוכב אופנוע יורה בגבר ופוצע אותו קשה
ניסיון חיסול בשפרעם. "למקסם את ההצלחה", אחד נוהג והשני יורה
"בחלק גדול מהמקרים העבריינים שורפים את האופנוע מיד לאחר ביצוע הפשע. הם לא רוצים להשאיר סימני זיהוי, ובטח שלא DNA שעלול להימצא בטעות על האופנוע", הסביר אייל סער, מנהל המערך המבצעי ב"איתוראן". "הם אפילו לא מנסים למכור חלפים של אופנוע שהשתתף בעבירה פלילית, אלא דואגים לשרוף אותו במהירות האפשרית".
השימוש באופנועים ישראלים גנובים לא מוגבל לאזור מסוים. בחלק מהמקרים האופנועים נגנבים ונמכרים לעבריינים שפועלים בשטחי הרשות הפלסטינית, או בכלל במחירים אטרקטיביים לכל דורש.

כוכבי זירות הרצח

דבר אחד ברור ואין עליו מחלוקת, חלק משמעותי מהאופנועים הגנובים משמשים את ארגוני הפשיעה לביצוע שלל עבירות פליליות. בתקופה האחרונה היו לא מעט מקרים שבהם עבריינים השתמשו באופנועים במקרי רצח וניסיון רצח.
כך היה למשל ברצח של איש הנדל"ן אלדד פרי ז"ל, שנורה בעת שהגיע להתפלל בבית הכנסת. הרוצח, דניאל קדר, הגיע למקום עם האופנוע שלו, ולאחר שירה בפרי הוא נמלט במהירות מהמקום, אך נקלט במצלמות.
7 צפייה בגלריה
המשטרה פענחה את תיק הרצח של אלדד פרי ז"ל
המשטרה פענחה את תיק הרצח של אלדד פרי ז"ל
הרוצח של פרי מתועד על אופנוע במצלמות
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
תיעוד הירי מחוץ לקניון הזהב בראשון לציון
תיעוד הירי מחוץ לקניון הזהב בראשון לציון
תיעוד הירי מחוץ לקניון הזהב
גם ברצח שבוצע לאור יום באוגוסט שעבר בסמוך לקניון הזהב בראשון לציון הייתה מעורבות משמעותית של אופנועים.
שני מתנקשים רכובים על אותו אופנוע התקרבו אל שימי דדון, שבעצמו רכב על אופנוע, ברחוב סחרוב בעיר. הם ירו לעברו, אך ככל הנראה פספסו ורדפו אחריו עד שדדון הגיע לצומת שבכניסה לקניון. הרוכבים ירו בו מספר יריות מטווח קצר, ולאחר שווידאו הריגה נמלטו מהמקום באמצעות האופנוע ולא נעצרו עד היום.
7 צפייה בגלריה
תיעוד מהרגעים שלפני ואחרי הירי על האישה ברכב בבת ים
תיעוד מהרגעים שלפני ואחרי הירי על האישה ברכב בבת ים
האופנוע שממנו בוצע הירי לעבר עדי פרץ
באותו החודש נפצעה באורח קשה עדי פרץ, שנורתה בראשה על ידי עבריינים בשל טעות בזיהוי. שני עבריינים רכובים על אופנוע ניסו לחסל עבריין אחר, אך פגעו בפרץ, שפונתה במצב אנוש לבית החולים.
במקרה אחר, בספטמבר 2020, יריב טלוי, מאבטח ברכבת ישראל בן 25, ניסה להתנקש באדם אחר בחיפה, כשהוא רוכב על אופנוע יחד עם חברו, אך לרוע מזלו הוא נתפס ולא הצליח להימלט מהמקום.