שר החוץ אלי כהן ערך אתמול (חמישי) ביקור מדיני בספרד לקראת כניסתה לתפקידה כנשיאת האיחוד האירופי ובהמשך לקמפיין הישראלי נגד תוכנית הגרעין של איראן. מדובר בביקור ראשון זה 13 שנה של שר חוץ ישראלי בספרד, שמובילה בשנים האחרונות קו פרו-פלסטיני מובהק באיחוד האירופי, לצד קו ביקורתי למדי כלפי ישראל.
כהן, שבביקורו ניסה לשנות את הגישה במדריד, נפגש עם מקבילו הספרדי חוזה מנואל אלברס. בפגישה הסכימו השניים כי יש לגבש חזית אחידה נגד ניסיונה של טהרן לפתח נשק גרעיני. כמו מדינות נוספות באירופה, גם בספרד ישנו שינוי ביחס לאיראן, לנוכח תמיכתה ברוסיה במלחמתה באוקראינה.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן בביקור מדיני בספרד
שר החוץ אלי כהן בביקור מדיני בספרד
כהן ומקבילו הספרדי
(צילום: חוויאר שכטמן, שגרירות ישראל במדריד)
אלברס וכהן הסכימו גם לחזק את שיתופי הפעולה הביטחוניים בין המדינות ולקדם עסקה ביטחונית בסך של כ-300 אלף אירו.
אלברס הביע דאגה מהכוונה הישראלית להטיל מיסוי על עמותות חוץ, שכן ספרד תורמת מדי שנה 100 מליון אירו לפלסטינים וחוששת שצעד שכזה יפגע קשות בסיוע. כהן הבהיר לעמיתו כי ישראל אינה מתנגדת לסיוע הומניטרי לפלסטינים, אך מתנגדת נחרצות להעברת כספים לגורמים המעודדים הסתה וטרור. אלברס הבטיח לערוב לכך שהסיוע מגיע אך ורק למטרות הומניטריות.
השניים שוחחו גם על הדרכים לחיזוק היחסים בין ישראל לאיחוד האירופי ולספרד בפרט, בתחומי הסייבר, הפינטק ועוד. במהלך הביקור הביע שר החוץ הספרדי רצון להגיע לביקור בישראל בעתיד הקרוב.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן בביקור מדיני בספרד
שר החוץ אלי כהן בביקור מדיני בספרד
אלי כהן עם נשיאת מחוז מדריד
(צילום: חוויאר שכטמן, שגרירות ישראל במדריד)
שר החוץ אלי כהן הודה מצידו לשר אלברס ואמר כי "אירופה מבינה כעת יותר ויותר את הסכנה של שלטון הטרור האיראני, ואמרתי לשר החוץ שחייבים לגבש מולם חזית רחבה ונחושה, הכוללת סנקציות כלכליות ומדיניות במקביל לאיום צבאי אמין".
בהמשך הוא נועד גם עם נשיאת מחוז מדריד, איזבל דיאז איוסו. מדריד נחשבת ליותר פרו-ישראלית מברצלונה, שראש העיר שלה כזכור קידמה החלטת חרם נגד ישראל. איוסו אמרה כי "ממשלת מחוז מדריד תמיד טיפחה את היחסים עם ישראל". כהן ציין כי איוסו היא ידידה גדולה של ישראל והודה לה על עמדתה נגד הטרור ועל מחוייבותה לשימור זיכרון השואה.
במהלך נסיעתו למדריד נפגש גם עם ראשי הקהילה היהודית בספרד, שמונה כ-30 אלף איש, וביקר בבית הכנסת של מדריד. "במפגש עם נציגי הקהילות היהודיות בספרד, מכל הגוונים, שמחתי לשמוע מהם כמה חשוב לכולם הקשר עם מדינת ישראל. שוחחנו על אתגרים משותפים, כמו המלחמה באנטישמיות, ואמרתי להם שישראל תמיד תהיה להם לבית", סיכם.