מאות אלפי דירות בסכנת קריסה, כ-20% מהמבנים בת"א מסוכנים

דוח המבקר המתפרסם היום (שני) מציג תמונה מדאיגה אודות עמידות בניינים ובתים ברחבי המדינה. לפי הדוח, כ-610 אלף יחידות דיור נבנו לפני 1980 וייתכן שאינן עומדות בתקן של רעידת אדמה. בנוסף, אלפי מבנים ברחבי הארץ הוגדרו מסוכנים ועלולים לקרוס על יושביהם.

7 צפייה בגלריה
קריית אונו: בניין מגורים פונה מדייריו בעקבות חשש לקריסתו
קריית אונו: בניין מגורים פונה מדייריו בעקבות חשש לקריסתו
חמישית מהבתים בתל אביב הוגדרו מסוכנים
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
כך, למשל, על פי הדוח, כ-20% מהמבנים בתל אביב הוגדרו בין השנים 2021-2015 כמסוכנים ברמה כזו או אחרת, 350 מהם הוגדרו כ"סכנה מיידית". בבת ים, הוגדרו 13% מהמבנים באותן השנים כמסוכנים, חלקם ידועים לעירייה כבר יותר מעשור – ועדיין מהווים סכנה לציבור.
(סיון חילאי)
לקריאת הכתבה המלאה – לחצו כאן

עשרות אלפי מכורים לסמים לא מטופלים, אין פיקוח על בני הנוער

מבקר המדינה בחן את הטיפול של הרשויות המקומיות בהתמכרויות לסמים ואלכוהול – והממצאים מעוררי דאגה. לפי המבקר, הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה לא פעלו למיפוי ואיסוף נתונים, ולמעשה אין לאף גורם מסד נתונים עדכני ורלוונטי אודות היקף ההתמכרות לסמים ולאלכוהול במדינה. הנתונים של הרשות הלאומית לא מתאימים לנתונים בשטח.
בנוסף, נמצאו פערים משמעותיים בטיפול במכורים, בין היתר בשל העובדה שלא היה תקציב מדינה – מה שהוביל לפיטורי חלק מהעובדים בתוכניות האיתור והסיוע. כמו גם העובדה שמשרד הרווחה סיים התקשרות עם שתי עמותות שפעלו בנושא זמן קצר לפני הקורונה.
7 צפייה בגלריה
סמים בבית ספר, אילוסטרציה
סמים בבית ספר, אילוסטרציה
הרשויות לא מצליחות לפקח על ההתמכרות לסמים בקרב בני נוער
(צילום: shutterstock)
נתון מדאיג נוסף שמצא המבקר נוגע לפיקוח על התמכרויות בני נוער לסמים ולאלכוהול. לפי הדוח, בשנת 2020 רק 12 רשויות הפעילו יחידות לאיתור בני נוער על רצף התמכרויות, ואילו ברשויות שנבדקו לא מונו אחראים לריכוז הטיפול בנושא בכל בתי הספר. יתרה מכך, במקומות שכן מונו בהם אחראים, מצא המבקר כי כחמישית מהם קידמו במידה מועטה או מועטה מאוד פעולות לאיתור תלמידים מכורים.
(הדר גיל-עד)
לקריאת הכתבה המלאה – לחצו כאן

שטחי הטמנת הפסולת בישראל הולכים ומצטמקים

פרק מיוחד הקדיש מבקר המדינה לטיפול בפסולת על ידי הרשויות המקומיות. לפי הדוח, השיעור הממוצע של הטמנת פסולת בישראל (83%) גבוה מאוד ביחס לשיעור הממוצע במדינות ה-OECD שעומד על 42%.
7 צפייה בגלריה
פרויקט תשתית התחבורה של מסילת הרכבת המזרחית בדרך לעלות על שירטון
פרויקט תשתית התחבורה של מסילת הרכבת המזרחית בדרך לעלות על שירטון
המקום לפסולת הולך ומצטמק
(צילום: נתיבי ישראל)
המבקר מצא כי בשנת 2020 הוטמנו בכלל המטמנות במדינה 4.66 מיליוני טונות של פסולת, ויתרת נפח ההטמנה בסוף אותה השנה הסתכמה ב-14.41 מיליוני קוב/טונות. בשנה הקרובה עתידות להיסגר חמש מטמנות, ועל פי הערכת המבקר, בעוד שלוש-ארבע שנים לא יהיו עוד בארץ שטחים מאושרים להטמנת פסולת.
לקריאת הכתבה המלאה – לחצו כאן

חסרה אכיפה נגד רוכבי אופניים חשמליים, נתוני המשטרה נמוכים מהמציאות

מבקר המדינה מתח ביקורת על התנהלות המשטרה והרשויות המקומיות בכל הקשור לאכיפה נגד רוכבי כלים חשמליים דו-גלגליים שנעשו בהם שינויים. המבקר דורש מהרשויות למצוא כלי לאבחון שינויים בכלים וכן לבצע פעולות אכיפה נרחבות יותר נגד רוכבי כלי הרכב החשמליים הדו-גלגליים.
7 צפייה בגלריה
זירת תאונת הדרכים בכביש 44
זירת תאונת הדרכים בכביש 44
תאונה במעורבות אופניים חשמליים. דרושה עוד אכיפה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א )
לפי דוח המבקר, המשטרה מתנהלת בנושא האופניים והקורקינטים החשמליים לפי נתוני נפגעים נמוכים מהמצב בפועל, "דבר שעשוי להשפיע עליה בעת קביעת מדיניותה במאבק בתאונות הדרכים", מזהיר המבקר. לדבריו, למשטרה אין נתונים על פציעות קלות שנגרמו מתאונות אופניים חשמליים שהמשטרה לא הייתה מעורבת בהן.
המבקר ציין כי למשרד התחבורה אין מידע מדויק לגבי כל שביל אופניים שנסלל ברשויות המקומיות, גם אם הוא השתתף במימון של השביל, ובמיוחד אם לא. לפי המבקר, הרשויות ניצלו במהלך 2015-2018 רק 39.8% מהתקציב שהוקצה להם להקמת שבילי אופניים.
(רועי רובינשטיין)
לקריאת הכתבה המלאה - לחצו כאן

הכשלים בפיקוח על נשירת תלמידים

מבקר המדינה הקדיש פרק מיוחד בדוח הנוכחי על טיפול הרשויות המקומיות ומשרד החינוך בנשירה מבתי ספר. לפי הדוח, קציני הביקור הסדיר (קב"סים) לא מבצעים פעילות יזומה לאיתור תלמידים נושרים או בסכנת נשירה, אלא נתמכים בדיווחים ממוסדות החינוך.
7 צפייה בגלריה
סיום הלימודים בבית ספר אהוד מנור באור יהודה
סיום הלימודים בבית ספר אהוד מנור באור יהודה
קציני הביקור קורסים - ולא מצליחים לאתר תלמידים נושרים
(צילום: ניצן דרור)
אחת הסיבות האפשריות לכך, היא העומס הרב המוטל על הקב"סים, שחלקם מטפלים ביותר ממאה תלמידים כל אחד. המבקר מצא כי יש מחסור בתקנים ותקציבים על מנת לאפשר איתור עוד תלמידים נושרים וטיפולים.
(תמר טרבלסי חדד)
לקריאת הכתבה המלאה – לחצו כאן

אין הנחיות למניעת מעילות והונאות

מבקר המדינה מצא בדוח הנוכחי כי משרד הפנים לא קבע הנחיות לנקיטת פעולות כלל-ארגוניות למניעת מעילות והונאות ברשויות המקומיות, והביקורות שהוא מבצע ברשויות כלל אינן עוסקות בהיבטים האלה. יתרה מכך, הרשויות גם לא הונחו לדווח למשרד על מקרי מעילה או הונאה שהתגלו. בבדיקה מדגמית שערך המבקר נחשפו מעילות בסך של כ-9.3 מיליון שקלים ב-14 רשויות.
המבקר מצא פערים גדולים בסך ההוצאה לתושב על שירותים מקומיים, שמגיעים לפעמים עד יותר מפי ארבעה. בנוסף, לפי הדוח, לא מעט רשויות מקומיות לא אישרו את תקציבן במועצת הרשות המקומית בין השנים 2021-2018, כך שלמעשה פעלו לאורך כל השנה ללא תקציב מאושר. עד לסוף המחצית הראשונה של 2021 אושרו במחוזות משרד הפנים תקציביהן של 57% מהרשויות המקומיות, כלומר 43% מהרשויות התנהלו ללא תקציב מאושר.
דוח המבקר העלה ליקויים בהתקשרויות הרשויות המקומיות בפטור ממכרז. בין היתר, הרשויות לא פעלו על פי הנהלים שהן עצמן קבעו, לא עמדו בכללי הפנייה השוויונית לספקים, פיצלו עבודות שניתן היה לראותן כעבודה אחת למספר התקשרויות וליקויים נוספים.
(שקד אילת)

חריש אכזבה במספר התושבים וצריכה הרבה כסף

מבקר המדינה ערך ביקורת חוזרת אודות התקדמות העיר חריש. בעוד שתחזית משרד השיכון צפתה כ-57 אלף תושבים בעיר עד סוף 2020, המספר האמיתי עמד על פחות מחצי – כ-22 אלף תושבים לפי הערכות העירייה.
לאורך השנים קיבלה המועצה מענקים מהמדינה, שהשאירו אותה עם עודף תקציבי. אך לפי המבקר, ללא קבלת המענקים הגרעון המצטבר של המועצה היה מגיע לעשרות מיליוני שקלים. המבקר העיר שתוכנית הייצוב שהכין משרד הפנים והמענקים שניתנו סייעו למועצה לעבור את 2020, אך לא ניתן מענה לגירעון המובנה בתקציב המועצה, ועולה החשש שלא תוכל לספק לתושביה את השירותים המיטביים.
7 צפייה בגלריה
העיר החדשה שנותרה ללא תושבים וכסף
העיר החדשה שנותרה ללא תושבים וכסף
העיר החדשה שנותרה ללא תושבים וכסף
(צילום: Lowshot.com )
המבקר התייחס גם לבעיות התחבורתיות בעיר, וציין כי חלה התקדמות מסוימת אך הפרויקטים עדין לא הוסלמו וטרם התקבלה החלטה בנוגע לחיבור חריש לכביש 6. לפי המבקר, רוב הפתרונות התחבורתיים נמצאים עדיין בשלבי תכנון שונים, וחלקם מחכים להקצאת כספים.
(איתן גליקמן)

הרשויות המקומיות לא ערוכות לאירועי סייבר

מבקר המדינה מצא כי הרשויות המקומיות אינן משתמשות במערכות הדיגיטליות הקיימות, שמסייעות להן ולמשרדי הממשלה, זאת מכיוון שהמערכות אין מאפשרות תפעול נוח ויעיל לטובת ביצוע משימות בשטח. הפערים בין הרשויות המקומיות למשרדי הממשלה באים לידי ביטוי בדרכים רבות, כך, למשל, משרד התחבורה גובה מהרשויות המקומיות עבור קבלת מידע לטובת מתן שירות לאזרח תעריף זהה לתעריף שנגבה מגופים פרטיים.
המבקר בחן את יכולות ניהול מערכות המידע של הרשויות המקומיות, זאת כדי לבדוק אם המידע האישי והרגיש של התושבים מאוחסן בסביבה בטוחה שמסוגלת להתמודד עם אירועי סייבר אפשריים. התוצאה מדאיגה.
7 צפייה בגלריה
חשופים למתקפות סייבר
חשופים למתקפות סייבר
חשופים למתקפות סייבר
(צילום: רויטרס)
לפי הדוח, 64% מהרשויות שנשאלו אינן בעלות נוהל מוסדר לאבטחת מידע בתחומן, ו-34% מהרשויות שנשאלו לא מינו ממונה רשמי או מנהל אבטחת מידע מטעמן. חלק מהרשויות כלל לא ביצעו סקירות סיכונים אפשריים ולא קיבלו תוכניות להתאוששות מאסון במקרה של אירוע סייבר.
הדוח העלה עוד כי לחלק מהרשויות שנבדקו אין נוהל גיבוי מוסדר שיבטיח את שלמות המידע של התושבים במקרה של איבוד נתונים מהמאגר.
(רועי האן)
פורסם לראשונה: 15:59, 04.07.22