המינוי עליו החליט בן גביר לתפקיד המפכ"ל, ללא תיאום עם המחנה הממלכתי: הסכם הכניסה לממשלת החירום בין יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לראש הממשלה בנימין נתניהו כלל בין היתר הקפאת מינויים או הסכמה עליהם. גנץ ואנשיו דרשו שלא להיות מובכים ממינויים שיעשו תוך כדי ולכן הוסכם שלא למנות ללא עדכון או הודעה.
אלא שבמסגרת היחסים המקרטעים בין שני הצדדים, במחנה הממלכתי לא עודכנו שבן גביר עומד להציג מועמד למפכ"לות במקום קובי שבתאי שלגביו כבר הובהר שלא ימשיך בתפקידו. בן גביר הודיע רשמית כי המועמד שלו לתפקיד המפכ"ל הבא הוא ניצב אבשלום פלד, כיום סמפכ"ל המשטרה. המינוי יועלה לוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה ולאישור הממשלה.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ ביבי נתניהו איתמר בן גביר
בני גנץ ביבי נתניהו איתמר בן גביר
גנץ, נתניהו ובן גביר. הסיכומים כבר הופרו בעבר
(צילומים: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
גורמים במחנה הממלכתי מודים שלא עודכנו בנושא וכי שוב הופר הסיכום בין הצדדים כפי שכבר קרה בעבר הלא רחוק. יחד עם זאת, ניסו להנמיך את הלהבות וטענו כי מדובר בהצגת המועמד של השר בן גביר ועד מינויו הדרך עוד ארוכה. עוד אמרו כי רק לאחר שילמדו אודות המועמד החדש את הפרטים הרלוונטיים יגבשו עמדה בעדו או נגדו.
מהמחנה הממלכתי נמסר: "מינוי מפכ"ל קבוע הוא דבר חשוב. איננו מכירים את סגן המפכ"ל, ועל כן לא נתייחס לגופו של אדם. הבקשה למנותו לא הגיעה לפתחנו. ההסכם שאיפשר את הקמת ממשלת החירום מחייב את הסכמת השר גנץ למינוי מפכ"ל - ומצופה מראש הממשלה, שכך יהיה".
המינוי עשוי להיתקל גם בקושי נוסף, לאור העובדה שהממשלה נמנעה מלמנות עד כה יושב ראש לוועדה למינוי בכירים, בשל התנגדויות למינויו של שופט העליון בדימוס אורי שהם. במכתב ששיגר המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גיל לימון למזכיר הממשלה יוסי פוקס, הוא כתב שלשם השלמת מינויי הקבע הבכירים - הממשלה נדרשת למנות יו"ר לוועדה בהקדם. בן גביר כלל לא פנה ליועמ"שית, לפני שהודיע על החלטתו למנות את פלד.

המכשול המשפטי בדרך למינוי

הנוהג בעשור האחרון היה שהגורם הממנה כל אחד מ-7 בעלי התפקידים הבכירים בשירות המדינה פונה באורח דיסקרטי ליועץ המשפטי לממשלה, כדי לברר אם צפויה מניעה משפטית במינוי. הדבר נעשה כדי למנוע עתירות לבג"צ ומבוכות כאשר יובא המינוי לאישור הוועדה המייעצת למינויים בכירים בשירות המדינה. התפקידים אותם יש לאשר: רמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, ראש המוסד, ראש השב"כ, נציב בתי הסוהר, נגיד בנק ישראל והמשנה לנגיד בנק ישראל.
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה. בן גביר לא התייעץ איתה
(צילום: נחום סגל )
אלא שלפני הודעתו השר בן גביר לא פנה להתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כנהוג ואילו הוועדה המייעצת למינויים בכירים קיימת בלי שמונה לה יו"ר, מאז מותו של השופט בדימוס אליעזר גולדברג. הפעם האחרונה שהיא התכנסה היתה במינוי זמני של השופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין כדי לאשר את מינוי הרמטכ"ל הרצי הלוי.
הועדה הוקמה בשנת 1999 על ידי ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו כאחד מלקחי פרשת היועץ המשפטי לממשלה ("פרשת בר-און"). הממשלה קבעה שבראשה יעמוד שופט בדימוס של בית המשפט העליון והיא נועדה לבחון את כשירותם והתאמתם לתפקיד של מועמדים לתפקידים בכירים בשירות המדינה.
מכיון שתחום הפעולה שלה הוגדר בכלליות, נהוג כל מי שעומד בראשה לתת דגש שונה במקצת לטוהר המידות במינוי ולאתיקה של המועמד. את הפן המשפטי על המועמד מספק היועץ המשפטי לממשלה כמייעץ לוועדה וכמי שבידיו סמכויות לחקור אודות המועמד.
היועץ המשפטי בודק את שאלת חוקיות המינוי לאור הידוע על המועמד ובעיקר "הגיליון המשפטי" שלו. הוועדה המייעצת בודקת לעומת זאת, האם האיש ראוי, בעל נקיון אתי ומוסרי. עד כה מאז הוקמה הוועדה נהגו היועץ המשפטי והוועדה לראות עין בעין את המינויים למרות שלא היו מחויבים להסכים.
3 צפייה בגלריה
משה צ'יקו אדרי
משה צ'יקו אדרי
משה צ'יקו אדרי. המינוי שלו נפסל בוועדה
(צילום: חורחה נובומינסקי )
במכתב ששיגר לפני כחודש, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה גיל לימון למזכיר הממשלה יוסי פוקס הוא כתב שלשם השלמת מינויי הקבע הבכירים בממשלה נדרש למנות יו"ר לוועדה בהקדם. "אציין כי רק לאחרונה עמדו שופטי ביהמ"ש העליון על הצורך בביצוע מינויים בכירים שכן מינוייים אלה מנתקים את הזיקה בין הגורם הממנה לגורם המתמנה". לימון מבקש שהממשלה תמנה בדחיפות את השופט העליון בדימוס.
בעבר, היו מספר מועמדים לתפקידים שכמעט נפסלו על ידי הוועדה. השופט המנוח יעקב טירקל שעמד בראש הוועדה גילה שבמקרים בודדים כאלה, זומן השר הממנה ונרמז לו שמוטב שיגיש מועמד אחר לתפקיד כדי שלא יפסל והשר תמיד הסכים.מאז הוקמה הועדה היא אישרה פה אחד את המועמדים. במקרה של ניצב משה אדרי נוצר מצב חסר תקדים שבו הועדה נחצתה לשניים – השופט גולדברג ופרופ' טליה אינהורן, סברו שניצב אדרי אינו ראוי לכהן כמפכ"ל בגלל שהפעיל שיקול דעת לקוי ואילו שני החברים האחרים משה טרי ונציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ סברו כי יש להמליץ לממשלה לבחור את אדרי.
כאמור מדובר בוועדה מייעצת שהייעוץ שלה אמור להיות מכובד ובעל תוקף נורמטיבי ומוסרי גבוה, אך הממשלה אינה מחויבת לכך על פי חוק. לפני כחודש הובאה לאישור הממשלה מועמדותו של השופט העליון בדימוס אורי שוהם, לכהן בראש הוועדה. ברגע האחרון, בשל וטו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' המינוי לא הוגש להצבעה. השאלה עתה היא האם נתניהו יעלה את מינוי היו"ר לאישור, או שיבקש למנות אדם אחר. בכל מקרה במצב המשפטי והמנהגי עתה לא ניתן יהיה למנות את ניצב פלד בלי שלוועדה יבחר ראש.