המפגש הטעון בין יורש העצר הסעודי לנשיא ארצות הברית: אחרי ההאשמות הקשות שהטיח ג'ו ביידן במוחמד בן סלמאן בעקבות רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, נפגשו אמש (שישי) השניים בארמון המלך בג'דה - ובשיחתם הטעונה צפה מחדש הפרשה שמעיבה תקופה ארוכה על יחסי המדינות. הבוקר פורסם כי כשביידן העלה את נושא חשוקג'י, שאל בן סלמאן מה ארה"ב והעולם עשו בתגובה להרג העיתונאית שירין אבו עאקלה - וכעת מתברר כי בשיחה הטיח יורש העצר בביידן האשמות נוספות.
בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי בן סלמאן אמר לביידן שגם ארה"ב "עשתה טעויות" בעבר, והזכיר את פרשת ההתעללויות בעצירים עיראקים בכלא אבו גרייב שסמוך לבגדד. עם התפוצצות הפרשה ב-2004 פורסמו תמונות קשות שצילמו חיילים אמריקנים בכלא ותיעוד התעללויות קשות בעצירים, בין היתר התעללות מינית. 11 חיילים אמריקנים ששירתו בכלא הורשעו, והפרשה אף מילאה תפקיד מרכזי בהתפטרותו של מזכיר ההגנה, דונלד רמספלד.

10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
הסתפקו בכיף אגרוף. בן סלמאן וביידן
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
שידרו למצלמות אווירה טעונה הרבה פחות. בן סלמאן וביידן מחויכים
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
ביידן לוחץ יד בחמימות למלך סלמאן
(צילום: רויטרס)
לפי הדיווח ברויטרס, כשביידן דיבר על "ערכים משותפים" בין ארה"ב למדינות בפסגה בג'דה, הזכיר לו בן סלמאן שתי מלחמות מדממות שעברו האמריקנים, כשאמר כי "הניסיון לכפות את הערכים הללו בכוח עלול לגרום לתוצאה הפוכה, כמו שקרה בעיראק ובאפגניסטן - שם ארה"ב לא הצליחה לעשות זאת".
ביידן, נזכיר, הוביל את הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן בתום 20 שנה באוגוסט האחרון. ארה"ב, שעם כניסתה למדינה הפילה את שלטון הטליבאן, עזבה אותה כשהטליבאן חזר לשלטון ושב לכפות את חוקי השריעה על האזרחים. במהלך הנסיגה האמריקנית ביצע דאעש פיגוע בנמל התעופה בקאבול, שבו נרצחו לפחות 183 בני אדם - בהם 13 חיילים אמריקנים. הנסיגה של ארה"ב, שנתפסה כחפוזה על אף שהייתה מתוכננת והוחלטה עוד בימי דונלד טראמפ, ספגה ביקורת קשה.
10 צפייה בגלריה
אפגניסטן קאבול אחרי השתלטות ה טליבאן גבר מכניס ילדה לתוך נמל התעופה קרזאי
אפגניסטן קאבול אחרי השתלטות ה טליבאן גבר מכניס ילדה לתוך נמל התעופה קרזאי
הכאוס בנמל התעופה בקאבול בזמן הנסיגה האמריקנית
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
התעללות באבו גרייב
התעללות באבו גרייב
ההתעללות בכלא אבו גרייב בעיראק. 11 חיילים אמריקנים הורשעו
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
שלט מחאה על מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה לפני הצהרתו של ביידן בבית לחם
שלט מחאה על מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה לפני הצהרתו של ביידן בבית לחם
בן סלמאן לא שכח להזכיר גם אותה. שלט מחאה של אבו עאקלה בבית לחם בזמן ביקור ביידן
היום, במהלך דברים שאמר ביידן בפסגה בג'דה בפני בן סלמאן ושאר מנהיגי מדינות ערב, הוא לחץ עליהם שלא להפעיל כוח נגד מתנגדי משטר. "אף מדינה לא מצליחה כל הזמן - אפילו רוב הזמן - כולל ארה"ב", אמר ביידן. "ספגתי המון ביקורת במהלך השנים, זה לא כיף. אבל היכולת לדבר בפתיחות ולהחליף רעיונות בחופשיות היא מה שמאפשר חדשות". שעות אחדות לאחר הפסגה בג'דה עזב ביידן את סעודיה והמריא חזרה לארה"ב בשעות אחר הצהריים, ובכך השלים את ביקורו הראשון כנשיא במזרח התיכון. אחרי עזיבתו אמר שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן אל סעוד כי פתיחת המרחב האווירי לחברות תעופה ישראליות אינה מהווה קדימון ליצירת קשרים דיפלומטיים עם ישראל, וטען גם כי הוא "לא מודע" לדיונים כלשהם על ברית הגנה אזורית של מדינות המפרץ וישראל.
בטלוויזיה הסעודית, נזכיר, תועד אתמול רגע המפגש של ביידן עם בן סלמאן. השניים החליפו "כִּיף אגרוף" עם יציאת הנשיא האמריקני מהלימוזיניה שהביאה אותו לארמון בעיר ג'דה, כשבהמשך דווקא לחץ יד בחמימות לאביו של הנסיך, המלך סלמאן. לאחר מכן נועד ביידן ארוכות עם בן סלמאן, שנחשב לשליט בפועל של הממלכה, ובמסיבת עיתונאים שערך מאוחר יותר אמר הנשיא האמריקני כי העלה את נושא רצח חשוקג'י בשיחה. הוא אמר כי הבהיר לסעודים שנושא זכויות האדם "חשוב מאוד לי ולארצות הברית. לשתוק על כך? זה לא אנחנו, זה לא אני".
ביידן, שלא הזכיר את הדברים שאמר יורש העצר הסעודי על עיראק ואפגניסטן, סיפר כי בן סלמאן אמר לו כי לא היה אחראי אישית בפרשת חשוקג'י. "אני אמרתי שחשבתי שהוא היה", הוסיף ביידן. בתשובה לשאלה על אמירותיו בעבר על יורש העצר, שאותו רצה להחרים, ענה הנשיא האמריקני בכעס: "אני לא מתחרט על דבר שאמרתי. מה שקרה לחשוקג'י הוא שערורייתי. אם יקרה דבר כזה שוב – התגובה תהיה זהה, וחזקה יותר".
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עולה על מטוס ה אייר פורס 1 לפני המראתו מ ג'דה ב סעודיה בתום ביקורו בממלכה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עולה על מטוס ה אייר פורס 1 לפני המראתו מ ג'דה ב סעודיה בתום ביקורו בממלכה
ביידן עולה למטוס "איירס פורס 1" ומנופף לשלום בתום ביקורו בסעודיה, אחר הצהריים
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בפגישה עם מנהיגי המדינות הערביות
ג'ו ביידן בפגישה עם מנהיגי המדינות הערביות
ביידן עם מנהגי המדינות הערביות, הבוקר בג'דה
(צילום: AFP)
מקור סעודי ששוחח עם רשת "אל-ערבייה" אמר כי כשביידן העלה בשיחה את נושא רצח חשוקג'י, בן סלמאן השיב כי "המקרה מצער מאוד, אך באותה השנה קרו מקרים אחרים ברחבי העולם שבהם נהרגו עיתונאים". לפי הדיווח, בן סלמאן הוסיף ושאל את ביידן מה ארה"ב והעולם בכלל עשו בתגובה להרג העיתונאית בעלת האזרחות האמריקנית, שירין אבו עאקלה, בג'נין.
בניגוד גמור לטקסים בישראל, עם הגעתו של ביידן לג'דה - בטיסה ישירה מנתב"ג - לא נערך טקס רשמי. את הנשיא בירכו בשדה התעופה מושל מכה, הנסיך חאלד בן פייסל, ושגרירת סעודיה לארצות הברית, הנסיכה רימה בינת בנדר. הן בן סלמאן והן המלך המבוגר, בן 86, לא נכחו בשדה התעופה. לאחר לחיצת האגרוף לבן סלמאן פגש ביידן גם את המלך, ולחץ כאמור את ידו בחמימות.
בן סלמאן, בנו בן ה-36 של מלך סעודיה סלמאן, מונה ביוני 2017 ליורש העצר, ובצל בריאותו הרופפת של אביו הוא נחשב מאז למי שמושך בפועל בחוטי המשטר. עם מינויו לתפקיד הנהיג שורה של רפורמות כלכליות וחברתיות עמוקות, בהן פרויקטים תיירותיים אדירים, מתן היתר לנשים לנהוג ופתיחת סעודיה לתרבות מערבית, בדמות מופעים של אומנים כמו ג'סטין ביבר ובקסטריט בויז או מרוצי פורמולה 1. הנסיך אותת אז כי ארצו מבקשת להתנער מהאיסלאם הקיצוני שדבק בה, ורמז לא פעם על נכונות לקיים קשרים עם ישראל, גם אם מאחורי הקלעים.
10 צפייה בגלריה
סעודיה ג'מאל חשוקג'י עיתונאי סעודי נעלם ב קונסוליה איסטנבול טורקיה חשד שנרצח
סעודיה ג'מאל חשוקג'י עיתונאי סעודי נעלם ב קונסוליה איסטנבול טורקיה חשד שנרצח
ארוסתו תקפה את ביידן. חשוקג'י
(צילום: AP)
אלא שהאהדה העולמית לבן סלמאן התחלפה בביקורת אדירה בעקבות רצח חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. חשוקג'י הוא עיתונאי סעודי שהיה מקורב בעבר לבית המלוכה, אבל אז מאס בו, יצא לגלות בארה"ב ומשם כתב דברים חריפים נגד המשטר. בסוף שנת 2018 הגיע לקונסוליה בטורקיה כדי להסדיר מסמכים רשמיים לקראת נישואיו, אך הוא מעולם לא יצא ממנה. סעודיה טענה תחילה כי היא אינה יודעת מה קרה לו, אך לבסוף נאלצה להודות כי אנשי המודיעין הסעודי רצחו אותו בתוך הקונסוליה כנקמה על ביקורתו, ואז ביתרו את הגופה והעלימו אותה. היא לא נמצאה עד היום. המודיעין האמריקני קבע כי בן סלמאן עצמו נתן את ההוראה לחסל את חשוקג'י, וארה"ב ומדינות אחרות במערב מיהרו להתרחק ממנו ולאיים בסנקציות על ריאד.
ביידן האשים בעבר את בן סלמאן במתן ההוראה לרצוח את חשוקג'י ותקף את סעודיה גם בשל המלחמה שהיא מנהלת בתימן, ושבה נהרגו בהפצצות או מתו ברעב כבר עשרות אלפי בני אדם. כשהיה מועמד לנשיאות הצהיר ביידן שכנשיא הוא ידאג שסעודיה תשלם את המחיר על רצח חשוקג'י ותהפוך ל"מנודה", אבל כעת הוא זקוק לה מאוד, בין השאר בשל רצונו שתגביר את תפוקת הנפט.
מוקדם יותר השבוע תקפה את ביידן ארוסתו הטורקית של חשוקג'י, הטיצ'ה צ'נגיז, מי שהמתינה לעיתונאי הסעודי מחוץ לקונסוליה באיסטנבול בזמן שנרצח ומאז מנהלת מאבק למיצוי הדין עם מחסליו. בריאיון לסוכנות הידיעות AP אמרה צ'נגיז כי החלטת ביידן לבקר בסעודיה "שוברת לב ומאכזבת", והאשימה אותו כי הוא נסוג למעשה מהבטחתו לתת עדיפות בראש ובראשונה לזכויות אדם: "ביידן יאבד את הסמכות המוסרית שלו בכך שייתן עדיפות לנפט על פני עקרונות וערכים", אמרה.