איחוד האמירויות הודיעה לארה"ב שהיא משעה את המגעים על עסקת מכירת הנשק המתקדם. כך אמר היום (ג') לרויטרס גורם באמירויות, בהמשך לדווח של וול סטריט ג'ורנל על הפסקת המו"מ.
עסקת הנשק גובשה בכהונתו של דונלד טראמפ, במקביל להסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות. במסגרת העסקה תקבל איחוד האמירויות מארה"ב עד 50 מטוסי F-35, עד 18 מל"טים חמושים וציוד מתקדם נוסף בהיקף של 23 מיליארד דולר. הממשל של ג'ו ביידן אישר להמשיך במו"מ.
ישראל, נזכיר, הודיעה שלא תתנגד לעסקה אחרי השתלשלות אירועים ארוכה, שכללה הכחשה מצד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, מו"מ שניהל שר הביטחון בני גנץ מול האמריקנים ועסקת נשק שהבטיחה את עליונותה הביטחונית של ישראל. לאחר הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, חשף "ידיעות אחרונות" כי כחלק מהעסקה ישראל הסכימה שהאמריקנים ימכרו לאמירויות מטוסי F-35 ומל"טים - צעד שעלול לפגוע בעליונות האווירית הישראלית במזרח התיכון.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס f-35
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס f-35
ביידן ומטוס F-35
(צילום: AP, AFP)
המגעים בין ארה"ב לאיחוד האמירויות נקלעו לקשיים על רקע החשש של וושינגטון מהעמקת הקשר בין אבו דאבי לבייג'ינג – כולל השימוש שעושה איחוד האמירויות ברשת G5 של Huawei הסינית. באמירויות טוענים שבמו"מ האמריקנים מתעקשים להגביל משמעותית את התנאים שבמסגרתם תוכל המדינה להשתמש במטוסים. האמירתים מתייחסים לדרישות כהפרת הריבונות של מדינתם.
גורם באיחוד האמירויות ציין שלאור הדרישות האמריקניות, ובחינת העלות מול התועלת, ביצעה אבו דאבי הערכה מחודשת של העסקה. "ייתכן שהדיונים על ה-F-35 יתחדשו בעתיד", אמר הגורם, וציין שארה"ב תמשיך להיות "הספקית המועדפת" של איחוד האמירויות ברכישת מערכות מתקדמות.
גורם אמריקני שבקיא בפרטים מעריך שההודעה על הפסקת המו"מ היא לא יותר מאמצעי לחץ במסגרת המו"מ. לדבריו המכתב שנשלח על השעיית השיחות לא נכתב על-ידי גורם אמירתי בכיר למדי. בכל זאת מדובר בסכסוך נדיר בין ארה"ב לאחת מבעלות הברית הקרובות שלה במזרח התיכון.
דובר הפנטגון ג'ון קירבי אמר שהשותפות האסטרטגית בין המדינות גדולה יותר מעסקה למכירת נשק. הוא ציין שוושינגטון התחייבה לשתף פעולה עם אבו דאבי, כדי לתת מענה לשאלות שלה. בהמשך השבוע אמורה להתקיים בפנטגון פגישה בין גורמים משתי המדינות. הפגישה לא בוטלה למרות ההודעה על הפסקת המו"מ, וקירבי העריך שסוגיית עסקת הנשק תעלה בפגישה.