4 צפייה בגלריה
דביר (יהודה) שורק
דביר (יהודה) שורק
דביר שורק ז"ל. "אין עונש שישתיק ויכסה את דמו שנשפך"
בית המשפט הצבאי גזר היום (ה') מאסר עולם ועוד 40 שנה על קאסם עסאפרה ומאסר עולם ועוד 20 שנה על בן דודו נסיר עסאפרה - המחבלים שרצחו את רב"ט דביר שורק (19) בפיגוע בגוש עציון לפני כשנתיים. שורק, תושב עפרה, ירד באותו ערב מאוטובוס בצומת גוש עציון כשבידו שקית עם ספרים שקנה לרבנים שלו - והחל לצעוד בחושך לעבר הישיבה שבה למד בקיבוץ מגדל עוז.
על פי גזר הדין, קאסם עסאפרה גייס את בן דודו לחוליה צבאית שפעלה מטעם חמאס במטרה להוציא לפועל פיגועים נגד מטרות ישראליות. השניים תכננו לבצע יחד פיגוע דקירה ולרצוח ישראלי. ביום רביעי, 7 באוגוסט 2019, כשהבחינו בשורק ליד הכניסה למגדל עוז, חסמו השניים את דרכו באמצעות רכבם. בהמשך לכך, יצא נסיר מהרכב, החל להכות את שורק באמצעות שוקר ודקר אותו מספר פעמים בפלג גופו העליון. לאחר מכן, השניים נמלטו מהמקום.

48 שעות אחרי הרצח פשטו לוחמי ימ"מ על הכפר בית כאחיל, שנמצא כעשרה ק"מ דרומית למקום הרצח, והפתיעו במיטותיהם את שני המחבלים. כעבור כמה שעות הודו השניים כי רצחו את שורק.
בית המשפט הצבאי הרשיע את השניים בעבירות של גרימת מוות בכוונה, ניסיונות לגרימת מוות בכוונה ובעבירות ביטחון נוספות. קאסם ונסיר אף ניסו לבצע פיגוע נוסף ב-29 ביוני 2019, אך נתפסו אז על ידי כוחות הביטחון בדרכם אל המקום שבו תכננו לבצע את הפיגוע. קאסם הורשע גם בעבירה של ניסיון גרימת מוות בכוונה, בגין פיגוע דקירה בבאר שבע בשנת 2011, שבו פצע שני ישראלים. פיגוע זה פוענח בעקבות חקירת הפיגוע שבו נרצח שורק.
4 צפייה בגלריה
חברי וליית חמאס הנאשמים ברצח דביר שורק בבית המשפט
חברי וליית חמאס הנאשמים ברצח דביר שורק בבית המשפט
המחבלים בבית המשפט, ב-2019
(צילום: אלישע בן קימון)
עוד קבע בית המשפט כי כל אחד משני המחבלים ישלם פיצויים בסך 1,500,000 שקלים למשפחתו של שורק, וכי קאסם יפצה גם את נפגעי הפיגוע שביצע בשנת 2011, בסך 60 אלף שקלים.
הרב שלמה וילק, ראש ישיבת ההסדר שבה למד שורק, אמר כי "אין עונש בעולם שיכול לכפר או להיות גמול ונקמה על רצח של אדם, ודאי במקרה של דביר. דביר היה דמות מופת, אוהב אדם ורודף שלום, וחסרונו למשפחתו, לחבריו, לנו ולעולם כולו, ימשיך לזעוק בלבבות שלנו. אין עונש שישתיק ויכסה את דמו שנשפך בשער הישיבה, בגוש עציון".

"תכננו לחטוף מתנחל להר": ההכנות והפיגוע

מתמלולים של חקירותיהם של המחבלים בשב"כ, שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", עלה כיצד הם התאמנו לקראת פגיעה בישראלים, כיצד תיכננו את הפיגוע והצטיידו בכלי הרצח וכיצד הוציאו את זממם לפועל. קאסם, שנהג ברכב, סיפר בחקירה: "כבר כמה חודשים שאני הולך להתפלל במסגד ושומע על המצב באל-אקצא, שבימים רגילים מונעים מהמתפללים המוסלמים הפלסטינים להיכנס ומרשים למתנחלים, ובנוסף יש את הבנייה בהתנחלויות ושהאדמה שלנו נאנסה על ידי הכובש הישראלי, ותמיד איחלתי לעצמי למות כמו שהיד".

נסיר, שרצח את דביר בדקירות, סיפר: "אני התאמנתי הרבה פעמים אימוני ספורט כדי לחזק את הגוף שלי. אני לבדי התאמנתי בביתי ועם קאסם התאמנו יחד בוואדי".
לקראת הפיגוע קאסם קנה בחברון שוקר חשמלי והסתיר אותו בארון ביתו. "בערך עשרה ימים לפני ביצוע הפיגוע נפגשתי בשכונה עם נסיר, בן הדוד שלי, ביקשתי לשוחח איתו בנפרד, הראיתי לו את השוקר החשמלי ואמרתי לו שאני רוצה לבצע איתו פיגוע נגד המתנחלים. ואז נסיר אמר לי שהוא קנה סכין, אני חושב שהיא בערך 25-20 ס"מ, ושאם ארצה אוכל להשתתף איתו בביצוע הפיגוע ואני הסכמתי לזה".
ביום הפיגוע התעורר קאסם בארבע לפנות בוקר ונסע לעבודתו ברחובות. הוא חזר הביתה בשש בערב, התקלח, החליף בגדים ולקח את אשתו ואת שני בניו לסבתא.
4 צפייה בגלריה
נתפסו צבא צה"ל רוצחים מחבלים של דביר שורק דביר יהודה שורק
נתפסו צבא צה"ל רוצחים מחבלים של דביר שורק דביר יהודה שורק
מעצר המחבלים, יומיים אחרי הפיגוע
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
נתפסו צבא צה"ל רוצחים מחבלים של דביר שורק דביר יהודה שורק
נתפסו צבא צה"ל רוצחים מחבלים של דביר שורק דביר יהודה שורק
(צילום: דובר צה"ל)
קאסם שחזר: "אמרתי לאשתי שאני הולך לסידורים ואחזור. התקשרתי לנסיר וביקשתי ממנו לפגוש אותי ליד הכביש ואני אספתי אותו והוא התיישב לידי ואחרי זה המשכנו לצומת גוש עציון. שוחחנו, ואני הצעתי שנחטוף את המתנחל ונחביא אותו בגדה".
על מטרת הפיגוע סיפר קאסם: "מההתחלה הייתה לי כוונה לבצע פיגוע של רצח מתנחל ובהתחלה לא חשבתי על חטיפה. זה למטרת בלבול הצבא וכוחות הביטחון ושהם יתעייפו עד שימצאו את המתנחל. במהלך השיחה אמרתי לו (לנסיר) שאני אחכה באוטו ואתה תנסה לחטוף את המתנחל בעזרת השוקר, ואם תצליח תביא את המתנחל לרכב ונשים אותו בתא המטען. תיכננו לשים אותו בהר פתוח". הוא הוסיף כי אמר לנסיר ש"אם לא תצליח לחטוף את המתנחל, תרצח אותו".
נסיר, שדקר את שורק, סיפר בחקירה: "ראינו אדם שהולך בכביש קרוב לכיכר והוא פונה ימינה לכיוון ההתנחלות, ואז קאסם התקרב אליו וראינו שהוא עם כיפה של מתנחלים ושיש לו פאות. כאן ידענו שהוא מתנחל. קאסם חסם את הדרך לבחור הזה ואני ירדתי מהרכב כשבידי השמאלית השוקר והסכין על המותן במכנס. ואז ניסיתי לחשמל את המתנחל אבל לא הצלחתי להפעיל את השוקר, וברגע הזה המתנחל ניסה לדחוף אותי אחורה ואני דחפתי את המתנחל והוא נפל על הרצפה. באותו רגע הוצאתי את הסכין והתחלתי לדקור את המתנחל בפלג הגוף העליון באזור החזה, והוא ניסה להגן על עצמו על ידי כך שכיסה את הפנים והחלק העליון עם הידיים. אחרי זה המתנחל נשאר במקומו ולא זז ואני עליתי לרכב יחד עם קאסם".