6 צפייה בגלריה
חיילם אוקראינים במהלך הלחימה
חיילם אוקראינים במהלך הלחימה
חיילים אוקראינים ליד כלי רכב שהושמד בלחימה בצ'רניהיב
(צילום: זיו קורן )
על שולי הכביש של "דרך הידידות", קרוב לכניסה הדרומית-מזרחית לצ'רניהיב, באותה שעה שבה כוחות ההצלה והעזרה הראשונה בבוצ'ה חשפו עוד ועוד מראות זוועה, הלכה אישה קשישה. רוב שיניה זהב וכסף. היא נשענה על מקל עץ בהיר ועבה, לבושה שמלה סגולה, שיערה לבן צחור ומטפחת כתומה בהירה אוספת אותו.

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

היא נראתה מבולבלת והחזיקה בידה שקית ניילון שחורה שכללה לפי אחד השוטרים כמה פריטים מהבית שלה, שנחרב יום קודם. אותה אישה הלכה בשולי הדרך, כי הדרך עצמה קרסה מעל נחל. אולי הכוחות המקומיים פוצצו אותו, אולי טיל או פצצת מטוס רוסיים. שלג וגשם ניתכו לפרקים על הקרקע בקור של 5(-) מעלות ואף נמוך מכך. בוץ הפך את המעבר בעפר בצידי הכביש לכמעט בלתי אפשרי. מכונית אחרי מכונית נתקעו שם והמשטרה ניסתה לחלץ אותם באמצעות כבלים מאולתרים, שחלקם נקטעו בידי השוטרים מתוך חלקי הטנקים והנגמ"שים שהיו מפוזרים בכל מקום.
6 צפייה בגלריה
חיילם אוקראינים במהלך הלחימה
חיילם אוקראינים במהלך הלחימה
"הטנקים ירו אחד על השני עד שהשמידו זה את זה"
(צילום: זיו קורן )
"דרך הידידות" היא ללא ספק כינוי אירוני לכביש המרכזי הזה, בו התחולל קרב בין כוחות שריון, רגלים ואוויר. במהלך הקרב נורתה אש כבדה והוא גבה לא מעט מתים ופצועים. הכביש הזה, כמו כמה דרכים ראשיות אחרות שנמצאות בטבעת הפנימית שחובקת את צ'רניהיב, נראה אתמול כמו סרט על קרבות השריון האדירים של מלחמת העולם השנייה, רק בצבע. כלי רכב משוריינים שעלו בלהבות וריח השריפה החריף שעמד באוויר, מעורבבים עם ריח חלקי הגופות שנותרו חרוכות בתוך הרכבים, לא הותירו ספק לגבי העובדה שהתרחש כאן דבר נורא באמת.

במקום אחד גילינו שיירה של חמישה כלי רכב, אחד מהם משאית שהובילה תחמושת, והנפלים והפצצות שעפו ממנה התפזרו למרחק עצום. לידה הושמדו עוד משאית שהובילה משקאות קלים - חלק מבקבוקי הקוקה-קולה והמים עלו בלהבות, חלקם התעוותו והמשקה עוד נותר בהם - ושלושה רכבים פרטיים. כמה מאות מטרים משם שכב טנק אוקראיני על גחונו, ובמרחק עשרים מטר ממנו טנק רוסי. אחד מהשוטרים אמר שהטנקים האלה "ירו אחד על השני עד שהשמידו זה את זה".
מי היה מאמין שבשנת 2022 המקלדת והעדשה שלנו יתעדו סצנות כאלה, ולא מתוך סיפורי הגבורה של בוגרי מלחמת יום הכיפורים ברמת הגולן. הפיצוצים והאש שכילו את כלי המלחמה האלה היו כל כך קשים עד שהם התפרקו בחלקם, וצורתם התעוותה עד שלקח לפעמים כמה שניות להבין מה הם היו לפני הקרב.
6 צפייה בגלריה
חיילם אוקראינים במהלך הלחימה
חיילם אוקראינים במהלך הלחימה
גשר שהושמד בצ'רניהיב, אוקראינה
(צילום: זיו קורן )
6 צפייה בגלריה
חיילם אוקראינים במהלך הלחימה
חיילם אוקראינים במהלך הלחימה
"העיר שלנו היא במחציתה כמו מריופול ומחציתה כמו בוצ'ה". חיילים אוקראינים בצ'רניהיב
(צילום: זיו קורן )
הבתים שליד הדרכים, כמו הבית של הקשישה, ספגו אף הם מנת הרס גדולה. אבל התוצאה מבחינתם של האוקראינים הייתה טובה. המצור על העיר המרכזית צ'רניהיב, אחד המשל"טים המרכזיים בראיית הכוחות הרוסיים בדרכם אל קייב וביכולת שלהם לשלוח תגבורת של אספקה וכוחות לבירה, הוסר אתמול - וכבר ראינו תושבים מתחילים לחזור אל העיר.
המחיר היה כבד מאוד. 300 אלף תושבים היו שם לפני 24 בפברואר. 100 אלף נותרו. מספר ההרוגים הסופי אינו ידוע. רק אתמול, בהפגזות הברוטליות של הרוסים לפני נסיגתם, נהרגו 40. אין מים בעיר במשך שבועיים, אמר לנו גורם בכיר בעירייה. אנשים לא מתקלחים. כדי לשתות הם שואבים מהנהר, או אוספים מי גשמים. ראש העיר אומר כי 70% משטחה נהרס לחלוטין. כדי לתאר את המצב הוא משווה אותו לשתי ערים אחרות שנהרסו לחלוטין כי עמדו בדרכו של פוטין: "העיר שלנו היא במחציתה כמו מריופול ומחציתה כמו בוצ'ה".

"נסיגה מבולבלת"

שלשום דיווחנו כאן, מתוך אירפין שבפרברי קייב, על השלמת כיבוש העיר הזו בידי הכוחות האוקראינים ("שחרור", לשונם) ועל מראות הזוועה שגילינו שם: גופות שכובות על הכביש, וקברנים שאוספים אותם ברכב עליו העמיסו גם שיכור שמצאו באחד הבתים, ולא התפנה. במהלך 30 השעות בהם היינו עם הכוח המיוחד האוקראיני הגענו איתו עד פאתי בוצ'ה, עוד עיר לוויין של הבירה האוקראינית. שלשום הם וכוחות נוספים נכנסו פנימה והדפו את הפולש הרוסי אחורה. אצל חיילי הכוח היה ספק לגבי הנסיגה הרוסית. הם מנצחים, אין להם ספק בכך, אבל המחשבה שלהם הייתה שמדובר בנסיגה רוסית טקטית שכוונתה להטעות את האוקראינים ולהרוויח זמן עד שיגיעו עוד כוחות רוסים רעננים, שיאפשרו להם לפתוח שוב בהתקפה.
גורם בכיר בשלטון האוקראיני אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי הנשיא זלנסקי וצמרת הצבא שלו סבורים אחרת: "הם נסוגים כי לא הייתה להם ברירה, ומה שהיה בתחילה נסיגה מסודרת הפך ביומיים האחרונים לנסיגה מבולבלת ולאיבוד שליטה של הפיקוד המרכזי על הכוחות".
6 צפייה בגלריה
הרס וחורבן באירפין, אוקראינה
הרס וחורבן באירפין, אוקראינה
כלי צבאי שהושמד באירפין, אוקראינה
(צילום: זיו קורן)
הכוחות האוקראיניים שנכנסו לבוצ'ה גילו שם מראות שהאפילו על כל מה שראינו כאן בחודש האחרון. היו בה לא מעט הוכחות כי הרוסים מטווחים בכוונת מכוון אוכלוסייה אזרחית כדי להרוג כמה שיותר ולהטיל טרור על מי שלא נהרג ולגרום לו לעזוב או להיכנע לרוסים. הכוחות האלה נתקלו בתיעוד נוסף שפורסם בכלי התקשורת וברשתות החברתיות ובו נחשף קבר אחים עם 280 גופות כשידיהן של חלקן כבולות. בסרטון אחר קשישה מראה לחיילים אוקראינים את גופת בתה, שנורתה כשיצאה לראות אילו חיילים נמצאים ברחוב. התברר שהם רוסים. היא שילמה על כך בחייה.
בסרטון אחר, שצולם במרתף של אחד הבתים שחיילים רוסים ישנו בו, רואים חמש גופות של אזרחים. ידיהם ורגליהם קשורות והם על הברכיים, מול הקיר, ירויים בראשם. ברחובות בוצ'ה, כמו שראינו באירפין, מפוזרות עשרות גופות אזרחים, חלק כפותים. רובם מתו מיריות.

אוספים ראיות

משרד ההגנה במוסקבה הכחיש בתוקף את הטענות על ביצוע פשעי מלחמה, לרבות על רצח אזרחים, וטען כי מדובר בפרובוקציה אוקראינית. מנגד, שרת החוץ של אוקראינה ובכירים נוספים פנו לתובע מבית הדין הבינלאומי בהאג בבקשה שיתעד את הפשעים שביצעו החיילים הרוסים בבוצ'ה. נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, הודיעה כי האיחוד ייזום חקירה משלו, נפרדת ונוספת, של פשעי החיילים הרוסים בערים המקיפות את קייב.
6 צפייה בגלריה
הרס וחורבן באירפין, אוקראינה
הרס וחורבן באירפין, אוקראינה
"חלק מהמעשים של הכוחות הרוסיים עולים בהחלט לכדי השמדת עם"
(צילום: זיו קורן)
רק ביום שישי האחרון פורסם במוסף "7 ימים" ראיון בלעדי עם פרקליטת המדינה של אוקראינה, אירינה ונדיקטובה, שסיפרה בהרחבה על מערך איסוף העדויות והראיות שהקימה כדי להעמיד לדין את פוטין, צמרת השלטון שלו ועוד מאות בכירים, אנשי מודיעין וקצינים רוסים, בגין הפשעים שביצעו. היא גילתה כי בכוונתה לדרוש מבית הדין בהאג להעמיד לדין את פוטין ואנשיו "לא רק על פשעים צבאיים, לא רק על פשעי מלחמה ולא רק על פשעים נגד האנושות", אלא גם על צבר העבירות החמור ביותר שאדם יכול להיות מועמד בגינו לדין על פני כדור הארץ - השמדת עם, שואה. "גילינו כי חלק מהמעשים של הכוחות הרוסיים עולים בהחלט לכדי העבירה הזו ואנו מתכוונים להוכיח אותה בבית הדין", היא אמרה.
רצח עם הוא אחד הפשעים בחוקת בית הדין הפלילי הבינלאומי וניתן להעמיד עליו לדין בלי קשר לשאלה האם מדינה אישררה את אמנת רומא או חתמה עליה. בית הדין הוקם כתולדה ממשפטי נירנברג שיצרו את המערך המשפטי של פשעים נגד האנושות. מאז הועמדו בכירי השלטון הנאצי לדין היו כבר הרשעות ברצח עם בטריבונל של רואנדה ובזה של יוגוסלביה, אבל לא בבית הדין בהאג ובוודאי שלא נגד מעצמה כמו רוסיה. מה שמייחד את הפשע הזה, החמור ביותר בספר החוקים של המשפט הבינלאומי, הוא הכוונה לפגוע שיטתית באזרחים של עם מסוים.
ובדיוק את הכוונה המיוחדת הזו אומרת ונדיקטובה שהיא יכולה להוכיח. אתמול יצא צוות מיוחד מטעמה לבוצ'ה כדי לאסוף שם כמה שיותר ראיות למה שהתחולל בעיר הקטנה בשבועות האחרונים, אחרי שנכבשה בידי כוחות רוסיים.