3 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
חווה לגידול קנאביס
(צילום: EPA)
הצעת החוק הנוגעת לאי-הפללת משתמשי קנאביס אמורה לעלות היום (רביעי) להצבעה במליאת הכנסת. מדובר בהתחייבות שניתנה על-ידי הקואליציה לח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) שלפיה החוק יעלה להצבעה ויאושר. לפי שעה, ברע"מ מסרבים לתמוך בהצעת החוק ואף להתקזז. המשמעות: כרגע להצעת החוק אין רוב. בקואליציה ביקשו מח"כ השכל לדחות את ההצבעה כדי להימנע ממבוכה - אך היא לא הסכימה. במליאת הכנסת נצפתה השכל משוחחת עם עבאס.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
השכל ועבאס במליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
מעט אחרי 12:00 התקיימה פגישה של נציגי הקואליציה שעוסקת בהצעת החוק והמשתתפים ניסו לשכנע את רע"מ לתמוך - אך האחרונה לא מסכימה לחזור בה.
בשל כך, הוחלט לאחר את שעת ההצבעה על הצעת חוק הקנאביס לסוף סדר היום בתקווה שחלק מחברי הליכוד לא יגיעו וכן על כך שרע"מ והרשימה המשותפת יחליטו לתמוך בה בסופו של דבר.
בתחילת החודש פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי לקראת המהפכה תוקם בכנסת ועדה לקידום חקיקת חוקי הקנאביס. בראשה תעמוד ח"כ שרן השכל. השלב הראשון בדרך לחוקיות מלאה של עישון קנאביס בישראל יהיה אי-הפללה. כלומר, מכירת הסם וסחר בו יהיו בלתי חוקיים אבל החזקתו בכמות לצריכה אישית של עד 50 גרם תהיה חוקית. עד כה החזקת כמות של מעל 5 גרמים נחשבה לסחר.
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה רע"מ
ישיבת סיעה רע"מ
לא מוכן לתמוך בהצעת החוק. יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס
(צילום: גיל יוחנן)
חוק אי-ההפללה יאסור עישון קנאביס רק במקומות ציבוריים – כמו לגבי סיגריות. בכל שאר המקומות ייאסר על שוטרים לחפש על גופו של אדם, לעכב אותו או לעצור מי שמעשן גראס. במקביל יתחיל הליך שבמסגרתו כל אדם שיש נגדו רישום פלילי מהשנים האחרונות בגין אחזקת קנאביס יוכל לפנות לשר המשפטים ולבקש מחיקה.
בד בבד תגבש הכנסת חוק של לגליזציה מלאה: העברת הסחר בקנאביס לחנויות מוסדרות שבהן יוכל כל אזרח מעל גיל 21 לרכוש כמות של 50 גרם קנאביס. העובדה שהרכישה תהיה חוקית ומסודרת תמנע מעבריינים את הכדאיות בסחר בסם. מדוע גיל 21? כדי למנוע מצב שחיילים בסדיר יוכלו לרכוש ולצרוך את הסם.
על פי המתווה, חוק הלגליזציה המלא אמור להיות מחוקק בתוך שנה, אולם יש לשער כי נוכח מורכבותו – פתיחת השוק ומתן רישיונות לגידול, להפצה ולמכירה בצורה מסודרת ומפוקחת – ההליך יימשך כשנתיים. זאת בהנחה שהקואליציה תאריך ימים עד אז. במקביל תיכנס לתוקף תוכנית לאומית למניעת התמכרויות שבמסגרתה כל ילדי ישראל יעברו בחטיבות הביניים סדנאות למניעת התמכרויות שונות.