אלוף-משנה (במיל') כ', סגן מפקד 8200 לשעבר, חשף אמש (ראשון) בקבוצת מחאה נגד המהפכה המשפטית של בוגרי ובוגרות היחידה כי הודיע למפקדה הנוכחי על השהיית התנדבותו למילואים. הודעת הפרישה הכואבת שלו, בשם "קצין בכיר מאוד לשעבר ביחידה", פורסמה ב"ניו יורק טיימס" וב-ynet בשבת האחרונה. "אתמול פורסם על אודות 'בכיר ב-8200' שהודיע למפקד היחידה על השהיית התנדבותו למילואים. למי שאינו יודע, אני הוא אותו 'בכיר'".
אל"מ כ' שיתף עם קבוצת הבוגרים בוואטסאפ את תחושותיו ותיאר: "אני מודה שהידיים שלי רעדו כשכתבתי את ההודעה, אבל הגעתי למסקנה שזה הזמן לעשות מעשה". לאחר מכן שלח לחברי הקבוצה את נוסח ההודעה שכאמור פורסמה שלשום ב"טיימס". בין היתר כתב שם כי "העברת החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה מהווה צעד ראשון ומשמעותי בדרך להפיכה משפטית, שתוביל את מדינת ישראל להפוך לדיקטטורה".
4 צפייה בגלריה
תקיפת סייבר תקיפה ראשונה 8200 מודיעין 102 מבצע
תקיפת סייבר תקיפה ראשונה 8200 מודיעין 102 מבצע
סגן מפקד 8200 הודיע למפקד היחידה הנוכחי: משהה התנדבותי למילואים
(צילום: דובר צה"ל)
"אני אוהב את מדינת ישראל ומאמין שכעת הזמן להילחם עליה ועל דמותה כדמוקרטיה ליברלית. אי לכך אני נאלץ לנקוט בצעד, שלא חשבתי שאצטרך לנקוט בו, ולהשהות את התנדבותי לשירות מילואים. כולי תקווה שהשכל הישר יגבר על אלו המדרדרים את מדינת ישראל למחוזות חשוכים, ושחוק זה, יחד עם יוזמות נוספות בתחום ההפיכה המשפטית והמשטרית, ייגנזו ואוכל לשוב ולהתנדב ולתרום לצה"ל כפי שעשיתי ב-26 שנים בסדיר ובקבע, ובשלוש השנים האחרונות במילואים.
"כמי שהיה שם", סיכם הקצין הבכיר, "אני מבין את המורכבות בה נמצאים מפקדי צה"ל ומערכת הביטחון בימים אלו, וברצוני לחזק אתכם באמונה שלמה, שתמשיכו לשמור על מדינת ישראל ולדאוג לביטחונה".
מלבד הודעתו של כ', בדיווח ב"ניו יורק טיימס", עליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, נחשפה הערכה זהירה במיוחד ולפיה לפחות 180 טייסים ואנשי מילואים כבר הודיעו ישירות למפקדיהם כי יפסיקו לשרת אם עילת הסבירות תבוטל.
4 צפייה בגלריה
מכתב סיירת מטכ"ל למפקדם
מכתב סיירת מטכ"ל למפקדם
מכתב המילואימנקים הפעילים למפקד סיירת מטכ"ל
( צילום: AFP)
אתמול בבוקר כבר הונח על שולחנו של מפקד סיירת מטכ"ל מכתב, ובו אנשי מילואים איימו להפסיק את שירותם ההתנדבותי אם תימשך חקיקת ביטול עילת הסבירות. מאז שהחלה ההתארגנות היא גדלה, ועל המכתב חתומים יותר מ-400 אנשי מילואים פעילים, בנוסף לכאלו שכבר פרשו.
גם הם ציינו כי ידיהם רעדו במעמד, אליו לא חשבו שיצטרכו להגיע. "זה עתה הונח בידיים רועדות מכתב אי ההתנדבות, בעותק מודפס ובודד בצירוף כל שמות החותמים, על שולחנו של מפקד היחידה", נכתב בהודעה הפנימית למשתתפים ביוזמה. "כולנו תקווה כי המהלך הדורסני של החקיקה כפי שהוא היום ייפסק. בתקווה שניפגש במילואים הבאים, לאחר שהוסרה החרב מצוואר הדמוקרטיה".

דיון החירום של גלנט והלוי, ומכתב יוצאי שב"כ

במערכת הביטחון אומרים כי המכתב הזה הוא עליית מדרגה משמעותית - מאחר שמדובר על מכתב חתום של אנשים שמזדהים בשמותיהם. אתמול נחשף ב-ynet כי שר הביטחון יואב גלנט כינס דיון שהוגדר כ"דיון חירום" יחד עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ובכירים במטה הכללי על החשש מפגיעה בכשירות צה"ל בעקבות המחאה נגד המהפכה המשפטית.
ל-ynet נודע כי בסיום הדיון אמרו גלנט והלוי כי הם שוקלים להעלות את הסוגיה בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו בימים הקרובים, ולהציג בפניו את תמונת המצב.
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט, הרטמכ"ל הרצי הלוי וראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב לאחר הפיגוע בעלי
שר הביטחון יואב גלנט, הרטמכ"ל הרצי הלוי וראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב לאחר הפיגוע בעלי
כינסו "דיון חירום" בקריה. גלנט והלוי
(צילום: תקשורת שר הביטחון)
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool)
בדיון השתתפו בין היתר מפקד חיל האוויר, ראש אמ"ן, ראש אגף המבצעים, ראש אכ"א, מפקד חיל הים ובכירים נוספים בצה"ל - והוא נועד לברר "אם מתקרבת הנקודה שבה תהיה פגיעה בכשירות של מערכים מסוימים, בעיקר חיל האוויר ומערך המבצעים המיוחדים באמ"ן". ברקע הדיון, בצה"ל עדיין לא מעלים חשש ממשי או מיידי מפגיעה בכשירות של מערכים בצבא - אבל מקיימים הערכות מצב שוטפות כי תמונת המצב עשויה להשתנות כל יום.
אתמול אחר הצהריים נודע כי קצין בקבע ביחידה מובחרת בחיל האוויר, שצפוי לשוב ליחידתו בתום לימודי התואר, קרא למשרתי המילואים ביחידה להצטרף למחאה נגד המהפכה המשפטית. בתגובה הודיעו בצה"ל כי הוא הוזמן לבירור וטיפול משמעתי. במקביל, קצין במילואים בדרגת אלוף משנה הצטרף למחאת יוצאי הרפואה הצבאית והודיע על השהיית התנדבותו: "לא אשרת ראש ממשלה שמקדם משתמטים וקורא 'אנרכיסטים' לאנשים שמקריבים את נפשם".
800 יוצאי שירות הביטחון הכללי התריעו במכתב ששלחו אמש לנתניהו וגלנט כי אם יימשך הליך החקיקה הנוגע למהפכה המשפטית, שיצמצם את עצמאות מערכת המשפט, תיגרם סכנה ממשית, ברורה ומיידית לביטחון המדינה. על המכתב חתמו בשם "יוצאי שירות הבטחון הכללי להגנת הדמוקרטיה".