המטרה - להימנע מעימות רחב וישיר עם טהרן? ממשל ביידן עדכן ישירות את איראן כי ארצות הברית לא ידעה על התקיפה החריגה בקונסוליה בדמשק אתמול, שבה חוסלו מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון, חסן מהדווי, לצד סגנו וחמישה קצינים, ואינה מעורבת בה "בשום צורה". כך לפי שני גורמים אמריקנים ששוחחו עם רשת NBC הלילה (בין שני לשלישי).
4 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
חסן מהדווי שחוסל והמבנה שהותקף בדמשק
(צילום: AP / Omar Sanadiki)
הם טענו כי ארה"ב עודכנה על כוונת ישראל לתקוף שם, רק לאחר שהמטוסים הישראליים כבר היו בדרכם ליעד התקיפה, אך לא עודכנו בנוגע למטרת התקיפה. "לארה"ב לא הייתה שום מעורבות בתקיפה, ולא ידענו עליה מבעוד מועד", אמר דובר במועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן. נשיא איראן איברהים ראיסי איים: "הפשע לא יעבור ללא תגובה. על הציונים לדעת שלא ישיגו מטרותיהם".
יש לציין כי ישראל לא קיבלה על עצמה אחריות לתקרית, אך דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי ציין בריאיון לרשת CNN כי התקיפה בדמשק אמש פגעה במבנה שאינו "שגרירות" ואינו "קונסוליה" של איראן בדמשק: ״לפי המודיעין שלנו, המקום הזה הוא לא קונסוליה ולא שגרירות. זה מבנה צבאי של כוח קודס של משמרות המהפכה". לדבריו, "בחצי השנה האחרונה איראן גוררת את האזור להסלמה. היא השחקן המרכזי, והיא משתמשת בשלוחיה בלבנון, סוריה, עיראק ותימן".
מי שלא השתכנע מהסברי וושינגטון הוא שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, שהאשים אמנם את ישראל בביצוע התקיפה, אך אמר כי ארה"ב לא יכולה להסיר מעצמה אחריות, משום שהיא תומכת בישראל. דבריו של שר החוץ האיראני, ציינו ב-CNN, מדגישים את המתח הגובר בין טהרן לוושינגטון. עבדאללהיאן כתב ברשת החברתית X כי "ארה"ב צריכה לקחת אחריות כתומכת של המשטר הציוני". בתקשורת האיראנית אף דווח כי מועצת הביטחון העליונה באיראן קיימה אחרי התקיפה אתמול פגישה בנוכחות הנשיא אברהים ראיסי, ו"קיבלה החלטות מתאימות".
התקיפה בדמשק, סוריה
לפי דיווחים זרים, סמוך לשעה 17:00 אתמול פגעו שישה טילי F-35 במבנה השייך לשגרירות איראן בסוריה וצמוד לה - ובכיר כוח קודס חסן מהדווי חוסל, ולצידו בכירים נוספים. מהדווי היה קצין בכיר במשמרות המהפכה, ששימש כשליח איראן לפקד על כוח קודס בלבנון ובסוריה. בתפקידיו השונים הוא היה למעשה גם ראש אגף מבצעים, גם מפקד כוחות היבשה וגם מפקד כוחות האוויר במשמרות המהפכה. הוא עסק בין היתר גם באכוונת טרור בתוך ישראל. בכתבה שפורסמה בשנה שעברה ב"איראן אינטרנשיונל", צוין כי מהדווי פיקח על גורמי מערך ההגנה האווירית האיראנית בסוריה, והחליף אז אדם אחר שגורש מהמדינה. החיסול שלו הוא המשמעותי ביותר שמיוחס לישראל מאז טבח מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר.
ישראל אמנם לא לקחה אחריות על החיסול, אך בניו יורק טיימס ציטטו אמש ארבעה גורמים ישראלים שאומרים כי צה"ל עומד מאחורי הפעולה. לפי הדיווח, היעד היה "פגישה סודית" של גורמי מודיעין איראניים בכירים מכוח קודס, לצד בכירים בג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני. עם זאת, בדיווח לא צוין אם מנהיג הג'יהאד זיאד נחאלה - שבשבוע שעבר תועד באיראן עם מנהיגים איראניים - נכח בפגישה.

4 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
הבניין שהותקף נהרס כליל
(צילום: Maher AL MOUNES / AFP)
4 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
המבנים הצמודים לא נפגעו
(צילום: AP / Omar Sanadiki)
לדברי שגריר איראן בסוריה, שני מטוסי F35 ירו את הטילים לעבר המבנה השייך לשגרירות איראן בדמשק, וצמוד לה. באזור נמצאים מבנים חשובים נוספים, כמו בית החולים א-ראזי או השגרירות הקנדית שנמצאת עשרות מטרים משם - ולכן היה צורך בתקיפה כירורגית במיוחד, עם נזק היקפי מזערי; ואכן, בתיעודים מהזירה ניתן היה לראות שמי שפגע במבנה עשה זאת בצורה מדויקת, שהותירה את מבנה השגרירות הצמוד על כנו, ולא פגע גם בבניינים אחרים.
הסורים, מצידם, טענו - כמו אחרי כל תקיפה ישראלית - שמערכות ההגנה האווירית הצליחו ליירט "כמה מהטילים" ששוגרו לעבר המבנה. תוצאות התקיפה היו בכל מקרה קטלניות - והסורים עצמם הודו שהמבנה הוחרב לחלוטין, וכל מי שהיה בתוכו נהרג. לפי הדיווחים מטהרן, מלבד מהדווי (ששמו האיראני הוא מוחמד רזא זאהדי) חוסלו בתקיפה אתמול אחר הצהריים גם סגנו חאג'י רחימי ועוד חמישה קצינים: חוסיין אמאן אללהי, מהדי ג'לאלאתי, מחסן סדקאת, עלי ארא באבאי ועלי סאלחי רוזבהאני.
באיראן טענו תחילה כי התקיפה כוונה לעבר מבנה הקונסוליה, ונהרגו בה גם דיפלומטים - בניסיון להציג את ישראל כמי שמפרה את החוק הבינלאומי. בישראל דחו טענה זו בתוקף - ואמרו כי הקונסוליה האיראנית בסוריה נמצאת בכלל בלאטקיה. המבנה שהותקף שימש למעשה כמפקדה צבאית של ממש ששימשה את כוח קודס - גם אם הייתה שייך כביכול לשגרירות ונהנתה מחסותה. גורמים ישראלים הבהירו ל"ניו יורק טיימס" כי מסיבות אלה מדובר במטרה צבאית לגיטימית שלא נהנית מההגנה השמורה לקונסוליה.

משרד החוץ הרוסי לא קיבל את ההסברים הישראליים, שלא במפתיע, וטען כי "כל התקפה על מתקנים דיפלומטיים וקונסולריים - שאי-התקפתם מובטחת על-ידי אמנות וינה - הן בלתי מתקבלות על הדעת באופן קטגורי". המשרד ציין גם שמדובר באזור מאוכלס בצפיפות, ושהתקיפה הייתה עלולה לעלות בחיי אזרחים. בנוסף קראה רוסיה לישראל "לזנוח את הנוהג של פעולות כוח פרובוקטיביות בסוריה ובמדינות שכנות אחרות".
מהדווי עצמו, כאמור, היה איש צבא, מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון, שבמובנים מסוימים משפיע על ישראל הרבה יותר ממפקד הכוח כולו איסמעיל קאאני. בין השאר הוא ריכז תחתיו את כל מה שהיה קשור להכוונת אמל"ח ונשק, וגם הכווין פעולות טרור בתוך ישראל. בכיכר פלסטין בטהרן התכנסו אמש מפגינים בטהרן, ושרפו דגלי ישראל וארה"ב במחאה נגד החיסול.
4 צפייה בגלריה
עימאד מורנייה, חסן מהדווי, אחמד קזמי, קאסם סולימאני וחסן נסראללה
עימאד מורנייה, חסן מהדווי, אחמד קזמי, קאסם סולימאני וחסן נסראללה
מהדווי (שני מימין) עם עימאד מורנייה, אחמד קזמי, קאסם סולימאני וחסן נסראללה
מרכז המחקרים הסורי "נורס" דיווח: "מהדווי הוא לא רק דמות צבאית איראנית בכירה אלא גם ותיק מאוד ומנוסה. הוא פיקד על משמרות המהפכה במלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80 ופיקד על הכוחות היבשתיים ועל כוחות חיל האוויר של משמרות המהפכה. הוא מילא שורה של תפקידים בכירים במטה הכללי האיראני. הוא הגנרל הבכיר ביותר שנהרג מאז מותו של קאסם סולימאני".
כמה שעות אחרי החיסול אזעקות הופעלו ביישובים רבים בדרום רמת הגולן, אחרי שטיל שיוט שוגר לסוריה - והופל לפני שחצה לישראל באמצעות לוחמה אלקטרונית. בסוריה דווח כי מיליציות פרו-איראניות ביצעו את ירי הטיל בעקבות התקיפה בדמשק, והוסיפו כי ישראל תקפה בתגובה במחוז דרעא שבדרום סוריה. כמו כן, המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה למשטר אסד הפועל מלונדון, דיווח כי מיליציות פרו-איראניות תקפו את בסיס א-תנף האמריקני בסוריה אחרי התקיפה ליד בניין הקונסוליה בדמשק. לפי הדיווח, ההגנה האווירית בבסיס הפילה כטב"ם ולא נגרם נזק.