ראש הממשלה, נפתלי בנט, המריא הבוקר (רביעי) בחזרה לישראל לאחר ביקורו בניו יורק לצורך הנאום בעצרת האו"ם. לפני ההמראה התייחס בנט למתיחות עם אנשי משרד הבריאות ואמר: "אני מכבד מאוד את מומחי הבריאות ומוקיר את עבודתם המקצועית". הוא הוסיף: "למרות הלחצים, אנחנו נימנע בשלב הזה ממגבלות גורפות על כלל האוכלוסייה".
בנט אמר לעיתונאים בנמל התעופה: "אני מכבד מאוד את מומחי הבריאות ומוקיר את עבודתם המקצועית. עם זאת הטלת עוד ועוד מגבלות גורפות על כלל אזרחי מדינת ישראל זאת לא המדיניות של הממשלה. המדיניות של הממשלה היא ישראל פתוחה ככל האפשר, כלכלה פתוחה ככל האפשר, לצד עבודה ממוקדמת על הלא מחוסנים ועל מוקדי התחלואה".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט לפני ההמראה חזרה לישראל
נפתלי בנט לפני ההמראה חזרה לישראל
נפתלי בנט לפני ההמראה חזרה לישראל
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

ראש הממשלה הוסיף: "כרגע מבחינת הנתונים, 40 היישובים בעלי התחלואה או היישובים האדומים ביותר בישראל הם בחברה הערבית, ומעל 90 אחוז מהאנשים שמאושפזים במצב קשה בבתי החולים זה אנשים לא מחוסנים". הוא הבהיר כי "לכן למרות הלחצים, אנחנו נימנע בשלב הזה ממגבלות גורפות על כלל האוכלוסייה".
הוא הסביר כי "סגירת קונצרט של שלמה ארצי בראשון או סגירת חתונה במודיעין, היא לא תעזור לתושבי טייבה או אום אל פחם לצמצם את התחלואה. מה שכן יעזור זה שנגיע לאום אל פחם, נגיע לחברה הערבית, נשכנע, נגיע עם מבצעים ועם מוקדים ועם תחנות, ואת זה אנחנו עושים". עוד אמר בנט: "בכלל אנחנו נשתדל להימנע מפעולות עם תועלת נמוכה ועם נזק אגבי גבוה. כי צריך להבין, פעולות גורפות כאלה, המשמעות זה אובדן מיידי של אלפי מקומות עבודה של אזרחי מדינת ישראל".
פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא התייחס הבוקר לעימות בריאיון לאולפן ynet ואמר: "האמת, הופתעתי. ישבתי כמו רבים מול המסך לראות את הנאום באו"ם, וכשהנושא שעלה היה קורונה, חשבתי שראש הממשלה יעביר את המסר שממדינת ישראל כל העולם לומד וכל העולם יכול ללמוד. מכאן הייתה לי ההפתעה שדווקא יותר עסקנו בגבולות הגזרה בין המנהיגות הפוליטית לבין הצוות המקצועי שלנו. חושב שהיה בהחלט מקום לפרגן למערכת כי מגיע לה, זה פרגון בזכות, זה לא מה שקרה".
4 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא בריאיון לאולפן ynet
סלמאן זרקא בריאיון לאולפן ynet
הפרויקטור פרופ' זרקא. "היה מקום לפרגן, זה לא מה שקרה"
(צילום: שמוליק דודפור)
העימות הפומבי פרץ לאחר נאום בנט בכינוס העצרת הכללית של האו"ם, שבו הוא עקץ את הדרג המקצועי במשרד הבריאות. "ניהול מדינה בעת מגפה זה לא רק עניין של בריאות", אמר ראש הממשלה בנאומו בערב החג, "זה עניין של איזון עדין בין כל היבטי החיים שמושפעים מהקורונה, במיוחד תעסוקה וחינוך. האדם היחיד שיש לו נקודת תצפית טובה על הדבר הזה הוא המנהיג הלאומי של כל מדינה".
לאחר הנאום תקף בנט ישירות את דרישת בכירי משרד הבריאות להגבלות התקהלות. "אני מאוד מעריך את אנשי משרד הבריאות", אמר בתדרוך לכתבים, "תפקידם לתת אינפוט רפואי - והתפקיד שלי והאחריות שלי הם להחליט. עם כל הכבוד לקבינט המומחים ולמומחים לרפואה - חלקם לא רואים את התמונה המלאה. חלקם התנגד לבוסטר בזמן אמת. אני לא מקבל את הגישה של 'למי אכפת' לגבי הכסף והפרנסה".
אחרי נאומו של בנט התקיימה שיחה בין בכירי משרד הבריאות לשר ניצן הורוביץ. השר העניק מיד גיבוי לאנשיו: "שיהיה ברור - מומחי משרד הבריאות עושים עבודה מצוינת, בקנה מידה בינלאומי. הם מצילים חיים, כל יום. אני מעניק להם גיבוי מלא ויכול רק לשבח את עבודתם ותרומתם העצומה. המלצותיהם המקצועיות הן השיקול הראשון שמדריך אותנו. אנחנו, מקבלי ההחלטות, נדרשים להכריע בסוף לפי מכלול השיקולים. התהליך הזה חייב להיעשות בכבוד הדדי".
4 צפייה בגלריה
 שר הבריאות ניצן הורוביץ מבקר במחלקת הקורונה והטיפול הנמרץ בביה"ח וולפסון
 שר הבריאות ניצן הורוביץ מבקר במחלקת הקורונה והטיפול הנמרץ בביה"ח וולפסון
נתן גיבוי. שר הבריאות הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
"נפגענו". מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש
(צילום: עמית שאבי)

אחרי יותר מחודש: קבינט הקורונה יתכנס ביום ראשון

בכירי משרד הבריאות הופתעו מהמתקפה עליהם והגיבו בהבעת תסכול. "אנחנו נותנים את הנשמה ומובילים בעולם, ובמקום להתגאות בנו הוא משתלח בנו - ועוד מעל בימת האו"ם", אמרו כמה מהם, ואחרים הוסיפו: "ההתנהגות הזו ילדותית. לתקוף את הפקידות המקצועית מזכירה את השיטות של נתניהו".
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר בתגובה על דברי בנט: "נפגענו והופתענו מאוד מהדברים. היה ראוי לומר דברים אחרים באו"ם על מערכת הבריאות בישראל, על הרופאים ועל הרפואה". עוד הוא אמר: "גורמי המקצוע במשרד הבריאות תפקידם לעקוב אחר הנתונים ולהציג לדרג הפוליטי את תמונת המצב העדכנית וניתוח משמעויות והמלצות לשמירה על בריאות הציבור. הדרג המקצועי במשרד הבריאות ימשיך לבצע את תפקידו ולהציג את עמדתו בקול ברור ובטוח, כפי שנעשה עד כה".
שרים בממשלה, בהם חברים בקבינט הקורונה, אמרו ש"הביקורת של בנט הייתה מיותרת. הרי ברור שלראש ממשלה יש מנדט לקבל את ההחלטות, והוא לא מחויב לקבל את עמדת אנשי המקצוע". קבינט הקורונה יתכנס ביום ראשון, לראשונה מאז 30 באוגוסט. על רקע, בין היתר, הביקורת על כך שבנט לא מכנס את הפורום כדי להימנע מדיון בדרישת בכירי משרד הבריאות למגבלות התקהלות של 300 איש במבנה סגור ו-400 באוויר הפתוח.