דובר מחלקת המדינה האמריקנית מתיו מילר מסר הלילה (בין ראשון לשני) בהצהרה רשמית כי ארצות הברית "מוטרדת עמוקות מההחלטה של ישראל לקדם כ-4,500 יחידות דיור בגדה המערבית, ומהדיווחים על שינויים במינהלת ההתנחלויות שמזרזים את תכנון ואישור הבנייה".
"אנו קוראים לממשלת ישראל למלא את ההתחייבויות שהיא קיבלה בעקבה בירדן ובשארם א-שייח במצרים - ולנהל לדיאלוג שמטרתו למנוע הסלמה", נמסר בהצהרה, "אנו מתנגדים להרחבת ההתנחלויות ולפעולות חד צדדיות המהוות מכשול לשלום והופכות את פתרון שתי המדינות לקשה יותר להשגה".
2 צפייה בגלריה
350 יחידות דיור אושרו לבנייה בשטח של בסיס צבאי
350 יחידות דיור אושרו לבנייה בשטח של בסיס צבאי
תקודם בניית 4,560 יחידות דיור ביו"ש. ארכיון
מוקדם יותר ארה"ב העבירה מסרים לישראל שלפיהם "פורום הנגב", מפגש הפסגה שהיה צפוי להתקיים בראשית חודש יולי במרוקו, יידחה על רקע אישור תוכניות הבנייה ביהודה ושומרון.
אתמול בבוקר פורסם סדר היום לכינוס מועצת התכנון העליונה (מת"ע), שלפיו ישראל תקדם תוכניות בנייה ל-4,560 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות, ברקע הגעתה של ברברה ליף, עוזרת מזכיר המדינה האמריקני לענייני המזרח התיכון, לביקור בישראל.
אישורי הבנייה מגיעים אחרי ביטול חוק ההתנתקות והעתקת ישיבת חומש לקרקע של אדמות מדינה, צעדים שגררו ביקורת מצד ארה"ב עד כדי זימון השגריר בוושינגטון לשיחה. שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' בנה לעצמו מאז הקמת הממשלה את "מינהלת ההסדרה", שבראשה עומד איש אמונו יהודה אליהו. במינהלת עמלים על קידום והסדרה של בנייה בהתנחלויות מול המינהל האזרחי.
בנוסף, הממשלה דנה אתמול בתיקון החלטת הממשלה מספר 150 מ-2 באוגוסט 1996 והחלטה מספר 175 של הקבינט המדיני-ביטחוני מ17 במרץ 1999 - שעיקרה קיצור תהליכי אישור הבנייה בהתנחלויות והעברת הסמכויות למתן אישור הדרג המדיני משר הביטחון יואב גלנט לשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. בסך הכול, הליכי אישור הבנייה ביהודה ושומרון יקוצרו משישה שלבים לשני שלבים בלבד. מדובר בתיקון מצב שהיה קיים 27 שנה.
2 צפייה בגלריה
 ישראל הכריזה על תוכניות לבניית דיור בהתנחלויות, ארה"ב מוטרדת. נתניהו וביידן
 ישראל הכריזה על תוכניות לבניית דיור בהתנחלויות, ארה"ב מוטרדת. נתניהו וביידן
ישראל הכריזה על תוכניות לבניית דיור בהתנחלויות, ארה"ב מוטרדת. נתניהו וביידן
( צילום: EPA, AP)
האמריקנים הפעילו לחצים על ישראל שלא לאשר את קידום היחידות, וארה"ב הביעה חשש שהפלסטינים לא יגיעו למפגש הבא של פסגת עקבה ושארם א-שייח. ישראל אמרה שכבר בפברואר האחרון החליטה על קידומן של 10,000 יחידות דיור בשתי פעימות, וכעת זו הפעימה הנוספת שנקבעה על ידי הממשלה מול המתנחלים, נוהג שהיה קיים גם בימי ממשל טראמפ, ולפיו בכל ארבעה חודשים מתכנסת מת"ע ומאשרת קידום יחידות דיור נוספות.
הפעם האחרונה שבה אישרה הממשלה יחידות דיור בהתנחלויות הייתה בינואר, אז הקבינט המדיני-ביטחוני החליט להכשיר מאחזים בלתי-חוקיים, ובהמשך החליטה הממשלה על קידום 9,409 יחידות דיור בהתנחלויות, כולל מחוץ לגושים.