פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא מוטרד מהעלייה במספרי החולים שנפטרו מקורונה בחודש אוגוסט, והבהיר הבוקר (יום שני) באולפן ynet שמספר החולים הנוכחי במצב קשה - 519 - "גדול מאוד גם למערכת הבריאות המצוינת שלנו". עם זאת, הוא מדגיש: "סגר הוא פתרון גרוע. האמת, גם המילה 'פתרון' לא מתאימה לדבר הזה שנקרא סגר".
הריאיון עם פרופ' זרקא החל כשפורסמו נתוני הקורונה העדכניים, שלפיהם מספר החולים במצב קשה ירד אמנם מ-524 ל-519, אך שיעור הבדיקות החיוביות עלה ל-6.07%. כשנשאל אם הנתונים מעידים על התייצבות מסוימת ובלימת התפשטות התחלואה, השיב: "הלוואי, אני עוד לא יכול לחתום על זה. כולנו תקווה שמבצע החיסונים הנוכחי יביא את המגמה שאנחנו מייחלים לה".
3 צפייה בגלריה
"תהיה אכיפה גדולה יותר מבעבר". פרופ' זרקא
"תהיה אכיפה גדולה יותר מבעבר". פרופ' זרקא
"תהיה אכיפה גדולה יותר מבעבר". פרופ' זרקא
(צילום: נדב אבס, דוברות המרכז הרפואי זיו)
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה ב בית חולים קפלן ב רחובות
מחלקת קורונה ב בית חולים קפלן ב רחובות
"הנשק הכי טוב הוא החיסון". מחלקת קורונה בבית החולים קפלן ברחובות
(צילום: יריב כץ)
לדבריו, קשה להגדיר את סף אי-הספיקה של מערכת הבריאות, אך ציין כי נדרשת השקעה נוספת במערכת הבריאות. כשהתבקש להגדיר עד לאיזה מספר של חולים במצב קשה המערכת יכולה להגיע, השיב: "לא מדובר במספר, יש דברים מורכבים שקשורים גם לחומרה וגם למספר החולים המחוסנים לעומת אלה שלא. הפרוגנוזה של חולים מחוסנים יותר טובה. מאוד חשוב שנתחסן ונעזור לצוות הרפואי. לא צריך להגיע לבתי החולים, ואפשר לעשות את זה עם חיסון, תו ירוק ומסכה".

"החיסון השלישי בטוח, יעילות? רואים תגובה טובה"

"הנשק הכי טוב הוא החיסון", הדגיש פרופ' זרקא כשנשאל על ההגבלות הנוכחיות, "אבל גם התו הירוק התחיל לעבוד, וגם מגבלות על החתונות והתו הסגול החל ממחר. תהיה אכיפה גדולה יותר משהייתה בעבר, גם מבחינת דו"חות וגם מבחינת הפעילות באולמות החתונות".
אבל מגבלת התקהלות של 400 איש במקום סגור, בחתונה - שהיא אירוע בלי מסכות - זו לא באמת מגבלת התקהלות. "אני כן חושב שזו מגבלה. תשמעו את בעלי האולמות והציבור שהזמין וקבע חתונה. אנחנו מנסים לאזן בין הצורך הבריאותי לצרכים אחרים. האג'נדה שאמר ראש הממשלה הרבה פעמים, ואני חושב שהיא נכונה, היא לאפשר חיים ככל הניתן ולאו דווקא ללכת ישר למקומות של סגרים, של להתבודד בבית, של לפגוע בחולים שאין להם קורונה ולא יכולים לצאת לטיפול. בסגר ילדים נשארים בבית ומפתחים הפרעות אכילה ובעיות חברתיות ופסיכיאטריות, כך שאין פתרון קסם".
3 צפייה בגלריה
"פתיחת שנת הלימודים - חלק מחיים נורמליים". שרת החינוך שאשא-ביטון
"פתיחת שנת הלימודים - חלק מחיים נורמליים". שרת החינוך שאשא-ביטון
"פתיחת שנת הלימודים - חלק מחיים נורמליים". שרת החינוך שאשא-ביטון
(צילום: קובי קואנקס)
אתה מאמין שהמגבלות הקיימות יכולות לבלום את הגל הזה? "יש מאמצים", השיב פרופ' זרקא, והזכיר שוב את חשיבות החיסונים: "יש היענות גדולה לחיסונים מעל גיל 50, כנראה שהיום נעבור את המיליון איש שנתנו כתף בפעם השלישית. לא ויתרנו על המיליון שטרם התחסנו. התו הירוק, המסכה, הגבלת הכמויות, התו הסגול - יש כאן שילוב רב-שכבתי של משרדי הממשלה כדי לאפשר לציבור לחיות ככל שניתן חיים נורמליים, עם מגבלות, אבל לא להגיע לסגר".
פרופ' זרקא אמר שמשרדי הבריאות והחינוך עובדים בשיתוף פעולה על מתווה שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, והדגיש כי "אנחנו עושים הכול כדי שהיא תיפתח כסדרה, זה חלק ממה שנקרא חיים נורמליים במדינת ישראל".
אתה חושב שכדאי לפתוח את המנה השלישית גם לבני 30 ומעלה? "אני חושב שזה מוקדם. אנחנו עוקבים אחרי הנתונים ואני מניח שתוך עשרה ימים נכנס את הצוות לטיפול במגפות ונדון בדברים. כרגע, הנתונים מראים שאחרי כ-800 אלף חיסונים כאלה - והיום נעבור את המיליון - אין תופעות לוואי שלא הכרנו, והן אפילו קלות יותר מהפעמים הקודמות. חשוב להסביר לציבור שאנחנו מדברים על אותו חיסון, לא מדובר כאן בחיסון חדש. זה בדיוק אותו חומר שמחולק במנה הראשונה והשנייה, אז אנחנו מרגישים מאוד טוב לגבי נושא הבטיחות. לגבי היעילות, צריך לבחון עוד את השבוע והעשרה ימים הקרובים כדי להיות בטוחים".
אפשר להצביע על זה שהתמתנות בקרב בני ה-60 פלוס שמאושפזים במצב קשה נובעת מהחיסון השלישי? "יש כיוונים כאלה. מחוסני המנה השלישית לא מאושפזים בבתי החולים ואין להם מחלה קשה, בטח שהם לא מונשמים. לפי הסרולוגיה אנחנו רואים תגובה מאוד טובה. נחכה בזהירות הנדרשת, במיוחד שאנחנו הראשונים בעולם, עוד שבוע או עשרה ימים - ונקבל את ההחלטה".
לאחר מכן שב פרופ' זרקא לדבר על הנתונים, ואמר כי "לצערי, אוגוסט הוא חודש עם תמותה גדולה. עד לעשירי באוגוסט כבר נפטרו כ-100 אנשים יקרים. זה לא ממחלות אחרות - זה מקורונה. אכן יש מחלות רקע, אבל הם הגיעו לבתי החולים עקב קורונה ואובחנו כחולי קורונה. נתוני התמותה בהחלט מטרידים. אני שוב קורא לציבור להתחסן - לפני חודשיים חגגנו כולנו וחזרנו לחיים טבעיים כתוצאה מזה. יעילות החיסון מייצרת חיים טבעיים".