חצי שנה בדיוק אחרי פרוץ המלחמה, צה"ל הוציא הלילה (בין שבת לראשון) את רוב הכוחות המעטים ממילא שנותרו ברצועת עזה. הנסיגה כוללת את כל כוחות אוגדה 98, שפעלה בחודשים האחרונים באזור חאן יונס שבדרום הרצועה.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מתוואי המנהרה שאותר בשדה פלפלים ופעילות צוות הקרב של חטיבה 7 בשכונת חמד
תיעוד מתוואי המנהרה שאותר בשדה פלפלים ופעילות צוות הקרב של חטיבה 7 בשכונת חמד
כוחות צה"ל בחאן יונס. הפשיטות הממוקדות יימשכו, בצה"ל מחכים להחלטת הדרג המדיני על רפיח
( צילום: דובר צה"ל )
שעות לאחר נסיגת צה"ל, מעט לפני השעה 13:00 שוגרו חמש רקטות מאזור חאן יונס לעוטף עזה - ומערכת כיפת ברזל הופעלה ויירטה שתיים מהן. ברצועה נותרה רק חטיבה אחת, חטיבת הנח"ל, שמחזיקה את פרוזדור נצרים שמבתר את הרצועה במרכזה - וממנו יוצאים לוחמים לפשיטות ממוקדות באזורים אחרים. כעת יש ברצועה כמה מאות לוחמים, כאשר בשיא התמרון הקרקעי עמד המספר על בין 30 ל-40 אלף (סדר גודל של קצת יותר מ-20 חטיבות).
נסיגת הכוחות הלילה מגיעה אחרי שבינואר ערך צה"ל דילול משמעותי שלהם, והוציא מהרצועה את אוגדה 36 שכוללת את חטיבת גולני. היה זה המהלך שסימן יותר מכל את המעבר לשלב השלישי והעצים-פחות של הלחימה, אליו עבר צה"ל בתחילה בצפון הרצועה - ובהמשך גם בדרום.
3 צפייה בגלריה
ירי הרקטות מהרצועה
ירי הרקטות מהרצועה
ירי הרקטות מהרצועה, בצהריים
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
השלב השלישי כולל מבצעי פשיטות ממוקדות יותר וחוזרות, שהבולטת שבהן לאחרונה הייתה בבית החולים שיפא בעיר עזה. הפשיטה שם נמשכה שבועיים שלמים וחוסלו בה כ-200 מחבלים שחזרו למתחם אחרי שצה"ל עזב אותו. עוד כ-500 נעצרו - בהם גם עשרות מפקדים ובכירים. אבל הלחימה בכל האזורים עדיין גובה מחירים כבדים: בקרבות בשיפא נפלו שלושה לוחמים, והבוקר הותר לפרסום כי ארבעה לוחמים נהרגו אתמול בהיתקלות עם מחבלי חמאס צפונית-מערבית לחאן יונס.
גם בחאן יונס שבדרום הרצועה כבר שבועות ארוכים שהכוחות הפסיקו למעשה לתמרן באזורים חדשים, וביצעו רק פשיטות חוזרות. אלו עדיין יוכלו להימשך גם אחרי יציאת הכוחות, ובצבא ממתינים כעת להחלטה של הדרג המדיני בנוגע לפעולה אפשרית ברפיח, המעוז הגדול האחרון של חמאס שבו פועלים ארבעה גדודים של צבא הטרור.
אינפו אינפוגרפיקה מפה מפת פרוזדור נצרים רצועת עזה העיר עזה בורייג'
בצה"ל אומרים שההיגיון היעיל ביותר לפעול ברצועה הוא שלב ג' של הפשיטות הממוקדות והמוגבלות, כמו שהיה בשיפא. בצבא מציינים כי הפעולה בתמרון מיצתה עצמה: הפשיטות יהיו אפוא מחוץ לרצועה אל תוך חאן יונס, אחרי שחטיבת חמאס המקומית פורקה.
אוגדה 98 הרגה אלפי מחבלים בחודשים האחרונים בחאן יונס, ותחתה הושמדו למעלה מ-30 אלף מטרים של מנהרות, רובן אסטרטגיות לשימוש הנהגת חמאס. התמרון בחאן יונס היה מעל לקרקע ומתחתיה, תחילה עם 8-7 חטיבות ולאחרונה ירדה הכמות באופן מדורג ל-3 עד 4 חטיבות.

בצבא אומרים כי יוכלו לשוב לחאן יונס במידה ויהיה צורך בכך. כעת נערכים להמשך הפעולות בחטיבות חמאס שעוד לא טופלו, ברפיח הסמוכה לגבול מצרים וגם בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. בצבא אומרים כי לא נכון להחזיק צירי ביתור והכנסת כוחות שיסכנו אותם בדרום הרצועה - אלא לפעול רק לפי מודיעין בהמשך.
לפי צה"ל, היציאה מחאן יונס תאפשר הזדמנויות מבצעיות ומודיעיניות להמשך - למרות שלא יישאר פרוזדור הכנסת כוחות לעיר ששטחה גדול למדי (ודרום הרצועה הוא אזור רחב יותר מצפונה, ומשתרע למרחק של בין 14 ל-16 ק"מ מהגבול ועד לים - לעומת 8-7 ק"מ בצפון הרצועה).
3 צפייה בגלריה
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס, בצהרים
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
בצה"ל מדגישים גם כי אין קשר בין הלחץ האמריקני המופעל על ישראל לבין הנסיגה מחאן יונס. שיקול נוסף שתרם למהלך הוא רצון להשאיר מקומות להמוני העקורים שיידרשו לעזוב את רפיח - אם וכאשר תיערך שם פשיטה נרחבת. בצבא הסבירו גם כי סיום הפעילות בעיר יאפשר לתושבי חאן יונס שברחו לרפיח לשוב לבתיהם - ובצהריים כבר הופצו תמונות ראשונות של תושבים שחוזרים לחאן יונס מרפיח.