שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שיגר הבוקר (יום חמישי) מסר לבית הלבן, באמצעות מכתב פומבי לראש הממשלה בנימין נתניהו - שבו הזהיר שינקוט צעדים נגד הרשות הפלסטינית בתגובה לפעולותיה בזירה המדינית.

במכתבו כתב סמוטריץ': "כידוע, בשנים האחרונות מקדמת הרשות הפלסטינית שורת מהלכים חד-צדדיים נגד ישראל בגופים בינלאומיים, ובכללם בית המשפט הפלילי בהאג, בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, מועצת הביטחון והעצרת הכללית של האו"ם. כבר לפני שנה ביקשתי לקיים דיון אסטרטגי של מאזן רווח והפסד מקיומה של הרשות, ונבחן את המשך הקשר שלנו איתה. טענתי כי בהינתן ההשלכות האסטרטגיות המסוכנות של ההליכים המשפטיים שמנהלת הרשות נגד ישראל, הרי שנזקה עולה על התועלות הטקטיות שיוצאות לנו מהתיאום הביטחוני איתה ביו"ש ומפעולות הסיכול שלה".
לטענת סמוטריץ', "אם עד כה ניתן היה לדחות את הדיון הזה ולחשוב שניתן יהיה להתמודד עם ההליכים שהרשות מקדמת ולמנוע את הגעתם לנקודה מסוכנת עבורנו, הרי שכעת נראה כי טבעת החנק מתהדקת סביבנו בשורת מהלכים שמקדמת הרשות בחסות המלחמה בעזה. זו טבעת חנק שתכליתה להפוך את ישראל למצורעת בעולם, לפגוע בצה"ל ובכלכלה ולכפות חד-צדדית על ישראל את הקמתה של מדינת טרור ביהודה ושומרון ובעזה".
"בימים אלו הרשות פועלת מול התובע בבית הדין הפלילי בהאג להוצאת צווי מעצר נגד בכירים ישראליים, צעד מסוכן ותקדימי שיהווה חציית קו אדום", אמר. "היא שואבת עידוד ולגיטימציה לפעולותיה מהפניית העורף של ממשל ביידן לישראל בהקשרים המשפטיים, באמצעות הטלת הסנקציות על המתיישבים וככל הנראה גם על צה"ל, וכן מהטונים הצורמים של מנהיגי מדינות אירופה נגד ישראל בהקשרי המלחמה בעזה".
1 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
סמוטריץ' ונתניהו
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
סמוטריץ' התייחס בכך לאיום האמריקני להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה - שבישראל מעריכים בזהירות שלא ייצא לפועל - וגם לקו העוין שנוקט הממשל נגד מדיניות הממשלה ביהודה ושומרון, לצד הביקורת על הימשכות המלחמה ברצועת עזה. למעשה, דרך המכתב לנתניהו העביר שר האוצר מסר לאמריקנים שמחרימים אותו.
הוא הזכיר כי הרשות הפלסטינית מקדמת אמברגו נשק נגד ישראל וגם ממשיכה לנסות לקבל הכרה כחברה מלאה באו"ם, והדגיש כי כל זה קורה בזמן שבעולם מנסים להכניסה כשחקן מרכזי ב"יום שאחרי" ברצועת עזה. "בתוך הקורלס המדיני והמשפטי המסוכן הזה שאליו מנסים לדחוף את מדינת ישראל, הרשות הפלסטינית מהווה שחקן פעיל ודומיננטי מאוד כפי שעולה מכל החומרים הגלויים והמודיעיניים", אמר. "לא ניתן עוד לעבור על זה לסדר היום ולהפטיר כדאשתקד. במצב העניינים הנוכחי אני משוכנע שהרשות מהווה סכנה מיידית למדינת ישראל ועלינו להביא להפלתה".
לכן, כתב סמוטריץ' לנתניהו, "אני סבור, כפי שאמרתי לך בפגישתנו בערב החג, כי עליך להודיע באופן גלוי וחד-משמעי שככל והמהלכים החד-צדדיים הללו יקודמו, ישראל תנתק את כל קשריה עם הרשות ותביא לנפילתה המיידית, ותחיל את ריבונותה באופן מיידי וחד-צדדי על כלל שטחי יהודה ושומרון* צעדים חד צדדיים יענו בצעדים חד צדדיים".
"לצערי עד כה לא עשית זאת", הוסיף סמוטריץ', והזהיר: "הריני להודיעך כי ככל וייצא צו מעצר כל שהוא על-ידי התובע של בית הדין בהאג נגד אזרח או חייל ישראלי במסגרת התיק שמנהלת הרשות נגד ישראל, ו/או ככל שתתקבל החלטה חד-צדדית בעצרת הכללית להכיר במדינה פלסטינית, אפסיק חד-צדדית ובאופן מיידי את העברת כלל כספי הסילוקין לרשות. בנוסף, אורה על ביטול השיפוי הניתן לבנקים הישראליים הקורספונדנטים המעבירים כספים לבנקים ביהודה ושומרון".
סמוטריץ' ביקש מנתניהו להודיע זאת "לכלל הגורמים הבינלאומיים", ובנוסף "להורות למתאם הפעולות ביהודה ושומרון להודיע זאת לגורמי הרשות הפלסטינית שאיתם הוא בקשר".

העברת כספי המיסים המקוזזים לנורבגיה

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר בינואר השנה מתווה של העברת כספי המיסים המקוזזים של הרשות הפלסטינית לנורבגיה. המתווה גובש אחרי חודשים של משא ומתן ונועד למצוא פתרון לכספים שמגיעים לרצועת עזה.
השר סמוטריץ' סירב להעביר את הכסף ובעקבות כך עלה חשש לקריסת הרשות הפלסטינית. האמריקנים הגו את הפתרון והגיעו להסדר, ובעקבות כך הכסף שמיועד לעזה חונה בחשבון בנק בנורבגיה וצובר ריבית. ישראל מעבירה את שאר הכסף לרשות הפלסטינית, כשעד להשגת ההסדר סירבה הרשות למשוך את החלק היחסי.
חבר הקבינט היחיד שהתנגד להסדר היה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שטען כי לא ניתנו ערבויות לכך שהכסף שיופקד בנורבגיה לא יועבר בצורה כזו או אחרת לעזה, כולל לא מארה"ב. בן גביר טען אז בנוסף כי ישראל לא אמורה "לשכנע" את הרשות לקחת את הכסף מאחר ש"הם לא עושים לנו טובות".
שר האוצר סמוטריץ', שהצביע בעד ההסדר, הדגיש אז: "אף שקל לא יעבור לעזה. והפעם עם גיבוי אמריקני למדיניות שאני מוביל מהיום הראשון". גם משרד ראש הממשלה פרסם הודעה שתומכת במתווה שאושר, ולפיה "ארה"ב ונורבגיה מכבדות את החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני שהורה לעצור את העברת כספי עזה לידי הרשות הפלסטינית. לא יעבור הכסף או תמורתו בשום סיטואציה, אלא באישור שר האוצר של ישראל, גם לא באמצעות גורם שלישי. ארה"ב ערבה לקיום המתווה".
ברקע טענותיו של בן גביר, גורם מדיני בכיר אמר אז כי "מבחינת ישראל יש פה הישג מדיני חשוב - יש ערבות אמריקנית שגם אם חלק מהכסף יגיע לעזה אפשר לבטל את כל הכספים. זה אומר שנורבגיה צריכה להסכים לתנאי הזה, ושלישראל יש דרך לבקר את זה. יש פה גיבוי אמריקני".
כעת מודיע שר האוצר סמוטריץ' כי אם אכן יוצאו צווי מעצר נגד בכירים ישראלים, מבחינתו ההסדר מבוטל והוא יפסיק להעביר את כל הכספים. הצעד נעשה על-רקע הידיעות שלפיהן ישראל פנתה לממשל האמריקני בבקשה שיסכל את כוונת בית הדין בהאג להוציא צווי מעצר.