2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
בהטלת המנדט להרכבת הממשלה. הרצוג ונתניהו
(צילום: AFP)
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ביקש הערב (חמישי) רשמית להאריך ב-14 יום את המנדט שניתן לו להרכבת ממשלה. במכתבו לנשיא יצחק הרצוג, נתניהו נימק זאת בכך שעדיין נותרו סוגיות בתחום התפקידים שטרם סוכמו, ומשום שכל הסיעות דורשות הסכמים קואליציוניים מלאים כתנאי לחלוקת התפקידים בממשלה.
נתניהו לא ציין זאת בבקשה, אבל אחת הסיבות המרכזיות להארכה היא הרצון להשלים את החקיקה שתאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר, על אף שנידון למאסר על תנאי, ואת החקיקה שתאפשר את העברת הסמכויות לבצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: הדר יואביאן)

"ב-13 בנובמבר הטלת עליי את התפקיד להרכיב ממשלה לאחר שסיעות המונות 64 ח"כים המליצו עליי", כתב נתניהו להרצוג. "החל ממועד זה, נוהל משא ומתן אינטנסיבי בין נציגי הליכוד לצוותי המשא ומתן של כל אחת מהסיעות האמורות. תחילה, התמקד המשא ומתן בסוגיות עקרוניות, לרבות בעקרונות הבסיסיים וקווי היסוד של הממשלה שתוקם. לאחר מכן, התקיימו בין הצדדים פגישות בנושא חלוקת התפקידים בממשלה ה-37. הפגישות היו אינטנסיביות והתקיימו עד השעות הקטנות של הלילה".
"בשלב זה", כתב נתניהו, "נחתמו עם כל הסיעות שהמליצו עליי לתפקיד ראש הממשלה נספחים או מכתבים הנוגעים לתפקידים בממשלה ה-37. עם זאת, עדיין נותרו סוגיות בתחום התפקידים שעדיין לא סוכמו (כך למשל עם סיעות ש"ס ויהדות התורה עדיין אין נספח תפקידים מפורט אלא מכתב בלבד), ומשום שכל הסיעות האמורות דורשות חתימה על הסכמים קואליציוניים מלאים כתנאי לחלוקת התפקידים בממשלה. הסכמים אלה כוללים התייחסות לסוגיות עקרוניות רבות ומורכבות".
נתניהו ביקש את מלוא ההארכה - 14 יום: "המשא ומתן נמצא בעיצומו וחלה התקדמות רבה, אולם לפי קצב ההתקדמות עד כה, יידרשו לי כל ימי הארכה שבסמכותך לתת לי על פי חוק על מנת שאוכל להרכיב את הממשלה".