התקדמות משמעותית בפרויקט מערכת הלייזר ליירוט טילים ורקטות: משרד הביטחון יחתום בימים הקרובים על חוזה ראשון עם חברת רפאל, בדרך להשלמה סופית ומבצעית של פיתוח מערכת "מגן אור" ליירוט רקטות באמצעות לייזר ולהצטיידות במשגרי לייזר ראשונים עבור חיל האוויר.
במשרד מעריכים כי השלמת תהליך הביטוח המבצעי יחד עם צה"ל תימשך מספר שנים בודדות, כשנתיים-שלוש, ובסיומן תהיה לישראל מערכת ראשונה בעולם ליירוט האיומים האוויריים ע"י קרני לייזר. במשרד הביטחון אמרו היום (חמישי) כי המערכת בשלה לחלוטין להוצאה מהתעשיות הביטחוניות לחיל האוויר.
2 צפייה בגלריה
הדמיית פעילות לייזר ליירוט רקטות וטילים
הדמיית פעילות לייזר ליירוט רקטות וטילים
מתוך הדמיית הפעולה
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
פיתוח ביצועי המערכת נמשך כבר כמה שנים, כאשר היעד היה לייצר אלומת לייזר באמצעות חשמל, בהיקף של כ-100 קילוואט, שתוכל לפרק באוויר שורת איומים, בהם רקטות כבדות, פצצות מרגמה, מל"טים וטילים. גורמים בכירים במערכת הביטחון אמרו כי תהליך פיתוח הוביל לכך שאלומות הלייזר חצו את הסף של 100 קילוואט. תחילה יוכלו המשגרים הקרקעיים לשגר קרני לייזר מהקרקע בטווחים של כעשרה קילומטרים במטרה ליירט רקטות לעוטף עזה.
ההתקדמות בפרויקט בחודשים האחרונים באה לידי ביטוי בהשלמת האינטגרציה בין האלגוריתמים שבליבת הטכנולוגיה לבין משגרי ומכווני אלומות הלייזר. שני היתרונות המרכזיים של המערכת נוגעים לכך שניתן ליירט באמצעותה איומים מעל שטח האויב בהספקים בלתי מוגבלים, וללא תלות במחסניות של טילים מיירטים על גבי משאיות שיש למלא מחדש בכל פעם.
2 צפייה בגלריה
הדמיית פעילות לייזר ליירוט רקטות וטילים
הדמיית פעילות לייזר ליירוט רקטות וטילים
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
המערכת תפעל יחד עם מערכות הגנה אקטיבית קיימות כמו כיפת ברזל, שרביט קסמים וחץ במטרה שהטכנולוגיה החדשה, לצד קציני חיל האוויר, יוכלו לבחור בזמן אמת מהי הדרך המהירה, היעילה והזולה ביותר ליירט רקטות באיומים שונים תוך גיבוי הדדי בין המערכות הקיימות לבין מערכת הלייזר.
בניגוד לניסיון האמריקני בעבר לפתח מערכת דומה בשם נאוטילוס, שמבוססת על חומר כימי, אלומות הלייזר במערכת הישראלית יהיו על בסיס סיב חשמלי שיהיה גדול יותר, כאשר בפועל כל יירוט יוכל לעלות דולרים בודדים בניגוד לעלות של טיל כיפת ברזל שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים.

עד כה הפרויקט בוצע ונוהל ע"י ישראל בלבד, ללא שיתוף פעולה או מימון זר, אך במשרד הביטחון מנהלים מגעים עם מספר מדינות שמתעניינות בפרויקט ועשויות להכנס לפרויקט ולהיות רוכשות עתידיות. עלות ההזמנה של המערכות הראשונות ע"י משרד הביטחון מהתעשיות הביטחוניות תגיע לכדי מאות מיליוני שקלים, בנוסף למאות המיליונים שהוצאו על מחקר ופיתוח. לצד הקבלן הראשי של הפרויקט, רפאל, שותפות לו תעשיות גדולות כמו אלביט והתעשייה האווירית.
שר הביטחון בני גנץ אמר היום כי "בימים האחרונים נחשפתי לפרויקט ולאנשים שמאחוריו, אני יכול להגיד שמדובר בקסם טכנולוגי שיגדיל דרמטית את יכולות ההגנה של מדינת ישראל. זה לא יקרה תוך שנה, אבל יקרה מהר".
ראש מחקר ופיתוח במחלקת פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון, תא"ל יניב רותם, הוסיף: "הבשלת תכנית הפיתוח וההצטיידות המבוססת על טכנולוגיית לייזר רב-עוצמה הינה תוצר של השקעה רבת שנים שמובילה חטיבת המו"פ במפא"ת, יחד עם התעשיות הביטחוניות. ההחלטה שקיבלנו להצטייד במערכות נשק לייזר תוביל לקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות ההגנה של מדינת ישראל".
בחודש שעבר אמר ראש הממשלה נפתלי בנט כי המערכת תיכנס לצה"ל תוך כשנה, תחילה באופן ניסיוני ורק לאחר מכן באופן מבצעי. "זה יאפשר לנו בטווח הבינוני-ארוך להקיף את ישראל בחומת לייזר שתגן עלינו מטילים, רקטות, כטב"מים ואיומים אחרים, ולמעשה ניקח מהאויב את הקלף החזק ביותר שיש לו נגדנו", אמר בנט בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) שהתקיים בתל אביב.
הערב אמר רה"מ: "כשאמרתי לפני כחודשיים 'נקיף את ישראל בחומת לייזר שתיקח מהאויב את הקלף החזק ביותר שיש לו נגדנו', היו ספקנים שמיד קפצו להסביר למה זה לא אפשרי או ייקח שנים ארוכות. הספקנים ספקנים, אבל אנחנו עקשנים. היום אנחנו עוברים עוד שלב בפרוייקט הלייזר, שהופך, יום אחר יום, מחזון למעשה. ברגע שמערכות הלייזר ייפרסו ויהיו בשימוש מלא, הרי שעלות היירוט תהא אפסית וכך לאויב לא ישתלם כבר כלכלית. זה שומט את השטיח מתחת לתפיסת האויב".