בשבוע האחרון חווים אזרחי ישראל גל טרור כמותו לא נראה כמה שנים, ורבים שראו את תמונות הזוועה מרחבי הארץ, חוששים יותר לצאת לרחובות ואפילו לשלוח את ילדיהם לבתי הספר והגנים. במקביל נרשם זינוק חד בבקשות לרישיון נשק ובפניות לסיוע נפשי. נצ"מ (ניצב משנה) דני חדד, מפקד מרחב דן במשטרת ישראל, התייחס היום (חמישי) למצב הנפיץ וקרא להמשיך בשגרת החיים.

גל טרור - כתבות נוספות

"אין ספק שזו תחושה מורכבת, תקופות שידענו בעבר לצערנו ואף התגברנו עליהן", אמר חדד לאולפן ynet. "עם תחושות אי אפשר להתווכח ותפקידנו במשטרה הוא להתמודד עם זה. אחת הדרכים היא פריסה רחבה - למנוע כל התרחשות פח"עית כזו או אחרת, הרבה חיכוך, הרבה בדיקות".
5 צפייה בגלריה
היערכות מוגברת של המשטרה בתל אביב בעקבות הפיגוע בחדרה
היערכות מוגברת של המשטרה בתל אביב בעקבות הפיגוע בחדרה
היערכות מוגברת של המשטרה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
היערכות מוגברת של המשטרה בתל אביב בעקבות הפיגוע בחדרה
היערכות מוגברת של המשטרה בתל אביב בעקבות הפיגוע בחדרה
(צילום: מוטי קמחי)
האם יש מספיק כוח אדם? כי יש מחסור גדול בשוטרים. "זו שאלה מובנת שעולה בכל פעם באירועים כאלה. יש לנו כוח אדם מספיק כדי לעמוד במשימות. אנחנו עומדים במשימות, מכפילים משמרות. בסך הכל זה כוח האדם שעומד לרשותה של מדינת ישראל ואיתו היא יוצאת לפעולות".



לדברי ניצב משנה חדד, "אנחנו עושים שינויים במשימות והרבה כוחות ארציים שנכנסים לתוך הערים. ברור לנו שאם יהיו יותר, יהיה טוב, אך גם כך לא בטוח שהם יהיו באירוע בכל רגע. אנחנו צריכים להיות מספיק קרובים להתרחשויות, להיות במקומות שאנחנו יכולים להשפיע. אין לי ספק שהתחושה הזו תלווה את תושבי ישראל בימים הקרובים, זה טבעי. אבל צריך לזכור שאנחנו עושים מאמצים משותפים כדי להביא את תחושת הביטחון, קודם כל בהתמודדות בפח"ע, בצירי התפר, ביהודה ושומרון ובטח ובטח במרכזי הערים. הכנסנו אלפי שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים לתוך המתחמים הללו, זה דבר ראשון בסדר העדיפויות, מה שלא היה לפני כן".
5 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
אחת מזירות הפיגוע בבני ברק
(צילום: דנה קופל)
"זה לא סוד שמפכ"ל המשטרה ביקש עוד 5,000 שוטרים לסד"כ המשטרה וזה נכון אל מול האתגרים שאנחנו נכונים להם בעת הזו וגם בעתיד", הודה חדד. "תמיד יש צורך והוא נכון, תמיד נצטרך יותר. גם אחרי שנקבל עוד 5,000 נרצה עוד. אבל בעת הזו זה מה שיש, ונצטרך עם זה לנצח. אני מזכיר שגם עם הסד"כ הזה הצלחנו לנצח. היו פה זמנים קשים שגם אותם צלחנו. גם את המשבר הזה נצלח. כשנוכל נגדיל את הסד"כ, זה לא הזמן לדבר על זה עכשיו".
בנט מציע לכל מי שיש לו נשק שישתמש בו, יש גם עוד דרישות לעוד נשקים. אתם בעד הדרישות האלה? זה לא מסוכן? "למי שיש רישיון נשק הוא יכול להשתמש בו במידת הצורך, זה בסדר ובמיוחד בתקופה כזו. האם צריך להגדיל את מאגרי הנשק? זו כבר שאלה אחרת שצריך לבחון אותה, כי יש שיקולים אחרים. אם נפוצץ את כולם בנשקים, עלול לקרות משהו ונשאל למה עשינו את זה. אני חושב שגם בתקופות כאלה צריך לעבוד עם שכל ולשקול את ההחלטות. אנחנו רוצים מדינה מתוקנת, מדינת חוק, ואנחנו רוצים שנשק יהיה במקומות הנכונים".


מה אתה אומר להורים שחוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר והגנים? "אני אומר להם שיש להמשיך בשגרה ובחיים, החשש שלהם מאוד מובן וגם אני שולח את ילדיי לבית הספר, הרי החיים לא יפסיקו. צריך להמשיך לחיות ולנהוג בזהירות, צריך לדווח על כל דבר, אבל אני לא רואה צורך להפסיק את החיים כרגע ולהסתגר בבתים. הספיקה לנו תקופת הקורונה שנשארנו בבתים. לצד זה - ערנות, וכל אחד שיכול להגיב, שיגיב. אני מזמין את הציבור להתנדב במשטרת ישראל- זה מכפיל את הכוח ומאוד עוזר לנו. אנחנו מדינה שיש בה ערבות הדדית ויודעים להירתם ברגעים קשים".
חדד התייחס גם לנושא השב"חים, ואמר כי "אתגר השוהים הבלתי חוקיים הוא אתגר מוכר לנו מאוד. אנחנו מטפלים בו באופן יזום. יש כאלה שנכנסים ברישיון ועובדים בצורה מסודרת. זה אחד הנושאים המטרידים אותנו בחיכוך היהודי-ערבי הזה.

"אם נישאר בבית הילדים ייכנסו לפאניקה"

סמוך לזירת הפיגוע בבאר שבע, במתחם הקניות ביג עדיין ריק יחסית, ובעלי העסקים מספרים שהם ספגו פגיעה קשה בעקבות הפיגוע והם מאוד מקווים שיצליחו להתאושש. אפשר להבחין בעיר בסיורים רבים של המשטרה כדי להשרות איזושהי תחושת ביטחון, אבל המצב לא חזר לשגרה, והחששות מאוד גדולים.
ראש העיר רוביק דנילוביץ' כינס מסיבת עיתונאים גדולה והזהיר מפני מרי אזרחי וסכנה אמיתית גדולה למדינת ישראל וביקש שהממשלה תשקיע בנגב ותפעל לחזק את המשטרה המוכה והחבולה, שפשוט לא יכולה להתמודד עם המשימה של החזרת המשילות לדרום, וזה מחלחל גם לתושבים.


יש בבאר שבע ובכלל בדרום הרבה יותר דרישות לאבטחה, ליד מערכות החינוך, וזה משהו שמשותף לעיריות בדרום. עיריית נתיבות לדוגמה הוציאה הודעה שהם לא יתירו לבני מיעוטים לעבוד במערכות החינוך, זמן קצר לאחר מכן הם שינו את ההודעה שלהם ואמרו שהתכוונו רק לפלסטינים מיהודה ושומרון. זה צעד מאוד קיצוני ונראה שיהיה קשה מאוד להרגיע את הפחדים של תושבי הדרום.
דן דמרי, תושב מיתר שעובד במתחם הקניות סמוך למקום הפיגוע, אמר כי יש חששות ופחדים. יש פה אווירה במתחם, בדרכים, בעצם כבר בכל המדינה היום". לדבריו, הנוכחות המשטרתית המוגברת מסייעת לתחושת הביטחון. "לראות את אותם כוחות נותן לנו תחושת ביטחון קלה, אבל שורש הבעיה הוא המדיניות. משם יש תקווה לשינוי, אבל כמו שהדברים הולכים, זה לא נראה טוב. זה הזוי שזה המצב שקורה פה היום".
5 צפייה בגלריה
    זירת הפיגועים בב"ש, חדרה ובני ברק
    זירת הפיגועים בב"ש, חדרה ובני ברק
זירת הפיגועים בב"ש, חדרה ובני ברק
במקום הפיגוע בחדרה, נמצאת עמדת הנצחה עם נרות נשמה ושלט עם תמונות שני השוטרים שנרצחו. מי שהכין את השלט הוא איציק, שעובד בחנות דפוס סמוכה. "הרגשתי שזה המינימום שאני יכול לעשות. רציתי שאנשים יעברו ויראו את השלט הזה. יש פה מאות אנשים שעוברים לידו, מדליקים נרות ושמים פרחים. מגיע להם, הם חיילים שלנו וזה עצוב מאוד. הלוואי שזה היה במקרים יותר משמחים, אבל זו המציאות כרגע".
5 צפייה בגלריה
היערכות רחבה בעיבוי מערכי הביטחון השוטף בגזרת המחוז ובעיר חדרה בעקבות הפיגוע
היערכות רחבה בעיבוי מערכי הביטחון השוטף בגזרת המחוז ובעיר חדרה בעקבות הפיגוע
כוחות משטרה באזור חדרה
(צילום: דוברות המשטרה)
-בערב הפיגוע המשטרה ביקשה ממך את המצלמות. "סיימנו לעבוד בשעה 17:00, בסביבות 20:10 אני מקבל הודעה מהמוקד שלי שהתגלה שבר זכוכית. מיהרתי להסתכל במצלמות ופתאום אני רואה המון בלגאן. בהתחלה התלבטתי אם לצאת מהבית ובסביבות 21:30 המשטרה ביקשה ממני את כל החומר מוקלט. כנראה שעשו בו שימוש ומיד הבנתי שזה פיגוע. אותי זה מחזיר לשנות ה-90 שבהן הייתי צלם עיתונות ו"ביליתי" בעשרות פיגועים באזור הצפון, בעיקר בעפולה. אלו ימים קשים מאוד ואני ממש חוזר 30 שנה אחורה כשהייתי עסק בלצלם הלוויות ופיגועים".

האם זה ישנה את חדרה והיחסים עם התושבים הערבים פה? "יש לי כרגע עובדים ערבים, תושבי ישראל מבאקה, שאני מכיר אותם שנים רבות, אנחנו לא מרגישים מהם עוינות. אני רוצה לקוות שזה מפגע יחיד ואני מקווה שזה ייעצר כבר, למרות שזה לא נראה ככה כרגע. אני חי עם הערבים ואנחנו ביחסים מצוינים. חבל שהיחסים שלנו התערערו".
אל זירת הפיגוע בבני ברק מגיעים עוד עוד אנשים שמדליקים נרות ושמים תמונות ולצד זה, גם כל מיני שלטים פוליטיים של כל מיני אנשים שהגיעו מחוץ לבני ברק. התושבים רוצים בסך הכל שקט להסתובב ברחוב, ואין ספק שהתחושות של מי שחי בשכונה הן מאוד קשות.
תושב השכונה נתנאל נעים, סיפר כי אנשים משתדלים כמה שפחות לצאת לרחוב. "אני לא אגיד לך שזה קל, אבל אי אפשר כל היום להישאר בבית, זה גם מתסכל את הילדים. אם נישאר איתם בבית הם כל הזמן ישאלו למה. אנחנו לא רוצים להכניס אותם לפאניקה".
נעים סיפר כי הוא שוקל להוציא רישיון לנשק, "כדי שאוכל להסתובב עם הילדים בביטחון. זו הפעם הראשונה שקורה דבר כזה מאז שהרב חיים קניבסקי נפטר. מאז שהוא נפטר כל הבלגאן קרה".