השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע רשמית כי המועמד שלו לתפקיד המפכ"ל הבא הוא ניצב אבשלום פלד, כיום סמפכ"ל המשטרה. המינוי יועלה לוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה ולאישור הממשלה. עם זאת, המינוי עשוי להיתקל בקושי - לאור העובדה שהממשלה נמנעה מלמנות עד כה נמנעה ראש לוועדה למינוי בכירים, בשל התנגדויות למינויו של שופט העליון בדימוס אורי שהם. במכתב ששיגר המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גיל לימון למזכיר הממשלה יוסי פוקס, הוא כתב שלשם השלמת מינויי הקבע הבכירים - הממשלה נדרשת למנות יו"ר לוועדה בהקדם.
במקביל הודיע בן גביר כי תת-ניצב בועז בלט יכהן כממלא מקום מפקד יחידת להב 433 החל מהחודש הבא. תנ"צ בלט, שמכהן היום כמפקד היחידה לאכיפה כלכלית בלהב 433, משרת במשטרה כ-30 שנה, ומילא שורה ארוכה של תפקידים - בהם מפקד ימ"ר מרכז.
2 צפייה בגלריה
ניצב אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד. מועמדו של בן גביר למפכ"ל הבא
(צילום: משטרת ישראל)
ניצב פלד, בן 63, נשוי ואב לשלושה, החל את דרכו במשטרת ישראל לפני כ-40 שנה כלוחם מג"ב ומפקד מחלקה בימ"מ, לאחר שהשתחרר מצה"ל כמ"פ בחטיבת השיריון. פלד שירת בין היתר כמפקד יחידת הגדעונים, מפקד תחנת בית שמש, מפקד מג"ב רמון, מפקד מרחבים חברון ונגב, סגן מפקד משמר הגבול, סגן מפקד מחוז ירושלים ומפקד אגף ההדרכה.
מאפריל 2023 משמש פלד כסמפכ"ל. הוא בעל תואר ראשון בהיסטוריה של המזרח התיכון ובלימודי האיסלאם מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, ובעל תואר שני במדעי היהדות מהקריה האקדמית אונו. בנוסף הוא בוגר לימודי תכנית קרימינולוגיה מאוניברסיטת וירג'יניה שבארצות הברית.
השר בן גביר אמר כי "ניצב אבשלום פלד הוא האיש המתאים להוביל את משטרת ישראל. פלד הוא קצין בעל ניסיון עשיר, מקצועי וחד. ניצב פלד הוא לוחם למען המדינה והוא איש ניהול שיצעיד את המשטרה קדימה. זו הההזדמנות להודות עמוקות למפכ"ל המכהן יעקב שבתאי שהמדינה חבה לו על 40 שנות שירות ולוחמה למען עם ישראל".
מנגד, גורם בכיר במשטרה הביע ביקורת חריפה על המינוי, ואמר כי "אם הוא ייצא לפועל - אפשר להגיד רשמית שבן גביר יסיים את השתלטותו על המשטרה". עוד אמר אותו גורם כי "ההודעה הגיעה בהפתעה. רבים שמעו על המינוי מהתקשורת. השר בן גביר לא עדכן את המועמדים האחרים כפי שנהוג לעשות". נוסף על כך, החלטתו של בן גביר לא הובאה לעיון היועמ"שית כנהוג. לפי הערכות, במידה והמינוי ייצא לפועל, ניצבים במשטרה צפויים לפרוש.
כמו שבתאי, גם פלד - המכונה "אבשי" במשטרה - מעולם לא כיהן כמפקד מחוז. בעצם מינויו לסמפכ"ל לפני שנה הוא דילג מעל ראשיהם ניצבים שעשו כמה תפקידים בפיקוד על מחוזות ואגפים משמעותיים, כמו מפקד מחוז תל אביב דאז עמי אשד - שפרש מהמשטרה בעקבות עימות עם שבתאי ובן גביר.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"ניצב פלד - איש ניהול שיצעיד את המשטרה קדימה". בן גביר
(צילום: שלו שלום)
שמו של פלד עלה לכותרות ב-2008 כשהיה מפקד מרחב חברון במשטרה. תנועת "שלום עכשיו" דרשה להשעות אותו לאחר שאמר ל-ynet כי "מניסיוני המצטבר באזור חברון וגוש עציון, פעילות השמאל המיליטנטי עלולה להיות חמורה ומסוכנת".
פלד, שהיה אז קצין בדרגת ניצב-משנה, אמר אז: "כשמנתחים את אירועי הפרות הסדר עולה תמונה ברורה שזה לא רק מתנחלים, אלא ישנם גורמים בעלי עניין שמעוניינים להשפיע על דעת הקהל. בתודעה הציבורית צרובים המתנחלים כמחוללי הפרות הסדר, אבל במציאות הדברים אינם מדויקים. רובו של ציבור המתיישבים הוא שקט, ומיעוטו בלבד עוסק בהפרות סדר. גם חלקים גדולים מארגוני השמאל מקיימים מחאה לגיטימית, אך יש ארגונים שמקיימים פעולות בלתי חוקיות בעליל, ואפילו מיליטנטיות. כמשטרה, מטרתנו לפעול לאכיפת חוק שוויונית וללא משוא פנים".
ב"הארץ" פורסם כי ב-2015 נחקר פלד בחשד להפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה. התיק הפלילי נסגר והועבר לטיפול משמעתי, והמפכ"ל דאז רוני אלשיך דחה את המלצת המחלקה לחקירות שוטרים שלא לקדמו לדרגת ניצב. הטיפול הסתיים בהערה משמעתית לפלד, וב-2017 העלה אותו אלשיך בדרגה.
החקירה נגד פלד במח"ש נפתחה אז בעקבות האזנת סתר שבוצעה לראש המועצה האזורית מטה יהודה משה דדון, במסגרת חקירת שחיתות נגדו שהובילה להרשעה ולמאסר בן ארבע שנים. לפי כמה מקורות שהיו מעורבים בחקירה, האזנת הסתר תיעדה שיחה שקיים דדון עם פלד, אז סגן מפקד מחוז ירושלים, ובה ביקש פלד מדדון לסייע לו להכשיר בדיעבד בנייה בלתי חוקית במושב זכריה ששוכן בשטח המועצה. השניים סיכמו אז, אמרו המקורות, כי יצהירו שהעניין בטיפול מחשש שהמעשה הלא חוקי ייחשף.