בצה"ל מבהירים היום (שני), בצל הדיווחים ולפיהם ארה"ב הציעה חזרה של עד 150 אלף עקורים לצפון הרצועה במסגרת עסקה, כי פיקוד הדרום יידע להתמודד עם כל אילוץ מבצעי ולספק פתרונות, כפי שקרה בפעימה הקודמת. בצבא הדגישו כי גם כעת, לאחר נסיגת הכוחות מחאן יונס, הפשיטות המוגבלות נמשכות - ופשיטה חטיבתית נערכה גם היום בהובלת אוגדת עזה לאזור דיר אל-בלח.
עוד הבהירו בצה"ל כי הדרג המדיני ידע במפורש על הנסיגה המפתיעה מחאן יונס, אישר זאת בזמן אמת ועודכן על הסיבות להחלטה. ככל הנראה, היציאה מחאן יונס הייתה צריכה להתבצע כבר לפני כשבועיים, אך נדחתה עד שהנוכחות באזור מוצתה באופן סופי, מודיעינית ומבצעית.
1 צפייה בגלריה
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס
פלסטינים בדרך חזרה לחאן יונס
(צילום: AFP)
במקביל, צה"ל סיים לגבש את ראשי צוותי התחקור של המלחמה וצפוי לפרסם את הרשימה לציבור. המתחקרים יהיו קצינים בכירים, חלקם במילואים, והתחקירים יהיו מבצעיים – לטובת הפקת לקחים בלבד. בצבא אומרים כי צה"ל מעולם לא תחקר עצמו תוך כדי לחימה ומודים כי לא היה מקום לקמ"ן המודח של פיקוד הדרום, אל"מ א', להיות חלק מצוות התחקור של קמ"ניית הפיקוד. התחקירים יתבצעו יחד עם גורמי ביטחון אזרחיים כמשטרה וכיתות כוננות.
דובר צה"ל הודיע הערב כי תת-אלוף (מיל׳) אלי בן מאיר, שבתפקידו במילואים משרת כאיש מילואים בכיר במודיעין פיקוד דרום, מונה לעמוד בראש צוות התחקירים בנושא המודיעין בפיקוד הדרום. "בן מאיר היה בעברו ראש חטיבת המחקר והוא בעל ניסיון רב בעולם המודיעין", מסר דובר צה"ל.
ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח מפי גורמים רשמיים הבקיאים בשיחות המשא ומתן כי הצעת הפשרה האמריקנית שהוצגה לחמאס כוללת חזרת עד 150 אלף עקורים עזתים לצפון רצועת עזה. גורם רשמי אמר כי "אנחנו לא אופטימיים", והזהיר מפני דיווחים על התקדמות בשיחות לעסקה לשחרור חטופים.
בלילה שבין שבת לראשון - חצי שנה בדיוק אחרי פרוץ המלחמה - הוציא צה"ל את רוב הכוחות המעטים ממילא שנותרו ברצועת עזה. הנסיגה כללה את כל כוחות אוגדה 98, שפעלה בחודשים האחרונים באזור חאן יונס שבדרום הרצועה.

הירי לעוטף נמשך: "לממשלה אין עניין בנו"

בינתיים, הירי לעוטף נמשך. ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני התייחס בריאיון ל-ynet להתרעות שנשמעות בעוטף מאז שצה"ל יצא מחאן יונס, ואמר כי "ציפיתי שהרצועה, אחרי ירי כזה, תרעד עוד פעם".
בהמשך תקף ירקוני את הממשלה. לדבריו, "אף אחד מהממשלה לא דיבר איתי אחרי הירי על איך הולכים להגיב. לא הצלחתי לדבר עם אף גורם צבאי בכיר כדי לשאול מאיפה הירי הגיע. אני חושב שיש פה איזו אפתיה, איזה חוסר עניין של הממשלה והפוליטיקאים בנו. אני אומר 'אני צריך כלים, אתם לא נותנים כלים'. הם יושבים בפרצופים זועפים במשרדים כשהטלוויזיה מצלמת אותם, אבל מה הם עשו בשביל אשכול, כדי שיהיה לנו יותר קל לחזור הביתה?".
מתייחסים אליכם באדישות? "כשמתייחסים, מתייחסים אלינו באדישות. רוב התופעה היא הפוכה - לא מתייחסים. אני יכול להראות עשרות מכתבים ששלחתי, טלפונים שאני מנסה להרים, ובמקרה הטוב למכתבים אף אחד לא עונה, ובטלפונים מקבלים אמפתיה - ולא מעבר לזה. אנחנו צריכים מעשים".