4 צפייה בגלריה
עבד קזז וזירת החיסול שלו בנמל יפו
עבד קזז וזירת החיסול שלו בנמל יפו
קזז וזירת החיסול בנמל יפו
(צילום: שחר גולדשטיין)
חאלד מוסראתי (39), איאד חמאד (38), מוסטפא שקרא (31) ואדהם בואב (30), תושבי רמלה ותל אביב, רצחו את העבריין עבד קזז (39) לפני כשנתיים בנמל יפו, מול עיני המבלים. הם ירו עליו קליעים רבים מטווח קצר במשך כ-20 שניות, לאחר שרץ לכיוון המים, קפץ מעל חומה ונחת על סלעי הים. כך נטען בכתב האישום שהגישה היום (שלישי) פרקליטות מחוז תל אביב לבית המשפט המחוזי בעיר.
לפי כתב האישום שהגישה עורכת הדין רותם נוימן וסרמן, מוסראתי, חמאד ושקרא החליטו להביא למותו של קזז עקב סכסוך שהתגלע בין מוסראתי למנוח. במסגרת תוכניתם הצטיידו השלושה ברכב גנוב שהביאו משטחי הרשות הפלסטינית לחניון בתל אביב. ביום הרצח, 23 באוקטובר 2021, עסקו הנאשמים בחיפוש אחר המנוח באזור יפו. לאחר שזיהו אותו סמוך לביתו, הם עקבו אחריו, עקפו את רכבו והתנגשו בו במכוון כדי להביא לעצירתו.
4 צפייה בגלריה
זירת הירי
זירת הירי
זירת הירי
(צילום: שחר גולדשטיין)
מוסראתי וחמאד, שהיו רעולי פנים, רדפו אחר קזז, שנמלט מרכבו לכיוון חניון נמל יפו - וירו לעברו משני אקדחים חצי אוטומטיים. עוברי אורח, ששהו בחניון באותה עת, נאלצו להימלט ולהסתתר בין המכוניות החונות כדי שלא להיפגע מן הירי. בשלב זה קפץ קזז מעל חומת האבן המפרידה בין החניון לים, ונחת על הסלעים. כאמור, אחד הנאשמים עמד מעליו וירה בו קליעים רבים מטווח קצר.
בתום הירי, מוסראתי וחמאד נמלטו בנסיעה מהירה לחניון. במקביל, שקרא הגיע בנסיעה מהירה למקום, תוך חציית צומת באור אדום, פגש בשניים ונסע לאל עזריה כשהוא מחזיק בטלפון הנייד של מוסראתי, כדי לטשטש את עקבותיו. בשעות הערב הגיעו לחניון אנשים בשליחות הנאשמים, הובילו את הרכב לאזור והציתו אותו.
4 צפייה בגלריה
הערכת המצב בזירה
הערכת המצב בזירה
שוטרים בהערכת מצב בזירת הרצח
בבקשת המעצר טענה עו"ד וסרמן כי "מדובר בעבירות שבוצעו לאחר תכנון מוקדם ותוך הצטיידות באמצעים שונים שיאפשרו את ביצוע הרצח. מעשה הרצח עצמו בוצע במקום מרכזי, תוך יצירת סיכון לעוברי אורח, שנאלצו להימלט ולהסתתר בין מכוניות חונות כדי שלא להיפגע מן הירי".
כתב האישום מייחס למוסראתי, חמאד ושקרא עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, רצח בנסיבות מחמירות, נשיאה והובלה של נשק שלא כדין, השמדת ראיה, הצתה, שינוי זהות של רכב או של חלק של רכב ושיבוש מהלכי משפט. לבואב מיוחסת עבירה של קשירת קשר לביצוע פשע.
קזז שוחרר מהכלא שנתיים לפני שנרצח. לאחר שמקורבו עיזאת חאמד נרצח ביולי 2021, הוא הפך לאחד העבריינים החזקים ביפו. בנוסף, הוא היה מעורב בפרשת רצח וחטיפה ב-2006. המשטרה מסרה אז כי קזז היה חבר בחוליה שרצחה את חאדר דאקה אחרי שכפתה אותו והכתה אותו - ובהמשך הכניסה אותו לתא מטען של רכב. בהמשך ירה קזז למוות בדאקה. מאוחר יותר עלה כי היה מדובר בסכסוך בין "בני הדייג" מיפו לדייג מעזה, שבמסגרתו הובאו בוררים. קזז הורשע בעבירת הריגה בעסקת טיעון.