"חיפשנו חניה ושמענו יריות, ואז אנחנו קולטים שני אנשים רצים לכיוון המזח עם אקדחים, לבושים שחור ורעולי פנים": כך תיארו הערב (שבת) ישי ועידו, שני עדי ראייה לרצח העבריין עבד קזז (40) בנמל יפו, את ההתרחשות. "הם רצו אחרי מישהו וירו בו תוך כדי, אחרי חמש-עשר שניות הפסקנו לשמוע את היריות וראינו אותם רצים חזרה".
קזז, שנורה למוות בעת שנמל יפו היה עמוס במבלים, היה מקורבו של אחד מראשי ארגוני הפשע ביפו - שנרצח בעצמו לפני כמה חודשים. מחקירה ראשונית של התקרית עלה כי הנרצח, שהפך לאחד העבריינים החזקים ביפו אחרי רצח מקורבו עיזאת חאמד ביולי האחרון, נחסם בעודו נוסע ברכב, אז החלו אלמונים לרדוף אחריו וירו לעברו כ-10 כדורים. הוא יצא מהרכב, רץ לכיוון הים - וקפץ למים כשהחשודים בעקבותיו.
3 צפייה בגלריה
חלון רכב שנופץ מהירי
חלון רכב שנופץ מהירי
10 כדורים נורו. הזירה בנמל יפו
3 צפייה בגלריה
עבד קזז הנרצח
עבד קזז הנרצח
הנרצח, עבד קזז
(צילום: אבי כהן)
גם אחמד, תושב יפו שהגיע לבלות עם משפחתו במדרון יפו הסמוך לנמל, היה עד לירי. "חשבתי שמדובר בזיקוקים. אנשים התחילו לצעוק ולברוח. הם ירו לעבר הבן אדם והוא פשוט ברח לכיוון המים כי לא היה לו לאן לברוח", הוא סיפר. "צעקתי על אשתי ואמרתי לה לשמור על הילדים. מהר קפצתי עליהם כי פחדתי שיירו גם עלינו".
יוסף, שעובד במסעדה בנמל, סיפר: "הייתי בדרך לעבודה באופניים ופתאום ראיתי בחורים לבושים בבגדים שחורים כמו בסרטים עם נשק. הם התחילו לירות לכיוון בן אדם והוא התחיל לרוץ לכיוון הים. אנשים צעקו וברחו לכל כיוון. אחרי זה התחילו להגיע מלא אנשים לנסות לעזור לבחור. מפחיד שעבריינים יורים באמצע היום ליד אנשים ומשפחות במקום שמגיעים אליו מלא אנשים במיוחד ביום שבת. מה היה קורה אם חס וחלילה ילד או תינוק היו נפגעים מהירי?".
3 צפייה בגלריה
אחד התרמילים על הכביש
אחד התרמילים על הכביש
אחד התרמילים על הכביש
(צילום: שחר גולדשטיין)
ישי הוסיף כי לאחר מכן הם ניגשו להגיש עזרה בזירה. "עזרתי להוציא את הבן אדם מהמים, התאספו שם עוד אנשים וכולנו ניסינו למשוך אותו מעל החומה. אנשים קפצו למים כדי להוציא אותו. הוא כבר היה פצוע וממה שהבנתי כבר לא היה לו דופק והוא לא נשם עוד לפני שהצלחנו להוציא אותו", סיפר. "איך שמשכנו אותו, צוות מד"א הגיע לזירה והתחיל לטפל אותו".
לדבריו "אנשים מסביב היו מזועזעים ממה שקרה. הייתה מישהי שראיתי שהיה לה ממש קשה, אבל רצתה להישאר בזירה כדי לתת דיווח ועדות". "הגענו מהצפון לטייל, ממש לא דמיינתי שככה יסתיים סוף השבוע שלי פה", הוסיף עידו, שציין כי הוא היה הראשון שהתקשר למוקד 100. "השוטר הראשון הגיע מאוד מהר".

לפי המשטרה, קזז אותר כשהוא מחוסר הכרה במים. הוא נמשה מהמים כשהוא סובל גם מפגיעות ירי ופונה לבית החולים וולפסון בחולון במצב אנוש, שם נקבע מותו. בינתיים, החשודים נמלטו מהזירה. במשטרה אמרו כי חניון נמל יפו, שם אירע הירי, מרושת במצלמות אבטחה, מה שעשוי להקל על ההגעה ליורים. הכניסה לנמל יפו נחסמה בעקבות התקרית, ושוטרים החלו לתשאל את המגיעים למקום. בתום הערכת מצב שהתקיימה נקבע כי החקירה תעבור לטיפול ימ"ר תל אביב.
ניצב-משנה חיים בובליל, מפקד מרחב יפתח במחוז תל אביב של המשטרה, אמר כי "מדובר באירוע חמור שפוגע בתחושת הביטחון של הרבה תושבים שנמצאים ומגיעים לפה בשבת לנמל יפו. אנחנו רואים את האירוע הזה בחומרה. זה לא יעבור לסדר היום ולכן החקירה הוטלה על היחידה המרכזית".