1 צפייה בגלריה
דנה כשדי יאיר נתניהו
דנה כשדי יאיר נתניהו
דנה כשדי, יאיר נתניהו
(צילום: אבי מועלם, EPA)
יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, חויב הבוקר (יום רביעי) על ידי בית משפט השלום בכפר סבא בתשלום 130 אלף שקלים פיצויים לדנה כשדי, שתבעה אותו על לשון הרע. נתניהו חויב בנוסף בתשלום חלקי של אגרת התביעה בסך 3,000 שקלים, ושכר טרחת עו"ד בסך 26 אלף שקלים.
כשדי, שהייתה פעילה במפלגת "כחול לבן" של גנץ לקראת הבחירות לכנסת ה-23, הגישה את התביעה נגד נתניהו בחודש אוגוסט 2020. באמצעות פרקליטה רון לוינטל, כשדי טענה כי נתניהו צייץ שני ציוצים שרמזו על מערכת יחסים אינטימית ומינית בינה לבין גנץ לפני מערכת הבחירות. מנגד, נתניהו עצמו טען שמשמעות הציוצים תמימה לחלוטין, ושהם אינם נוגעים או רומזים לקשר לא ראוי בין התובעת לבין גנץ.

בפסק הדין קבע השופט רונן פלג כי "הוכח לפני בית המשפט כי בימים שסבבו את מועדי שני הציוצים שפורסמו בקשר לתובעת, הנתבע פרסם מספר פרסומים בוטים, שייחסו לגנץ עיסוק במין ויחסים מחוץ לנישואין עם מאהבות. אכן הנתבע צייץ באותה תקופה ציוצים גם בנושאים אחרים, ואולם העיסוק בחיי המין הנטענים של גנץ היה עקבי ויומיומי, כך שעוקביו הרבים, כ-140 אלף, היו בהחלט מודעים וערים לו". השופט הוסיף: "על אף שאמיתותם של הפרסומים נגד גנץ לא הייתה בלב המחלוקת בתיק זה, די היה בתשובותיו המתחמקות והמגומגמות של הנתבע במענה לשאלות שעסקו בנושא כדי להעיד על כל שאז וגם היום, יותר משלוש שנים אחרי, אין בידיו ראיה לנכונותם".
השופט פלג קבע עוד כי "בית המשפט מצא כי הציוצים שפרסם הנתבע בעניין התובעת, פעילה פוליטית זוטרה במפלגת 'כחול לבן', היו רחוקים מלהיות תמימים. הציוצים יצרו אצל מי מעוקביו של הנתבע קשר מיידי אל אותן הכפשות שעסקו בחיי המין לכאורה של גנץ. התובעת נבחרה על ידי הנתבע במקרה, והייתה מבחינתו ניזוק משני. הנתבע היה אדיש לחלוטין לשמה הטוב ולהשלכות הפרסומים לגביה. בנסיבות העניין, האדם הסביר אשר נחשף לציוצים של הנתבע נגד גנץ ולשני הציוצים בקשר לתובעת, כל אחד לחוד ובוודאי שניהם יחד, הבין את רמיזותיו של הנתבע, כי אפשר שגם התובעת היא עוד אחת מהמאהבות שהנתבע מייחס לגנץ".

השופט ציין בנוסף: "הפרסומים שנסקרו וצוטטו בתיק זה, והתגובות שנלוו להם, הם דוגמה מובהקת לשיח האלים, הבוטה ולעיתים גם המביש המתנהל ברשתות החברתיות. חלק ניכר מהאמירות מזעזע ומשולח כל רסן. על רקע זה ראוי לכל אדם, וקל וחומר לבנו של ראש ממשלת ישראל, שמספר עוקביו הוא כ-140 אלף, להפגין ריסון עצמי וזהירות בהתבטאויות ובפרסומים. שני הפרסומים שפרסם הנתבע ביחס לתובעת מהווים 'לשון הרע' לפי הגדרות חוק איסור לשון הרע. לנתבע לא עומדת הגנת תום הלב או כל הגנה אחרת".
עו"ד רון לוינטל, יו"ר ועדת לשון הרע בלשכת עורכי הדין שייצג את כשדי, מסר בתגובה: "בית המשפט העביר מסר ברור, ולפיו מי שיש לו 140 אלף עוקבים חייב לנקוט בריסון בדבריו. מה גם והוכח בהליך הזה שהציוצים שמצייץ יאיר נתניהו, מצויצים ללא בדל הוכחה, בלי ראיות לתמוך, וכדבריו - מתוך שיעמום. למרבה הצער, אנשים מייחסים לדברים משמעות, וחושבים שאם בנו של ראש הממשלה כתב אותם, אז אולי יש בהם משהו. החידוש המשפטי הנובע מפסק הדין הוא שגם פרסום מרומז הוא פרסום, וגם פרסום שבו דוחפים מישהו להקשר שלילי - בלי להוסיף מילים מפורשות, מהווה לשון הרע. משפטית, חשוב גם שסכומי הפיצוי עולים מפסיקה לפסיקה, וסומן כאן רף חשוב לגובה הפיצוי המתבקש עבור פרסומי דיבה ברשתות חברתיות".

עורכי דינו של יאיר נתניהו מסרו בתגובה להחלטת בית המשפט: "אף שבית המשפט דחה את טענותיה המופרכות של דנה כשדי כאילו יאיר נתניהו הטריד אותה ופגע בפרטיותה, הוא בכל זאת חייב את יאיר בסכום עתק על שיתוף פוסט. למרות שהחוק צריך להיות שווה לכולם, מאמירתו של בית המשפט משתמע שבגלל שיאיר הוא בנו של ראש ממשלה חלים עליו כללים אחרים. אסור שיהיה דין אחד ליאיר נתניהו ודין אחר לכל השאר. אנו בוחנים אפשרות להגשת ערעור".
בכתב התביעה של כשדי, שהוגש על ידי עורכי הדין רון לוינטל, עילית גלעד ויעקב כשדי, נכתב כי "התובעת הוצגה על ידי הנתבע כבחורה קלת דעת ומופקרת, כמי שהיא עוד אחת ברשימת כיבושיו של גנץ, כמובן ללא כל בירור עמה, ללא היכרות איתה ובלי שיש בדברים ולו קורטוב אמת". כשדי העידה במהלך המשפט כי "הוא פרסם על בני גנץ ומאהבות ואז הוא העלה את התמונה שלי ושאל 'מי זאת?'. אחר כך יש את הפרסום השלישי שבו הוא העלה תמונה של שנינו, אני ובני גנץ, שעליה טבוע ציוץ שלי, שמעולם לא כתבתי אותו".
נתניהו תקף את כשדי במהלך דיון בחודש פברואר כי "היא הכפישה את משפחתי", וטען כי "משפחת כשדי אוהבת פרסום". בהתחלה החליט השופט רונן פלג לחייב את נתניהו בפסק דין לשלם כחצי מיליון שקלים, מכיוון שלא הגיש כתב הגנה. נתניהו טען שלא קיבל את כתב התביעה ולבסוף הגיש כתב הגנה, ופסק הדין בוטל. אז החלו ההליכים המשפטיים בתיק.
פורסם לראשונה: 11:25, 30.08.23