הקרב על התיקים נמשך - ובמקביל בבית הנשיא נתניהו מקבל את המנדט: נשיא המדינה יצחק הרצוג הטיל בצהריים (ראשון) את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו, שצפוי לכונן בקרוב ממשלה שישית בראשותו. ב"מצעד הממליצים" שנערך בשבוע שעבר בבית הנשיא השיג יו"ר הליכוד 64 ממליצים, ואלה גם צפויים להיות שותפיו העתידיים בממשלה ה-37 ובכנסת. ynet מעביר בשידור חי את טקס הענקת המנדט בבית הנשיא.
"אני נרגש לא פחות מהפעם הראשונה שקיבלתי את המנדט לפני 26 שנים. אהיה ראש הממשלה של כולם", הצהיר נתניהו לאחר שקיבל את המנדט. לדבריו, "זה מה שאני מאמין בו בתוכי נפשי, זו האחריות שלי, זו לא אמירה מן השפה אל החוץ. אחרי שורה של מערכות בחירות, העם הכריע בצורה ברורה בעד הקמת ממשלה בראשותי. היום אנו מתקדמים לקראת כינונה של ממשלת ישראל ה-37".

4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת הממשלה על בנימין נתניהו
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת הממשלה על בנימין נתניהו
הרצוג מעניק לנתניהו את המנדט. "נרגש כמו בפעם הראשונה"
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת הממשלה על בנימין נתניהו
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת הממשלה על בנימין נתניהו
"לא סוף המדינה". נתניהו שולח מסר מרגיע
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא התייחס לחשש של חלק מהאזרחים מהממשלה המתגבשת ואמר כי "יש רבים-רבים שמברכים על תוצאות הבחירות - אבל יש גם מי שמשמיעים נבואות-זעם ומפחידים את הציבור על סוף הדמוקרטיה או המדינה. זאת לא הפעם הראשונה שדברים כאלה מושמעים. אמרו את זה על בגין, אמרו את זה גם עליי, זה לא היה נכון אז וזה לא נכון גם היום".
בתגובה לדבריו של נתניהו, מסרה מפלגת יש עתיד: "יום שחור לדמוקרטיה הישראלית, בו ראש הממשלה המיועד סחיט בפני שותפיו, שכל מטרתם המשותפת היא לחלץ אותו ממשפטו ולהחזיר את מדינת ישראל אחורה. לעולם לא נוותר על המדינה שלנו, על ערכיה הליברליים ולא ניתן שייפגעו בעתיד ילדינו - נילחם מאוחדים בכנסת, בכיכרות, בגשרים, עד שנחליף את ממשלת ההרס בממשלת השינוי".
הרצוג הסביר מדוע הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו: "מן ההתייעצויות שקיימתי עולה התמונה הבאה - 64 המליצו על חבר הכנסת בנימין נתניהו - לפיכך, התוצאה היא ברורה. לפי כל השיקולים מבחינת התמיכה הגדולה ביותר במועמד מסוים ומבחינת המפלגה הגדולה ביותר אני מטיל את המנדט על נתניהו".
הנשיא התייחס בנוכחות ראש הממשלה הנבחר למשפט שמתנהל נגדו במסגרת תיקי האלפים: "לא נעלמה מעיני כמובן העובדה הזו, ואני לא מקל בכך ראש כלל וכלל, עם זאת בית המשפט העליון אמר את דברו במספר פסקי דין, כולל בהרכב מורחב של 11 שופטים".
4 צפייה בגלריה
הרצוג ונתניהו לאחר פגישתם
הרצוג ונתניהו לאחר פגישתם
לפני הטלת המנדט. נתניהו והרצוג
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
הוא פנה לנתניהו: "לאזרחי ישראל דרושה ממשלה יציבה ומתפקדת. ממשלה שמשרתת את כלל אזרחי ישראל - אלה שתמכו ובחרו בה, וגם אלה שהתנגדו לכינונה; ממשלה הפועלת בשליחותם ולמענם של כל גווני הפסיפס הישראלי - מכלל הקהילות, המגזרים, האמונות, הדתות, אורחות החיים, התפיסות ועולמות הערכים המגוונים; ומגלה רגישות ואחריות כלפי כולם". לדבריו, "למדינת ישראל דרושה ממשלה, שגם אם לא תבטא בהרכבה את כל השקפות העולם וחלקי הבית, תדע להוביל מהלך של חיבור ואיחוד – בין כל חלקי העם ולקיים שיח אחראי, זהיר, פתוח, כן וקשוב עם יתר רשויות השלטון".
תוכניתו של נתניהו להשבעת הממשלה במהירות הבזק כבר השבוע, סמוך מאוד להשבעת הכנסת ה-25 ביום שלישי, ככל הנראה כבר לא תתממש. הסיבה: המשא ומתן הקואליציוני עדיין נמשך, וכך גם הקרב על התיקים, ולכן לא ברור אם הצדדים יגיעו להסכמות במהירות הנדרשת.
עם זאת, בליכוד מעריכים כי כבר לאחר השבעת הכנסת השבוע יוחלף יו"ר הכנסת מיקי לוי בנציג מטעמם - עוד השבוע. המועמדים המובילים הם השרים לשעבר אמיר אוחנה ויריב לוין, שכבר כיהן בתפקיד בכנסת ה-23.
4 צפייה בגלריה
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
הקרב על התיקים נמשך
(צילום: אלכס קולומויסקי,עמית שאבי,מוטי קמחי,AFP)
במפלגה ינסו לסיים את השיחות עם השותפות בנוגע לחלוקת התיקים ולקווי היסוד עד סוף השבוע הקרוב ומיד לאחר מכן יתפנה נתניהו לעסוק בענייני מפלגתו. רק לאחר שיתברר אלו תיקים נותרו בידי הליכוד יערוך נתניהו סבב שיחות עם כל חברי הרשימה, ישמע את רצונותיהם ובאותה הזדמנות יערוך איתם תיאום ציפיות לגבי התפקיד שיאיישו. נכון לרגע זה התפקידים הבכירים שצפויים להישאר בידי הליכוד הם יו"ר הכנסת, שר החוץ, שר המשפטים ושורה של תפקידי שרים נוספים שנחשבים בכירים מעט פחות.
באשר לתיקים הבכירים האחרים, הבוקר הודיע יו"ר ש"ס אריה דרעי לנתניהו כי הוא רוצה את תיק האוצר, וגורמים בציונות הדתית מיהרו להגיב כי "סמוטריץ' הוא שר הביטחון הבא של ישראל". בנוסף, הודיעו במפלגתו של בצלאל סמוטריץ', ידרשו את משרדי החינוך והדתות.
במקביל, שותפו של סמוטריץ', יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר מתעקש בשיחות סגורות עם מקורביו על המשרד לביטחון הפנים: "כולם אומרים לי לא לקחת את ביטחון הפנים, 'חפש משהו אחר', אבל התחייבתי בקמפיין ולכן אני חייב לקחת עכשיו. הלכתי על קמפיין של ביטחון אישי, ואני מחויב למילה שלי, להבטחות שלי לציבור". בנוסף לתיק שבו יבחר דרעי, ש"ס צפויה לקבל גם את המשרד לפיתוח הנגב והגליל, בעוד משרד השיכון לצד ועדת הכספים יילכו ליהדות התורה.
בימים האחרונים, מלבד סבב שיחות הנוגעות לתיקים מתקיימים דיונים גם על קווי יסוד. בהודעת הציונות הדתית הבוקר ציינו כי בניגוד לעמדת נתניהו "נדרוש הסכמים קואליציוניים מפורטים כולל סיכומים תקציביים כדי להבטיח את החזרת הביטחון האישי, תיקון מערכת המשפט, הסדרת ההתיישבות וחיזוק הזהות היהודית של המדינה". נתניהו אמנם נרתע מלצרף למשל את פסקת ההתגברות שתחליש את בית המשפט העליון להסכמים הקואליציוניים, אך החרדים חברו לסמוטריץ' כדי להבטיח שתוכלל בהם.