משפחות שכולות, ארגוני ימין, וחברי כנסת מעוצמה יהודית, קיימו אמש (ראשון) מחאה בחיפה, בעקבות השתתפותם בפסטיבל "סיפור חיפאי" של לובנא זועבי, שהצדיקה לכאורה את פיגוע הירי בהר הבית ב-2017, וכן של רמי יונס, עיתונאי ערבי תומך BDS. ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) תועד כשהוא מתעמת עם אחת ממארגנות הכנס, ומנסה להיכנס לאולם בכוח. בתום הכנס המשתתפים יצאו מהבניין תחת אבטחה משטרתית גדולה ועל רקע מפגינים שקראו "מוות למחבלים".
ח"כ כהן נכנס אל האולם במהלך הכנס וצעק לעבר המשתתפים: "אתם תומכי טרור, ואתם תומכים בטרור בעזרת כספי ציבור. אסור לאפשר לכם להיות פה". לאחר שהוצא מהאולם ניסה להיכנס אליו בשנית, אך נתקל בהתנגדות מצד אחת מעובדות בית הגפן, שסירבה לתת לו להיכנס בטענה שיפריע פעם נוספת למהלכו של הפסטיבל.
כאמור, בשלב מסוים כהן ניסה להיכנס לאולם בכוח תוך כדי דחיפה של העובדת, שהתנגדה וצעקה: "אל תיגע בי. אתה מפעיל עלי כוח? חבר כנסת מרים יד על אישה?". כהן ענה לה כי היא מפריעה לו ב"עבודתו הפרלמנטרית". "את לא תשתמשי בגוף שלך כדי לרמוס את החסינות שלי. זוזי הצידה", דרש כהן מהעובדת.
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד פסטיבל בחיפה
הפגנה נגד פסטיבל בחיפה
ח"כ כהן מפגין עם שלט בתוך אולם הפסטיבל
(צילום: שרון צור)
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד פסטיבל בחיפה
הפגנה נגד פסטיבל בחיפה
ח"כ כהן מתעמת עם העובדת שניסה לעקוף בכוח
(צילום: שרון צור)
בנוסף לח"כ כהן, בהפגנה השתתפו בין היתר גם ח"כ צביקה פוגל, חבר הכנסת לשעבר שכיב שנאן, אביו של השוטר כמיל שנאן שנהרג בפיגוע בהר הבית, וכן משפחות שכולות. על רקע אבטחה כבדה של כוחות משטרה גדולים, שווידאו שההפגנה לא תצא משליטה, המפגינים הניפו דגלי ישראל, שרו "עם ישראל חי", בנוסף לקריאות "מוות למחבלים".
בימים האחרונים קיבלו שר התרבות והספורט חילי טרופר וראש העיר חיפה עינת קליש-רותם בקשות מגורמים שונים למנוע את השתתפותם של השניים בפסטיבל, שכן הוא נערך במתקן השייך לעירייה וממומן על ידי משרדו של טרופר. את הפסטיבל הפיק בית הגפן – מרכז תרבות יהודי-ערבי. מאחורי ארגון ההפגנה, שמתקיימת במרכז הכרמל, עומד ארגון "בצלמו".
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד פסטיבל בחיפה
הפגנה נגד פסטיבל בחיפה
מפגינים נגד השתתפות זועבי ויונס בפסטיבל
(צילום: שרון צור)
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד פסטיבל בחיפה
הפגנה נגד פסטיבל בחיפה
ח"כ לשעבר שכיב שנאן בהפגנה, שבנו נהרג בפיגוע בהר הבית ב-2017
(צילום: שרון צור)
בא כוחם של הורי השוטרים שנרצחו בפיגוע בהר הבית, כמיל שנאן והאיל סיתאווי, כתב בפנייתו: "האם תמיכה ברצח ישראלים הוא הסיפור של חיפה? השתגעתם? זו התרבות הפלסטינית? לרצוח שוטרים?". עקב הפניות, ביום חמישי ראש העיר קליש-רותם הנחתה את הייעוץ המשפטי לבדוק "באופן בהול את חוקיות הכנס, והאם ניתן למנוע מדוברים שהביעו תמיכה בטרור להשתתף בו".
אתמול בצהריים, פרסמה העירייה את חוות הדעת המשפטית, שבה אושרה השתתפותה של זועבי בכנס. בחוות הדעת נכתב כי "הפנייה בעניינה מתייחסת להתבטאויות עבר, שעל אף שהן מקוממות מאוד, בגינן היא הועמדה לדין משמעתי לפני כארבע שנים. לצד זאת, לפי המידע שמסר לנו מנכ"ל בית הגפן אסף רון, מדובר בכנס אקדמי העוסק באתגרים והזדמנויות של יוצרים פלסטינים בישראל ולצורך כך בלבד הוזמנה זועבי לכנס זה".
באשר ליונס, הייעוץ המשפטי תיאר אותו כ"עיתונאי ערבי ישראלי המקבל שכר מתאגיד השידור הציבורי, והפנייה בעניינו מתייחסת לאמירות כלליות שלא ברור מתי נאמרו ואיפה, כך שבוודאי, בשלב זה, לא מדובר ב'מסה קריטית' של ראיות שיכולה להביא ל'סתימת פיות'". עוד נמסר כי מנכ"ל בית הגפן רון יעביר לידי העירייה הקלטה או תמלול של הכנס, כדי לאמוד את תוכנו בזמן אמת. "ככל שתהיה חריגה בוטה מהמטרות המוצהרות כי פניו לדו קיום ואזרחות טובה, יהיה עלינו כמובן לשקול את תמיכתנו בבית הגפן", נכתב.
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד פסטיבל בחיפה
הפגנה נגד פסטיבל בחיפה
בתוך אולם פסטיבל "סיפור חיפאי"
(צילום: שרון צור)
היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר, מתח ביקורת על קליש-רותם: "על סמך תלונה אחת ראש העירייה התקרנפה, חרצה דין, קבעה שהדוברים בכנס תומכי טרור וביקשה מהייעוץ המשפטי לבדוק כיצד ניתן למנוע את קיום הכנס. חוות הדעת של הייעוץ המשפטי של העירייה אף היא מעוררת חלחלה. המנגנון שמציע הייעוץ המשפטי, לשקול את המשך התמיכה בבית הגפן לאחר בחינה של הדברים שנאמרו בכנסה הוא צנזורה שלטונית בצורתה החמורה ביותר".
מן העבר השני בסוף השבוע האחרון חתמו 82 יהודים וערבים על מסמך המיועד לקליש-רותם, שבו הם קוראים לה לשמור על "חופש הביטוי, על הדמוקרטיה והקיום המשותף": "אנו החתומים מטה מתנגדים נחרצות ללחצים שמפעילים גורמים פוליטיים קיצוניים לביטול אירוע בנושא תרבות פלסטינית, במסגרת פסטיבל 'סיפור חיפאי' שמארגן בית הגפן".
פורסם לראשונה: 21:44, 20.11.22