הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, התייחס הערב (רביעי) לאיסור על קצינה להנחות טקס השבעה של לוחמי חטיבת גבעתי בכותל המערבי בירושלים, רק בגלל היותה אישה. לדבריו, החלטת המפקדים בטקס התקבלה רק בגלל לחץ של גורמים חיצוניים - ו"התוצאה הייתה פגיעה בערכינו ובפקודות". הרמטכ"ל הוסיף באיגרת מיוחדת שפרסם, תחת הכותרת "גברים, נשים וכבוד האדם שביניהם", כי "אסור למפקדים להיות מושפעים מקבוצות לחץ או מגורמים חיצוניים אחרים".
2 צפייה בגלריה
(צילום: יאיר שגיא, shutterstock)
הטקס המדובר נערך בכותל המערבי ביום חמישי האחרון. לפי צה"ל, טרם השבעת לוחמי חטיבת גבעתי בכותל, קצינת החינוך שתוכננה להנחותו התבקשה שלא להנחותו, זאת לבקשת הקרן למורשת הכותל שהייתה מעורבת באירוח האירוע.
"הבקשה עלתה במהלך החזרות לטקס וההחלטה להחליף מנחה התקבלה על ידי המפקדים במקום, תוך טעות בשיקול הדעת של הנוכחים, זאת ללא התייעצות מפקדים בכירים ומבלי שאלו היו מעורבים או הכירו את הסיטואציה", מסר דובר צה"ל ביום שישי, בעקבות דיווח ב"כאן 11" על התקרית. "האירוע יתוחקר. נדגיש כי לא קיימת בצה"ל פקודה האוסרת הנחיה של טקסים על-ידי נשים".
באיגרת שלו כתב הרמטכ"ל כי "הבעיה בהחלטת המפקדים היא כפולה – ראשית, פגיעה בכבודה של הקצינה ואפלייתה רק על בסיס המגדר שלה סותרות לחלוטין את רוח צה"ל. ההחלטה פוגעת בערכים הבסיסיים ביותר שעליהם מושתת צה"ל ובראשם ערך כבוד האדם, שבמרכזו עיקרון השוויון בין כולם ושוויון בין נשים לגברים. בצה"ל, אבחנה בין אישה לגבר יכולה להתקיים רק על בסיס מקצועי וענייני. שנית, ההחלטה מנוגדת לפקודות הצבא ולפקודת 'השירות המשותף'".
הוא הוסיף כי "עוד בעיה חמורה הייתה באירוע - והיא השפעתו של גורם חיצוני שאינו מצה"ל על תהליך קבלת ההחלטות של המפקדים. רק המפקדים בצה"ל קובעים את הערכים ואת הנורמות ביחידה, ורק הם קובעים מהם הכללים ביחידה. אסור למפקדים בצה"ל להיות מושפעים מקבוצות לחץ או מגורמים חיצוניים לשרשרת הפיקוד".
2 צפייה בגלריה
יום ירושלים בכותל
יום ירושלים בכותל
יום ירושלים בכותל המערבי. בקרן למורשת הכותל טענו: "אי-הבנה מקומית"
(צילום: AFP )
לדברי כוכבי, "נשים משרתות בצה"ל, חיוניות לצה"ל ושירותן הכרחי בצה"ל. הן מפקדות, הן מדריכות, הן חוקרות, הן לוחמות והן מבצעות משימות מסוגים רבים, ודינן הוא בדיוק כדין הגברים המשרתים בצה"ל. צה"ל הוא צבא העם, הפועל למען העם ומשרתים בו חיילים וחיילות מאוכלוסיות מגוונות שלכל אחת מהן כללי התנהגות ייחודיים. כדי לשמור על האחדות ביחידות צה"ל, השותפות הנדרשת לביצוע המשימות והממלכתיות, מוטלת עלינו החובה לכבד את התפיסות ואת ההשקפות של כל חייל ומפקד, אך בה בעת לשמור על כבודם של המשרתים האחרים ולפעול לאור הערכים של צה"ל".
עוד כתב הרמטכ"ל: "מפקדים ומפקדות יקרים, אני ער לדילמות המקצועיות והערכיות שאתם ניצבים בפניהן לא פעם. עליכם להכריע, זהו תפקידכם, ולכל החלטה שתקבלו יהיו השלכות. זה טבעה של דילמה, אך כשאתם ניצבים בפני החלטה, מסייעים לכם בהכרעה ערכי צה"ל, הפקודות והנהלים, וגם הניסיון שצברתם והשכל הישר. כל אלו נקראים בצה"ל 'שיקול דעת המפקדים'. הפעילו את שיקול הדעת באופן מעמיק ומנומק ועשו זאת תוך גילוי כושר עמידה ומנהיגות.
"אני רואה אתכם מפעילים שיקול דעת ראוי ומאוזן מדי יום ביומו, בפעילות המבצעית, באימונים ובשגרה, אך מזכיר לכם ודורש מכם לממש את העיקרון הזה: המשרתים בצה"ל מוטלת החובה לבצע את משימותיהם, ועליכם מוטלת החובה לייצר סביבה בטוחה, הוגנת ושוויונית, שתכבד כל משרת ומשרתת, סביבה שמבטאת את ערכי העם היהודי, רוח צה"ל והחברה הישראלית שעליה אנו מגינים. אני סומך עליכם ובטוח שנמשיך לפעול על פי עקרון 'האדם יקר' שבמרכזו כבוד האדם, כבוד הדדי ואהבת האדם".
בקרן למורשת הכותל אמרו כי מדובר היה ב"אי-הבנה מקומית". מהקרן נמסר: "הטקסים הצבאיים בכותל נערכים בהתאם לנהלים שנקבעים על ידי צה"ל. לראיה, בעבר הונחו טקסי השבעה וטקסי סיום בידי קצינות בצבא. לנוכח האירוע האחרון שמקורו, ככל הנראה, באי הבנה מקומית, ננהל תחקיר משותף עם נציגי צה"ל כדי לאתר את מקורו".