בית הספר יהל"ם ברמת גן, שעלה היום (שני) לכותרות בעקבות התערוכה בה הוצבו כרזות של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, ובהן כאלה שבהן הוא נראה לבוש כהיטלר ומצדיע במועל יד, החליט בצהריים להסיר אותה. התערוכה "לא להסתה", שבמסגרתה נתלו הכרזות, נועדה לשמש כפעילות זיכרון והסברה לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין. במסגרתה נתלו גם תמונות של רבין במדי אס-אס. אבל פעילי ליכוד הפיצו את הכרזות של נתניהו ללא הכרזות האחרות - מה שהוביל לסערה ברשת.
בין היתר, גם ח"כ מירי רגב צייצה על כך וכתבה: "צלב קרס וחבל תלייה. ההסתה מהצד 'הנכון' לא עוצרת. ראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו מוצג בשנאה לילדינו הצעירים. מורה החליט 'לחנך מחדש' את ילדינו מהגיל היסודי ומפיץ שנאה והסתה. הבנתי כי שרת החינוך הנחתה לזמן לבירור את המורה והמנהלת. אין מה לברר, אין להם מקום במערכת החינוך בישראל". הציוץ של רגב לא נמחק, אף שלמעשה כי מדובר בפייק ניוז.
3 צפייה בגלריה
התערוכה ברמת גן
התערוכה ברמת גן
התערוכה שזכתה לגינוי: "לא להסתה"
הגעתו של בית הספר לכותרות גרמה מפח נפש להורים רבים, שלא הבינו איך הפך המוסד החינוכי למוקד רעש תקשורתי. אמא לתלמיד בבית הספר אמרה כי "זאת תערוכה מקסימה, לא קשה להבין את המסר. מישהו זרק גפרור והכל הובער על כלום ושום דבר. לא חסרות לנו צרות במדינה, אין צורך לייצר כאלו".
אם נוספת שהגיעה לאסוף את ילדיה הוסיפה ש"אנחנו בצד של המורים. עצוב לי שעושים פוליטיקה קטנה וזולה על חשבון אנשי חינוך וגם על חשבון הילדים שלנו. זה לא פייר. במקום שהילדים יקבלו שיעור חינוכי על הסתה ואלימות הם מקבלים שיעור בפוליטיקה קטנה - ואולי גם בהסתה".
לא רק ההורים כועסים. הצוות החינוכי אמנם סירב להתראיין, אבל תלמידי בית הספר סיפרו מחוץ לכותלי המקום לכל מבוגר שרק רצה להקשיב עד כמה המורה שאחראי לתערוכה "מדהים" איתם, וכמה הם לומדים ממנו על חשיבה מחוץ לקופסה.
יו"ר ועד ההורים בבית הספר, עינת ששון חנית, מסרה כי "הבוקר הופיעו במספר כלי תקשורת ידיעות לפיהן בית ספרנו יזם תערוכה בעלת מסר פוליטי הקוראת להסתה ונקיטת אלימות נגד ראש הממשלה המיועד מר בנימין נתניהו. לצערנו, למרות שנושא התערוכה ומסריה הם עידוד סובלנות, קריאה לאחדות ונגד אלימות, התלמידים וההורים נקלעו בעל כורחם לשיח מסית ומגמתי".
עוד היא הוסיפה כי "השיח החשוב נמנע כתוצאה מהפרסום השגוי של חלקים נבחרים מהתערוכה, העוסקת כולה בסכנות ההסתה. היא הוסרה, אבל אבקש להדגיש כי לתלמידים ולהורים אין חלק בכל דיון הכולל הסתה, קריאה לאלימות או חוסר סובלנות. ילדינו ימשיכו להתחנך על פי תוכנית הלימודים של מערכת החינוך, מנהליה ומוריה הקוראת לאחדות, אחריות ופתרון מחלוקות בדרכי נועם".
3 צפייה בגלריה
התמונות בתצוגה של בית הספר
התמונות בתצוגה של בית הספר
"מוקצנות מעבר לנדרש". הכרזות נגד ראש הממשלה המיועד
לצד זאת, היו הורים שחשבו כי התערוכה, מלמדת ככל שתהיה, היא קיצונית. "הכרזות האלו מזעזעות", אמרה אם לתלמיד, והוסיפה כי "לא הייתי רוצה שילדיי ייחשפו לזה. לא מגיעה לבית הספר הביקורת הקשה, אבל למרות הכוונה הטובה, בתערוכה היה טעם רע".
חבר מועצת העיר ליעד אלוני אמר כי "אין דבר חשוב מלחנך ילדים נגד אלימות והסתה, אבל צריך לעשות זאת באופן חכם ומבוקר. כשילדים בכל הגילים רואים כרזות קשות מאוד תלויות, המסרים שהם רואים ונחשפים אליהם עלולים להיטמע בראשם כפי שהם מופיעים והם לא תמיד יודעים מה הקונטקסט ולמה המשורר התכוון. גם כשמחנכים נגד אלימות יש דרך וכאן הכרזות היו מוקצנות מעבר לנדרש".
"אנו רואים בחומרה רבה כל פעולה העומדת בסתירה לחינוך לערכים דמוקרטים ומוקיעים כל ניסיון להסתה", נמסר מעיריית רמת גן. "יש לציין שהמורה הינו עובד משרד החינוך ולכן הטיפול המשמעתי הוא של משרד החינוך. אנו נעמוד בקשר עם המשרד בעניין הצעדים שיינקטו".
גורמים במשרד החינוך מסרו היום כי שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הנחתה לזמן לבירור את המורה ומנהלת בית הספר ברמת גן ומטעמה של השרה נמסר כי "לאחר בירור מעמיק של המקרה, כולל שיחה של שרת החינוך עם מנהלת בית הספר, מדובר בתצוגה שעלתה לאחר פעילות חינוכית נגד הסתה הקוראת באופן מפורש לשנות את השיח ולהפסיק את האלימות וההסתה. במיצג מוצגות דוגמאות רבות להסתה שהייתה כנגד מנהיגים שונים מכל קצוות הקשת הפוליטית. הדיון והשיח בנושאים אלה בעת הזו ראויים, אך הדרך הפדגוגית שנבחרה לא בהכרח מותאמת לילדים צעירים בבתי ספר יסודיים. כך או כך, אין מדובר בפעילות הסתה כנגד מנהיג כזה או אחר".