נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח אתמול (שישי) במשך כשעה וחצי עם משפחות של אזרחים אמריקנים המוגדרים נעדרים, וכאלה שנחטפו ומוחזקים על ידי חמאס בעזה. כך הודיע דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי. במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו נמנע מלהתייחס באופן ישיר לנושא החטופים בהצהרה שמסר אמש, אך ציין כי שוחח עם "משפחות שגורל יקיריהן לא נודע".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
מפגינים יחס שונה לסוגיית החטופים. ביידן ונתניהו
(צילום: Jim WATSON / AFP)
קירבי ציין כי "הנשיא ביידן אישר בשיחותיו עם המשפחות שארה"ב עושה כל שביכולתה על מנת לאתר את יקיריהן ולהשיבם הביתה". בריאיון לתוכנית "60 דקות" ברשת CBS, ביידן נשאל "מדוע חשוב כל כך לדבר עם המשפחות?", והשיב: "כי הם צריכים לדעת שלנשיא ארה"ב אכפת מאוד ממה שקורה. מאוד. אנחנו צריכים להסביר לעולם שזה קריטי. זאת לא התנהגות אנושית, אלא ברבריות לשמה. ואנחנו נעשה הכל כדי להחזיר אותם". 14 אזרחים אמריקנים מוגדרים נעדרים בשלב זה.
הדובר קירבי התייחס גם לאפשרות שחיזבאללה יצטרף למלחמה, על רקע ההסלמה הביטחונית בגבול הצפון, וציין כי הבית הלבן "לא מזהה בשלב זה סימנים לכך ששחקנים נוספים שוקלים להצטרף ללחימה".
2 צפייה בגלריה
עשן באזור עלמא אל שעב בדרום לבנון
עשן באזור עלמא אל שעב בדרום לבנון
תקיפות צה"ל בלבנון
(צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani)
הצהרתו של קירבי מגיעה על רקע האיום של סגן מזכ"ל חיזבאללה נעים קאסם, שלפיו הארגון "יתרום לעימות" וכי "כשיגיע הזמן לפעולה כלשהי - נעשה זאת". קאסם הוסיף עוד כי מתקפת חמאס "גילתה את חולשתה של ישראל". לעומת זאת, קירבי אמר בשיחה עם כתבים כי "לא ראינו אף שחקן חיצוני שהביע נכונות או מוכנות להרחבת הסכסוך והמלחמה".
מפרוץ המלחמה בשבת, נהרגו ארבעה לוחמים בגבול לבנון, ונראה כי התקריות הביטחוניות בגבול מתעצמות עם כל יום שעובר. רק בשעות האחרונות צה"ל תקף עמדות חיזבאללה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש, בעקבות יירוט של כלי טיס שחדר מלבנון, ובתקיפה נוספת של צה"ל, נהרג צלם רויטרס עסאם עבדאללה, ושלושה בני אדם נוספים נפצעו.
מוקדם יותר, צה"ל תקף בלבנון גם באמצעות ירי טנקים ובירי ארטילרי, בתגובה לשיגור טילים לעבר יישובי הגליל העליון.
בתקרית נוספת, אירע פיצוץ בגדר הגבול בחניתה שבגליל המערבי, ונזק קל נגרם לחומה. בתגובה, כוחות צה"ל הגיבו בירי ארטילרי לעבר שטח לבנון. בהמשך, הופעלה התרעה על חדירת מחבלים ליישוב, שנשללה מאוחר יותר.
פורסם לראשונה: 22:51, 13.10.23