1 צפייה בגלריה
יאיר גולן
יאיר גולן
סגן השר יאיר גולן
(צילום: מוטי קמחי)
המועמד לראשות מרצ יאיר גולן הביע חרדה מהעובדה שחיילים מגינים על קבוצות חרדים בקבר יוסף בעקבות אירועי השבוע במקום. "רק לחשוב שחיילים יכולים להיהרג כשהם מגנים על קבוצות חרדים שבכלל לא מתגייסים – מחריד אותי", הוא צוטט בגל"צ. מעבר לעובדה שאת העלייה האחרונה לקבר יוסף איבטחה במעגלים השני והשלישי פלוגת ח"צ (חרדים צנחנים), החרדה של גולן מעוררת חרדה לגבי מקומות קדושים אחרים. אם בעיניו לאבטח תפילות במקום קדוש זה דבר מחריד, מחר גם כוחות צה"ל שמאבטחים את קבר רחל או את הכותל המערבי יפחידו אותו. גם שם חיילים מסתכנים כדי ש"קבוצות של חרדים" תוכלנה להתפלל.
הסכנה האמיתית בדבריו היא הלוגיקה שמסתתרת מאחוריהם: הוא הציב התניה מסוכנת בין סוגיית גיוס חרדים להגנה של המדינה על אזרחיה. האם המדינה אינה צריכה להגן, למשל, על אזרחים חרדים המתגוררים מעבר לקו הירוק בגלל שאינם משרתים בצבא? האם לדעת גולן אין צורך להציב לוחמי כיפת ברזל כדי להגן על יישובים של חרדים או ערבים ישראלים שאינם מתגייסים? התבטאותו היא תקדים מסוכן שעלול להניע תהליכים מעוררי חלחלה, אם להשתמש בלשונו של גולן עצמו.
על פי הסכמי אוסלו קבר יוסף בשכם נמצא בשליטה ביטחונית ישראלית. לכולם, כולל הערבים, היה ברור אופיו היהודי של המקום וחשיבותו. הוא לא שונה מקבר רחל או ממקומות אחרים שהצבא מגן עליהם. אז מה הופך אותו לשונה בעיני גולן? העובדה שאנשים באים להתפלל שם? או שהעובדה שאלה שמתפללים שם לא משרתים בצה"ל?
כך או אחרת, לא ברור פשר החרדה מכך שישראל מממשת את שליטתה באזור זה כמו באזורים רבים אחרים שבהם חיילים מסתכנים מדי יום. כן, גם אם זה בגלל שישנם אנשים שמאמינים בתפילות במקומות הקדושים. אפילו האפיפיור פרנציסקוס מכיר בעובדה ש"יוסף הצדיק שומר על כולנו". לנו, היהודים, גם מותר לחשוב כך.
במרכז הטענה שלו, להבנתי, עומדת הקביעה כי חופש הפולחן לא מצדיק סיכון של לוחמים. העניין הוא שוויתור על זכות ישראלית שהוסכמה באופן ברור, מעמידה בסיכון את המקומות הבאים. היום זה ויתור על הגנת מתפללים בקבר יוסף, מחר זה יהיה ויתור על קבר רחל ובעתיד הרחוק כבר נצליח לעכל אמירות דומות על דברים מרחיקי לכת בהרבה. זה לא רק דיון על "סיכון חיילים מול חופש הפולחן", אלא דיון אסטרטגי על היחס של היהודים למקומות הקדושים והקלות שבה הם מוכנים לוותר עליהם.
יעקב פלבינסקייעקב פלבינסקי
הדיון הענייני והמוצדק על אודות סיכון חיילים מול מימוש שליטה ישראלית בשטח מורכב אבד ברגע שנושא הגיוס השתחל פנימה. הוא נתן להבין את מה שבאמת מפריע לגולן – שמדובר בחרדים שבאים להתפלל. שימוש בסוגיית הגיוס הנפיצה כדי להצדיק עזיבה מרצון של מקום קדוש פוגע הן בלגיטימציה של הגנה על חרדים ומיעוטים אחרים שאינם מתגייסים, והן בצדק ההיסטורי כלפי המקומות הקדושים ליהודים.
ויכוחים בין ימין לשמאל הם לגיטימיים לחלוטין אבל גם בדיאלוג הזה יש קווים אדומים. במקום לגנות את הפגיעה המתמשכת בקבר יוסף מצד טרוריסטים, גולן בוחר לחשוש דווקא מהמחשבה שלמקום הזה באים יהודים, ועוד כאלה שאינם מתגייסים. ההנהגה הישראלית, שעליה נמנה גם גולן, צריכה להעצים את קבר יוסף ולהגן עליו כדי שפורעים לא יתנכלו לו. אם היום נוותר על קבר שהוא חלק אינטגרלי מהשורשים והעבר שלנו, מחר נעמיד בספק גם את עתידנו. אסור שיתרחשו בקרבנו תהליכים כאלה.
  • יעקב פלבינסקי הוא עיתונאי "משפחה"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il