כבר שנים שנלחמים שורדי השואה שעלו לארץ לאחר שנת 1953 להעלאת קצבתם. במצב כיום הם מקבלים מהמדינה קצבה שנתית של פחות מ-4,000 שקל לעומת ניצולי שואה שעברו את אותן זוועות ועלו לפני 1953. אלה מקבלים קצבה חודשית של 11,000-6,000 שקל. כמו כן, עולים ממרוקו, אלג'יר ועיראק אשר הוכרו על ידי מדינת ישראל כשורדי שואה, זכאים גם כן למענק שנתי של 4,000 שקל בלבד. מדובר בעיוות שגורר רבים משורדי השואה הללו לחיים מתחת לקו העוני ולקושי לשלם עבור צרכים בסיסיים כגון מזון, תרופות, חשמל ושכירות.
על פי הסיכומים שעברו הלילה בדיוני התקציב של הממשלה, הם יזכו לתוספת של 2,500 שקל. תוספת תקציב זו נועדה לצמצם את הפערים ביניהם לבין הניצולים שעלו אחרי 1953 ולאפשר להם לחיות קצת יותר בכבוד.
2 צפייה בגלריה
הפגנה למען ניצולי השואה. ארכיון
הפגנה למען ניצולי השואה. ארכיון
הפגנה למען ניצולי השואה. ארכיון
(צילום: גיל יוחנן)
מנתוני הביטוח הלאומי עולה כי רבים מן הניצולים, להם יוגדל הסיוע השנתי באלפי שקלים בשנה, זכאים כיום לקצבת הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי, ושיעורים ניכרים מהם מוכרים כסיעודיים ברמות שונות בביטוח הלאומי.
במסגרת דיוני התקציב, הגיעה היום (שני) השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, לסיכום עם ראשי האוצר על תוספת קצבה שנתית של לפחות 2,500 שקלים ל-117 אלף ניצולי השואה. מדובר ב-65 אלף ניצולי שואה יוצאי מדינות אירופה שעלו לישראל אחרי אוקטובר 1953 ו-52 אלף ניצולי שואה יוצאי מרוקו, אלג'יר ועיראק, אשר היו זכאים עד היום לקצבה שנתית חד פעמית מהמדינה בסך 4,000 שקלים בלבד. זאת, כאמור, לעומת ניצולי שואה יוצאי אירופה שעלו לפני אוקטובר 1953, הזכאים לקצבה חודשית בסך 6,000 עד 11,000 שקלים, בהתאם למבחני הכנסה. עלות המהלך, עליו סיכמו השרה כהן וראשי האוצר, מוערכת ב-300 מיליון שקלים בשנה.
"העובדה שישנם שורדי שואה עניים במדינת ישראל בשנת 2021, מהווה תעודת עניות גדולה לכולנו, ואפילו התוספת שהשגנו בתקציב הנוכחי איננה מספיקה על מנת לכפר על זה", אמרה הבוקר השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד). "אמשיך לפעול לשיפור מצבם של שורדי השואה, תוך שיש לזכור שהזמן פועל לרעתנו כי מדי יום אנו נפרדים מעשרות שורדי ושורדות שואה".

2 צפייה בגלריה
מירב כהן בוועידת הבריאות
מירב כהן בוועידת הבריאות
השרה מירב כהן. "עוד נדבך במענה הכלכלי"
(צילום: יריב כץ)
סיכום זה מצטרף למספר מהלכים שהוביל המשרד לשוויון חברתי בראשות כהן בשנה האחרונה, על מנת להביא לעלייה בהכנסה השנתית של ניצולי השואה העניים מאירופה ומרוקו, אלג'יר ועיראק, שכיום זכאים רק למענק חד שנתי של 4,000 שקלים. ביניהם תוספת שנתית של 4,600 שקלים לחלק מיוצאי אירופה - שמקורם מכספים שהושגו יחד עם ועידת התביעות מגרמניה; ותוספת שנתית של 6,000 שקלים - הנובעים מההחלטה להגדיל את קצבת הבטחת הכנסה למבוגרים, שגם עליה הוחלט בתקציב הנוכחי בצוותא עם שר האוצר אביגדור ליברמן.
המשמעות: התוספת השנתית לניצולי שואה עניים עשויה להגיע ליותר מ-13,000 שקלים בשנה, המתווספים למענק השנתי הקיים, העומד על 4,000 שקלים.
"אחת הסיבות המרכזיות בגינן ביקשתי ונלחמתי לשוב ולעמוד בראש המשרד לשוויון חברתי, הייתה בכדי להמשיך את העשייה בנושאים הקריטיים לאזרחים ותיקים בכלל ולשורדי שואה בפרט", הוסיפה השרה כהן.
"אנו מקדמים היום עוד נדבך במענה הכלכלי לשורדי שואה עניים. זהו צעד בכיוון הנכון, ואנו נמשיך לפעול על מנת להגדיל את המשאבים המושקעים בשורדי השואה. לאנשים ולנשים הללו מגיע לחיות את שארית חייהם באופן ראוי ומכבד. באמצעות הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד לשוויון חברתי, נמשיך לפעול למען רווחתם של השורדים, הן מתוך הממשלה והן מול ממשלות זרות. אנו פועלים על מנת להביא בשורות נוספות בנושא בקרוב".