1 צפייה בגלריה
הלוחמים נחתו במסוקים. ארכיון
הלוחמים נחתו במסוקים. ארכיון
הלוחמים נחתו במסוקים. ארכיון
(צילום: EPA)
חמזה אל-חומסי, מפקד בכיר בדאעש שפיקח על רשת הטרור של הארגון במזרח סוריה, נהרג אתמול (יום שישי) במהלך פשיטה אמריקנית על מקום מחבואו בצפון-מזרח המדינה. במהלך הפשיטה נפצעו ארבעה לוחמי קומנדו וכלב שעמו הגיעו, אחרי שאל-חומסי פוצץ חגורת נפץ שהייתה על גופו. כמה שעות לאחר מכן נרצחו לפחות 53 אזרחים במתקפה של דאעש במחוז חומס.
לפי הדיווחים בארה"ב, כל הפצועים בפשיטה האמריקנית נמצאים במצב יציב, והועברו לטיפול במתקן רפואי אמריקני בעיראק - כשבסופו של דבר יוטסו לטיפול בבית החולים הצבאי האמריקני בלנדשטול שבגרמניה. לפי צבא ארצות הברית, המבצע נערך בשיתוף עם הכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF) בהנהגת הכורדים, והכוחות האמריקניים הונחתו באמצעות מסוקים.
ארה"ב לא מסרה היכן בדיוק בוצעה הפשיטה, אך פיקוד המרכז האמריקני ציין שהיא התרחשה סמוך לעיר דיר א-זור. ההערכות הן שלא נפגעו במהלכה אזרחים, וגם לא אנשי דאעש אחרים. עם זאת, פיקוד המרכז האמריקני הודיע שבפשיטה נפרדת חוסל מנהיג חוליית חיסול של דאעש, מבלי לפרט על המיקום או היעד של המבצע.
נציין כי אין זו הפעם הראשונה שבכירי דאעש מפוצצים עצמם בזמן שכוחות אמריקניים פושטים על מחבואם. גם מנהיג דאעש לשעבר, אבו איברהים אל-קוריישי, פוצץ את עצמו ואת בני משפחתו בפברואר 2022, אז הקומנדו האמריקני פשט על בית שבו שכן באידליב.
כמה שעות לאחר מכן, כאמור, נרצחו 53 אזרחים במתקפת טרור של דאעש במחוז חומס, שנמצא בשליטת אסד. לפי הדיווחים במדינה, האזרחים שנרצחו נקלעו למארב של אנשי הארגון בזמן שליקטו פטריות כמהין. סוכנות הידיעות הממלכתית הסורית SANA מסרה כי כל הקורבנות נפגעו מירי בראשם, ואחד הניצולים סיפר כי פעילי הטרור שרפו את כלי הרכב שלהם.
בשנים האחרונות, הודות למלחמה שהכריזו נגדו מדינות העולם, פחת מאוד כוחו הצבאי של דאעש במזרח התיכון: בעוד שבשיאו, באמצע העשור הקודם, הוא שלט בשליש משטח עיראק ובשטחים נרחבים בסוריה, כעת הוא מתבסס על תאי טרור המסתתרים במקומות אלה ואחרים ועל ארגוני-משנה שנשבעו לו אמונים ומניפים את דגלו, בין השאר באפריקה. עם זאת, הוא עדיין נחשב לארגון מסוכן ביותר, ומעת לעת מצליח להוציא לפועל מתקפות טרור קטלניות, בנוסף לפיגועים שמתבצעים על-ידי תומכיו ובהשראתו.