קרוב ל-48 שעות לפני פתיחת מצעד הדגלים, שיעבור במסלולו הקבוע דרך שער שכם והרובע המוסלמי בדרכו אל הכותל, בעיר העתיקה דרוכים – אבל משדרים עסקים כרגיל. בשער שכם מציגים הסוחרים את מרכולתם, מוזיקה ערבית נשמעת בצד הדרך – והתיירים בשלהם. אבל כשנשאלים התושבים המקומיים על מה שצפוי להתרחש ביום ראשון, המתיחות כבר מורגשת.
7 צפייה בגלריה
שער שכם לקראת צעדת הדגלים
שער שכם לקראת צעדת הדגלים
שער שכם, היום. עסקים כרגיל, יומיים לפני המצעד
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
שער שכם לקראת צעדת הדגלים
שער שכם לקראת צעדת הדגלים
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
שער שכם לקראת צעדת הדגלים
שער שכם לקראת צעדת הדגלים
(צילום: עמית שאבי)
כ-8,000 צועדים יהודים צפויים להיכנס ביום ראשון לעיר העתיקה דרך שער שכם כשהם נושאים דגלי ישראל במסגרת צעדת הדגלים ביום ירושלים. מוקדם יותר היום קיים ראש הממשלה נפתלי בנט שיחת עדכון לקראת המצעד בהשתתפות השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי. ראש הממשלה סיכם כי מצעד הדגלים יתקיים כסדרו ולפי המתווה המתוכנן, יעבור בשער שכם - ויגיע לכותל המערבי מבלי לעבור בהר הבית. עוד סוכם שהפעילות בהר הבית תימשך כרגיל.
המשטרה מצידה השלימה את ההיערכות לקראת הצעדה. אלפי שוטרים ייפרסו ברחבי ירושלים, כדי לאפשר את קיום הצעדה. המארגנים טוענים כי מעבר המצעד בשער שכם הוא סמלי ומדגיש את איחודה של ירושלים כולה, אולם התושבים הערבים של העיר רואים בהתעקשות לעבור בשער שכם וברובע המוסלמי התרסה.
7 צפייה בגלריה
תאופיק שיטאווי שער שכם לקראת צעדת הדגלים
תאופיק שיטאווי שער שכם לקראת צעדת הדגלים
"כל העולם אומר 'לא להיכנס'. זה עושה בעיות, וצריך לעשות את זה בשקט". שיטאווי
(צילום: עמית שאבי)
"אני מקווה שהממשלה תימנע מהיהודים להגיע לפה. למה להם להיכנס להר הבית? זה לא שלהם, זה שלנו – המוסלמים. כל העולם – ארה"ב, אירופה אומרים 'לא להיכנס', אבל אתם נכנסים – וזה עושה בעיות", אמר תאופיק שיטאווי, תושב מזרח ירושלים. אחרי שנודע לו שהמצעד לא עובר בהר הבית, שיטאווי אמר כי "יש מגע בין הערבים ליהודים. זה כמו אש. היהודים אומרים 'אני הגבר פה', וזה לא בסדר. צריך לעשות את זה בשקט ואני מקווה שזה יעבור בשלום. אם צה"ל והמשטרה יעשו שקט – לכולם יהיה שקט".
איאד, בעל חנות צעצועים בשער שכם, סיפר כי במצעדים בשנים שעברו, נהגו החוגגים היהודים שעברו ברובע המוסלמי לצעוק ולקלל. "אם היו עוברים פה רגיל, אין בעיה. אף אחד לא ידבר איתך אם לא תעשה בלגן ולא תצעק על ערבים. אבל זה לא ככה", הוא אמר. "אנחנו 20 שנה פה. זה לא יעבור בשקט. צועקים עלינו 'ערבים זבל'. זה טוב? מתאים? מה תעשה אם יצעקו עליך ככה? זה יגרום לבעיות".
7 צפייה בגלריה
סער שלום פילס שער שכם לקראת צעדת הדגלים
סער שלום פילס שער שכם לקראת צעדת הדגלים
סער פילס בשער שכם. "הולך בגב זקוף. השם שומר"
(צילום: עמית שאבי)
שער שכם מאויש בלוחמי מג"ב שנמצאים בשתי עמדות מבוטנות היטב ושולטות על המדרגות המפורסמות. מעת לעת מגיעים לרחבה צעירים ערבים עם כוס משקה וסיגריה. המשטרה, לדבריהם, נוהגת בהם באלימות, והם מצידם טוענים שליהודים אין מה לחפש בחלקה המזרחי של ירושלים. ולמרות הכול, רוב התושבים במקום מעוניינים בשגרה. המשותף לכולם הוא הרצון שהמצעד יעבור בשלום.
סער פילס, תלמיד ישיבה מהעיר העתיקה, סיפר שלמרות המתיחות, המעבר דרך שער שכם בעיניו אינו מסוכן. "אני לא מפחד ללכת פה. יש פה הרבה משטרה. אני מרגיש כמו בדיזנגוף ואין הבדל בשבילי", הוא אמר. "מי שהולך בגב זקוף ולא מפחד מכלום לא קורה לו כלום. השם שומר עלינו".

רק בכירים ינחו על הסרת דגלי פלסטין

הבוקר החליטו בפיקוד המשטרה לקראת מצעד הדגלים כי שוטרים או קצינים זוטרים לא יוכלו להחליט במקום על הורדת דגלי פלסטין או דגלי ישראל. מדובר בניסיון למנוע מראות של עימותים בין צעירים ערבים עם דגלי פלסטין בידיהם מול שוטרים שמגלים מוטיבציית יתר להורדת הדגלים או החרמתם - מה שעלול להוביל להסלמה מיותרת ביום שממילא צפוי לאתגר את כל זרועות הביטחון.
7 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים צעדת הדגלים דגלים שער שכם העיר העתיקה ירושלים ביתה של  שירין אבו עאקלה בבית חנינא, מזרח ירושלים
מצעד הדגלים צעדת הדגלים דגלים שער שכם העיר העתיקה ירושלים ביתה של  שירין אבו עאקלה בבית חנינא, מזרח ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)

אם תהיה הערכה שהדגלים מייצרים פרובוקציה או סכנה להפרות סדר או עימותים, יוכלו רק קצינים בכירים בתפקידי מפקד מרחב ומעלה לתת הוראה להוריד דגלי פלסטין או דגלי ישראל. המפקדים הונחו לשקול את התועלת מול הנזק שעלול להיגרם בהחלטה של הורדת דגל. לצד אפס סובלנות כלפי כל ניסיון להפרת סדר או הבערת מהומות, הגישה של המשטרה היא לנהוג בהיגיון והכלה.
לצד ההיערכות הביטחונית מפני פיגועי טרור, ירי רקטות מעזה, הפרות סדר בערים המעורבות וניסיונות לפגוע בהתנהלות צעדת הדגלים שאמורה לעבור כאמור דרך הרובע המוסלמי בדרכה לכותל המערבי, נערכים במשטרה גם למענה הסברתי. בחטיבת הדוברות נערכו לכל התרחישים, ובין היתר ייעשה ניסיון להגיב מיד לכל תמונה או סרטון שישודרו לכל העולם על ידי עשרות צוותי התקשורת שיכסו את האירוע. המשטרה תנסה להימנע משחזור התיעודים המטרידים מהלווייתה של עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה לפני שבועיים, אז נראו שוטרים מכים באלות את נושאי הארון שכמעט נפל מידיהם.
7 צפייה בגלריה
מצעד צבאי בעזה
מצעד צבאי בעזה
העיניים גם לרצועת עזה. אנשי חמאס מציגים טילים במצעד צבאי
(צילום: AFP)
ביום ראשון העיניים יהיו נשואות גם לרצועת עזה. גורם שנכח אתמול בפגישת הפלגים הפלסטיניים שדנו בהיערכות למצעד הדגלים בירושלים, אמר בשיחה עם ynet כי לפי שעה לא התקבלה החלטה על הסלמה ביטחונית. הוא ציין עוד כי ניכר היה שלחמאס אין רצון להגיב, כל עוד האירועים בירושלים לא ייצאו מכלל שליטה. עם זאת, הוא לא שלל שארגונים אחרים כמו הג'יהאד האיסלאמי יקבלו החלטה להגיב בירי רקטות.
בחמאס מעדיפים לעבור את אירועי יום ירושלים בלי התערבות מעזה, אך ייתכן שלב שבו הארגון לא יוכל ציבורית להכיל את האירוע וייאלץ להגיב בחוסר חשק למתרחש. בתום הפגישה אתמול הודיעו הפלגים כי המצעד הוא "חבית חומר נפץ שתפוצץ את האזור", וכי מבחינתם כל האפשרויות נמצאות על השולחן כדי להיאבק בפשעים של ישראל. עוד הודיעו הפלגים כי הם העלו את רמת הכוננות שלהם וקראו לפלסטינים להגיע בהמוניהם למסגד אל-אקצא כבר היום כדי להגן עליו.
גורמי הביטחון בישראל הזהירו בדיונים שעסקו בנושא כי בכפרים הסמוכים לבירה עלולים להתפתח הפרות סדר במסגרת צעדות פלסטיניות. באחד הדיונים שכינס שר החוץ יאיר לפיד, ניתנה הוראה כי גם אם הצעדות הללו יתקיימו במרחק של קילומטר או פחות ממצעד הדגלים - לא תהיה התערבות ישראלית. תגובה תגיע רק במקרה של התקוממות חמורה ומסכנת.