יותר משנתיים חלפו מאז נכנסה לחיינו מגפת הקורונה, ובזמן שנתוני התחלואה ממשיכים להשתנות, ההשפעות החברתיות עדיין ניכרות בשטח. התחלואה, הסגרים, הבידודים, סיר הלחץ בבתים והמשבר הכלכלי הובילו להסלמה במצוקות נפשיות ובהתנהגויות מסוכנות.
כבר זמן רב שגורמים במערכת בריאות הנפש מצביעים על עלייה מטרידה בהתמכרויות לסמים ולאלכוהול בעקבות הקורונה, אך הטיפול בהן, כפי שעולה מדוח מבקר המדינה שפורסם היום (שני) - רחוק מלהספיק. גם הטיפול בנשירת תלמידים מבתי הספר לוקה בחסר, וקציני הביקור הסדיר כורעים תחת הנטל.

מבקר המדינה בחן בדוח הנוכחי את טיפול הרשויות המקומיות בתופעות הסמים והאלכוהול בתחומן, והתמקד בשבע רשויות: עיריות חיפה, טירה, נוף הגליל, ראשון לציון ורמת גן, במועצה האזורית מטה אשר ובמועצה המקומית ירכא.
התמונה שמצא המבקר מדאיגה. "הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה הרלוונטיים לא פעלו למיפוי ואיסוף נתונים על היקף תופעת הסמים והאלכוהול, ולמעשה אין לאף גורם במדינה מסד נתונים שלם ועדכני. בהיעדר נתונים, משרדי הממשלה והרשויות המקומיות מתקשים להיערך ולהתמודד באופן מיטבי עם התופעות, בכל הקשור לפעולות מניעה והסברה, איתור, טיפול ואכיפה".
הפערים שנמצאו בין כמות האנשים שמוגדרים כמכורים לכמות המטופלים בפועל מטרידים מאוד. בעוד שאומדן משרד הרווחה לשנת 2020 עמד על 120 אלף בני אדם הממוקמים על רצף השימוש בסמים ובאלכוהול בישראל, מספר המוכרים לרשויות המקומיות ולגורמי הטיפול עמד על 26,549 בלבד. מספר המטופלים בכלל היחידות לטיפול בהתמכרויות ברשויות המקומיות עמד על 15,243 בשנה זו, מתוכם 929 בני נוער.
מבדיקת מבקר המדינה ברשויות הנבחרות עולה כי אחת הסיבות האפשריות לפער, היא שהרשויות לא פועלות באופן סדור להשלמת הנתונים. כך יוצא שהנתונים שאוספת הרשות הלאומית, מכלל הגורמים המעורבים במאבק בתופעות הסמים והאלכוהול, לא מספקים תמונת מצב מלאה ועדכנית.
בהיבט הזה ניכר גם המחיר ששילם הציבור על כמעט שלוש שנים ללא תקציב מדינה. המבקר מצביע על כך שהקיצוץ בתקציב שהועבר לרשויות המקומיות, עקב היעדר תקציב מדינה, הביא לכך שלרשויות המקומיות לא היה תקציב לפעילויות בנושא בשנים 2019-2020.
רשויות במצב חברתי-כלכלי גבוה שילמו מתקציבן כדי לשמר את כוח האדם, אלו שבמצב נמוך שלחו את העובדים לחל"ת או קיצצו בהיקף העבודה
במצב הזה בלטו הפערים בין הרשויות השונות, בהתאם למצב הסוציואקונומי שלהן. עיריות חיפה וראשון לציון, כמו גם מועצת מטה אשר, שמדורגות במדד חברתי-כלכלי גבוה, שילמו מתקציבן כדי לשמר את כוח האדם שעוסק בנושא. בעיריות נוף הגליל וטירה עובדי התוכנית הוצאו לחל"ת או הוסטו לתפקיד אחר. בירכא קיצצו בהיקף העסקתם של העובדים בתחום ובשכרם.
הרשויות המקומיות נכנסו אל שנת הקורונה המאתגרת במצב בעייתי. לרוב הרשויות בישראל אין יחידה לטיפול בהתמכרויות, מה שהוביל לכך שעבור 1,846 מטופלים אין יחידה שתטפל בהם ברשות שלהם.
העומס על עובדי הרשויות עלה עוד יותר לאחר שביוני 2019 הפסיק משרד הרווחה את ההתקשרות עם שתי עמותות שטיפלו בכאלף בני נוער ובוגרים על רצף השימוש בסמים ובאלכוהול. לפי דוח המבקר, המשרד והרשויות המקומיות לא הצליחו לגשר על הפערים שנוצרו בעקבות סיום ההתקשרות, ועדיין קיים קושי ברשויות לאייש את כלל המשרות הנדרשות לביצוע העבודה שנעשתה באמצעות העמותות.
דוח המבקר העלה עוד כי מרבית הרשויות שנבדקו לא ביצעו פעולות אכיפה בעצמן, והסתמכו בעיקר על פעילות המשטרה בנושא.
1 צפייה בגלריה
סמים בבית ספר, אילוסטרציה
סמים בבית ספר, אילוסטרציה
אילוסטרציה. רק 12 רשויות הפעילו יחידות לאיתור בני נוער מכורים
(צילום: shutterstock)
פער משמעותי נמצא בכל הקשור לפעולות לאיתור בני נוער מכורים בתוך בתי הספר. על פי הדוח, בשנת 2020 רק 12 רשויות הפעילו יחידות איתור של בני נוער על רצף ההתמכרויות, שאיתרו באותה השנה 859 בני נוער משתמשים.
כחלק ממאמצי הרשויות המקומיות, אמורים להיות בבתי הספר אחראים לריכוז הטיפול בנושא טבק, אלכוהול וסמים. לפי הדוח, מבין כל הרשויות שנבדקו רק בירכא מונו אחראים בכל בתי הספר. בנושא, המבקר מצא כי בשנת 2020 כחמישית מהאחראים קידמו במידה מועטה או מועטה מאוד פעולות לאיתור תלמידים מעורבים בשימוש באלכוהול וסמים ולטיפול בהם.

הכשלים במעקב אחר הנשירה מבית הספר

אחד האתגרים שעומדים בפני מערכת החינוך הוא נשירה של תלמידים מספסלי הלימודים, תופעה שהתגברה בעקבות מגפת הקורונה. דוח המבקר מצא פערים בין הנתונים הרשמיים של משרד החינוך לנתונים בפועל, כמו גם קשיים בפעילות קציני הביקור הסדיר (קבס"ים) שאחראים על איתור התלמידים הנושרים והטיפול בהם.
דוח המבקר העלה כי הקב"סים פועלים בעיקר באופן תגובתי, כלומר, רק לאחר קבלת דיווח ממוסדות החינוך אודות תלמידים שאינם מגיעים לבית הספר או מראים סימנים של נשירה סמויה. ברוב הרשויות שנבדקו על ידי המבקר הקב"סים לא ערכו סיורים יזומים לאיתור תלמידים, למעט בדרכם אל מוסדות החינוך או בחצרות מוסדות החינוך, ואינם פעלו באופן יזום לאתר בני נוער שבסכנת נשירה גם בזירות שהם נמצאים בהן, כמו רחובות הרשות המקומית והאינטרנט.
אחת הסיבות למצב ניתן להסביר בעומס הכבד שמוטל על הקב"סים. בחצי מהרשויות שנבדקו בדוח עלה כי כל קב"ס אחראי על טיפול ביותר ממאה תלמידים. למרות הגידול במספר התלמידים בישראל, מספר התקנים לקב"סים לא עלה בהתאמה, והפער רק הכביד על עבודת קציני הביקור הסדיר שפועלים כיום בשטח.
היעדר תקציב מדינה בשנה הראשונה של הקורונה, 2020, גרם לכך שמשרד החינוך לא העביר אף לא שקל אחד לרשויות המקומיות לטובת התוכנית למניעת נשירה. בשנה שלאחר מכן תוקצבו הרשויות בסכומים שונים שנעו בין 40-100 אלף שקלים. למרות זאת, לא הוקצה תקציב לבני ברק בשל מחלוקת בין העירייה למשרד.
מבקר המדינה התייחס בדוח לנשירת תלמידים במגזר החרדי, ומהדוח עולה כי הנתונים של משרד החינוך אינם משקפים נאמנה את המצב בשטח. כך, למשל, בבני ברק יש 200 מוסדות לימוד, אך רק 50 מהם נתמכים על ידי הרשות המקומית או המדינה ומדווחים על נשירה למחלקת ביקור סדיר, שאר המוסדות הינם פרטיים ולא מדווחים על כך. למרות זאת, קציני הביקור הסדיר של העיר מנסים להגיע גם אל אותם התלמידים שנשרו מהמוסדות הפרטיים.
חלק מיוחד הוקדש גם לתלמידים הבדואים בנגב, שבשנת הלימודים התש"ף (2020) שיעור הנשירה עמד על כמעט פי שלושה משיעור הנשירה הארצי (1.4% בקרב הבדואים בדרום אל מול הממוצע הארצי שעמד על 0.5%).

משרד החינוך: "נרחיב את שיבוץ האחראים לטיפול בהתמכרויות"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה לבעיית הנשירה: "המשרד שם לו ליעד מרכזי לטפל בבעיה, ולאור זאת שיעור הנשירה פחת לאורך השנים. יצוין, כי בתקופת הקורונה חלה עלייה בנשירה הסמויה, אך הודות למדיניות שרת החינוך של השארת מערכת החינוך פתוחה הנשירה הסמויה פחתה. עם כניסתה לתפקיד, הנחתה השרה לפתח כלי שימדוד גם את הנשירה הסמויה ובימים אלה המשרד שוקד על פיתוח הכלי ותיקופו".
בנוגע לקציני הביקור הסדיר: "המשרד פועל מול משרד האוצר כדי להגדיל את מספר תקני הקב"סים. בעניין זה ציין מבקר המדינה לחיוב את מערך הפיתוח המקצועי שהקים המשרד להכשרתם, ובכוונתו להמשיך בפעולות אלו כדי להשביח את עבודתו החינוכית".
בנוגע לטיפול בסמים ואלכוהול בבתי הספר: "המשרד פועל להטמיע התנהגות נכונה ולמנוע התנהגויות סיכוניות באמצעות הסברה המתקיימת לאורך כל שנת הלימודים. לצד זה, הוא פועל להגדיל מדי שנה את מספר האחראים כדי שיסייעו בהגברת הפעולות לאיתור תלמידים המעורבים בשימוש באלכוהול וסמים ובטיפולם. המשרד ממשיך להרחיב את שיבוצם גם בשנת הלימודים הבאה, בדגש על היישובים שבהם קיים צורך ומחסור".
פורסם לראשונה: 15:59, 04.07.22