ראש הממשלה אמר כי הוא "לוקח פסק זמן להידברות", אולם בינתיים הקואליציה מניחה את הצעת החוק השנויה במחלוקת על שולחן הכנסת: יום אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר על החלטתו להשהות את חקיקת המהפכה המשפטית, הופתעו הבוקר (שלישי) חברי הכנסת מהאופוזיציה לגלות כי הונחה על שולחנה הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בקריאה שנייה ושלישית. המהלך נועד לשדר מסר למפלגות הימין שאין בכוונת הקואליציה למסמס את חוקי המהפכה המשפטית.
"אין לציבור אפילו יממה לעכל את עצירת החקיקה, וכבר הקואליציה מניחה את הנוסח להצבעה. מה דחוף? זה ניהול משא ומתן עם אקדח לרקה", תהתה ח"כ נעמה לזימי (העבודה). מזכיר הכנסת דן מרזוק הבהיר: "זה טכני" וכך ציינו גם בקואליציה. לדבריהם, אין כל כוונה להעלות כעת את החוק להצבעה. "הנחת החוקים הם עניין טכני בלבד, הלשכה המשפטית עושה את זה באופן אוטומטי, אין לנו שליטה על זה", אמרו בקואליציה.
2 צפייה בגלריה
נעמה לזימי  בועדת החוקה בכנסת
נעמה לזימי  בועדת החוקה בכנסת
"מה דחוף?". ח"כ לזימי
(צילום: יואב דודקביץ' )

במהלך הדיון הבוקר במליאה, אמר מזכיר הכנסת מרזוק: "אני מתכבד להודיעכם כי הונחו היום על שולחן הכנסת לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק השפיטה והצעת חוק בתי המשפט שהחזירה ועדת החוקה". סגנית יו"ר הכנסת ח"כ יפעת שאשא ביטון (המחנה הממלכתי) שאלה: "מה זאת אומרת?", והודיעה לח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד), שנמנית עם צוות המשא ומתן של יש עתיד להידברות על הצעת החוק המדוברת: "הם הניחו את חוק השפיטה".
לפי התקנון, הנחת הצעת חוק צריכה להיעשות לפחות 24 שעות לפני שהיא עולה להצבעה במליאה. באופוזיציה חוששים שאם לא תהיה התקדמות בשיחות המשא ומתן, הקואליציה תוכל להעלות את החוק להצבעה עוד לפני היציאה לפגרה בשבוע הבא.
על רקע הסערה שפרצה בעקבות הנחת ההצעה, פרסמה מזכירות הכנסת הודעה מיוחדת שבה נטען כי המהלך היה נתון "לחלוטין" לשיקול דעתה. "יצוין כי מדובר בהליך רגיל, במסגרתו מרגע שהצעת חוק מאושרת בוועדה היא מועברת לדפוס ולאחר מכן למזכירות הכנסת לצורך הכרזה על הנחה", נטען בהודעה. למרות זאת, הקואליציה הייתה יכולה למשוך את ההצעה - ולאפשר את החזרתה בעתיד לוועדת החוקה לצורך שינויים, אם יושגו כאלו במסגרת השיחות על פשרה.

"נתניהו מרדים את השטח"

ח"כ ברביבאי דרשה להבין מדוע החוק מונח כעת בניגוד להודעת ראש הממשלה נתניהו על השהיית קידומו: "הוא לא חייב להניח את זה, איך יוכלו לשנות את הנוסח עכשיו? צריך להרים דגל". ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה: "כל מה שנתניהו עשה אתמול נועד להרדים את השטח, נראה שאין כוונה אמיתית לשנות את החוק". בקואליציה טוענים כאמור כי מדובר בהליך פרוצדורלי שגרתי וכי אין כוונה כאמור להעלות את הצעת החוק להצבעה עד לסיום כנס החורף.
ח"כ רון כץ (יש עתיד) אמר במליאה: "כשמניחים חוק במליאת הכנסת, הספירה מתחילה וזה אומר שיוכלו אחרי הפגרה להעלות אותו להצבעה. מה לא יוכלו לעשות? לערוך בו שינויים. הדרך היחידה היא להחזיר אותו לוועדה. אז אני קורא מפה לנתניהו, רוטמן, לוין - תמשכו היום את החוק ממליאת הכנסת, תחזירו אותו לוועדה ותגיעו למשא ומתן בלב פתוח עם כוונה אמיתית לשמוע את הצד השני".
יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן צייץ: "כמו שהזהרתי - נתניהו שיקר שוב. במקום ללכת להידברות אמיתית אצל נשיא המדינה ולאחות את הקרע בעם ישראל. הקואליציה יורקת לציבור בפרצוף והניחה ברגעים אלה את חוק יסוד: השפיטה ובתי משפט על שולחן הכנסת. המשמעות היא שבכל רגע נתון זה יכול לעלות להצבעה ולעבור במליאה. אקדח לרקה במלוא מובן המילה".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו
(צילום: מארק ישראל סאלם)
"החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית, כדי להגיע להסכמה רחבה", אמר אמש ראש הממשלה. "אני ער למתח העצום שנוצר בין המחנות. אני קשוב לרצונם של אזרחים רבים להפיג את המתח הזה. במשך שלושה חודשים קראתי פעם אחר פעם להידברות, וגם אמרתי שאהפוך כל אבן כדי להגיע לפתרון. אני אומר כאן ועכשיו - אסור שתהיה מלחמת אחים. כשיש אפשרות למנוע מלחמת אחים בהידברות - אני כראש ממשלה לוקח פסק זמן להידברות. אני נותן הזדמנות אמיתית להידברות אמיתית".
התגובות באופוזיציה להודעת נתניהו היו חלוקות. בעוד יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) וח"כ בני גנץ (המחנה הממלכתי) הצהירו כי הם "נכונים להידברות", אחרים סבורים שנתניהו "קונה זמן" ולא מתכוון לגנוז את החקיקה בכנס הקיץ.
ח"כ לפיד אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי בניגוד לח"כ גנץ, "לא התחשק" לו להתקשר לראש הממשלה נתניהו אחרי הודעתו בדבר השהיית החקיקה של המהפכה המשפטית. "חשבתי שזו לא הדרך להיכנס למשא ומתן עם תום לב, זו לא תוכנית כבקשתך". לפיד הביע חשש מ"תרגילים" שנתניהו עשוי לעשות לטענתו במשא ומתן על פשרה.
לפיד הוסיף: "כמו כולם היינו בתחושה מעורבת. מצד אחד ברור שזה מה שרצינו. אמרנו חודשים - עצרו את החקיקה ונלך להידברות אצל נשיא המדינה. אבל כל מי שאי פעם עבד עם נתניהו בעבר יודע שכדאי להישאר מאוד זהיר ומאוד ערני. ראיתי את הנאום שלו - מלא הסתה ורעל - ואמרתי לעצמי, אתה כבר עוצר את החקיקה, אתה כבר הולך לנשיא, בשביל מה יש לך עכשיו להשמיץ וללכת נגד חצי עם? אז לא הרמתי לו טלפון".