מפקדיו של קצין המשטרה שתועד מאיים שיעכב את האזרח שנטרל את המחבל יתחקרו את האירוע. כך הודיע דובר המשטרה, ניצב משנה אלי לוי, בריאיון לאולפן ynet בבוקר שאחרי הפיגוע. "תושיית האזרחים, בין היתר האזרח שנראה בתיעוד, מנעה פיגוע גדול הרבה יותר. אנחנו נשבח אותם בכל הזדמנות", אמר.
עם זאת, לוי ניסה להגן על הקצין. "תנסו להיכנס לנעליו", אמר. לדבריו, "מי שמבין קצת בחקירות משטרה מבין שחייבים לקחת את כלי הנשק לבדיקה בליסטית. האירוע עצמו היה בתחנת משטרה, כאשר יש לחץ גדול מאוד גם על הקצינים והשוטרים, בטח אחרי פיגוע קשה עם ארבעה נרצחים. יש מתח ולחץ מאוד גדול גם ביחידה החוקרת".
בריאיון נדרש נצ"מ לוי להוקיע את התנהגות הקצין המעורב בטענה כי היא משדרת מסר מרתיע לאזרחים. "אז התחושה היא לא נכונה. אגיד זאת שוב, שני האזרחים נהגו בצורה מצוינת, מנעו פיגוע והם ראויים לכל שבח ולכל הוקרה. אין פה שום 'סירוס' של אזרחים בפעם הבאה שיראו מחבל. בדיוק כמו שהם התנהלו בשטח, צריך להתנהל ולנטרל מחבל שפל בשטח", הדגיש.

דובר המשטרה התייחס גם לחקירת הפיגוע עצמו, אך סירב לפרט על אודותיה. עם זאת ציין כי "הולך ומתהדק הפאזל מרגע לרגע שמדובר במחבל בודד". לדבריו, "החקירה עדיין מתנהלת, גם של משטרת ישראל, גם של שירות הבטחון הכללי כך שלא נוכל להרחיב בנושא".
על מעצר שניים מאחיו של המחבל, שחוסל, אמר כי במשטרה "מנסים להבין מה עשה המחבל בימים האחרונים. גם מבחינת הרשתות החברתיות, גם מבחינת האנשים שאיתם הוא שוחח. האם הוא התבטא בפני מקורביו, חבריו, בני המשפחה שלו, או מישהו כזה ואחר, שהוא הולך לבצע פיגוע".
- בשלב הזה יש איזשהו חשד ממשי שמישהו מהסביבה שלו ידע? "אנחנו לא נפרט בשידור לפני שיש לנו את כל הממצאים. בפיגועים מהסוג הזה יש בדיקה של המעגל הקרוב, של הרשתות החברתיות שלהם. זה אומר בני המשפחה, זה אומר החברים, זה אומר האנשים שאיתם הוא בא במגע כזה או אחר בתקופה האחרונה. מנסים להבין האם הוא הודיע למישהו שהוא הולך לבצע את הפיגוע, האם היו לו סייענים, האם מישהו הוביל אותו לשם, מישהו עזר לו, האם מישהו נתן לו את כלי הרצח, כל הדברים האלו כמובן נבדקים. זה עדיין מוקדם לקבוע בדיוק מה קרה".

4 צפייה בגלריה
"פיגוע קשה, האזרחים מנעו פיגוע גדול יותר"
"פיגוע קשה, האזרחים מנעו פיגוע גדול יותר"
"פיגוע קשה, האזרחים מנעו פיגוע גדול יותר"
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
מסלול המחבל בבאר שבע
מסלול המחבל בבאר שבע
(המפה באדיבות המרכז למיפוי ישראל)

4 צפייה בגלריה
קובי שבתאי, מפכ"ל המשטרה בזירת האירוע
קובי שבתאי, מפכ"ל המשטרה בזירת האירוע
"יש מחסור בשוטרים לפני הרמדאן". מפכ"ל המשטרה בזירת האירוע
( צילום: בראל אפרים)
במבצע שומר החומות דנו המפכ"ל ומפקד מג"ב על "הגדלת ההיקפים של השוטרים ומשמר הגבול במרחב האזרחי", ואף הציגו תוכנית להקמת משמר לאומי. לדברי נצ"מ לוי, "מפכ"ל המשטרה מיום שישב על כיסא המפכ"ל, לפני שנה וחודשיים, הציג תוכנית אסטרטגית פומבית חד משמעית הן לממשלה הנוכחית והן לממשלה הקודמת, שהוא דורש 5,000 שוטרים נוספים. תגבור נוסף של כוחות ועוד 5 מיליארד שקלים, אנחנו קראנו לתוכנית הזאת "555". 5 מיליארד שקלים, 5,000 שוטרים ו-5 יעדים, שהמפכ"ל הציב".
הוא עדכן כי עד כה קיבלה המשטרה 1,100 תקנים בשנה האחרונה. "דרישת המפכ"ל באה כי הוא יודע והוא מבין שהמשטרה קטנה על מידותיה. מספר התושבים גדל, הלך וגדל בשנים האחרונות, מספר היעדים של משטרת ישראל הלך וגדל. זה כבר לא משטרה שצריכה להתעסק רק עם שיטור קלאסי, אלא גם עם טרור", הסביר.
4 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
העימותים משנה שעברה יחזרו? הר הבית בחודש הרמדאן, אשתקד
(צילום: רויטרס)
- אתם מזהים את השטח מבעבע לפני רמדאן? יש לכם התרעות? "אנחנו ערוכים כבר כמה שבועות ב'כוננות רמדאן'. נכון שעד עכשיו, עד הפיגוע הקשה בב"ש, הפיגועים היו בעוטף ירושלים, באזור מחוז ירושלים, צריך גם פה להגיד ולציין את אותם לוחמים ולוחמות של משמר הגבול, שמנעו בגופם בשבועות האחרונים לא פעם ולא פעמיים פיגועים שתוכננו נגד אזרחים בירושלים. אנחנו מעבים כוחות בכמה מקומות, לא רק בירושלים, גם כמובן בדרום, גם באזור הצפון בכמה מקומות ואגב, אנחנו נערכים לרמדאן לא רק מההיבט המבצעי אלא גם מההיבט הקהילתי".
הוא הודה כי במצב כוח האדם המשטרתי כיום "לא יכול להיות מצב שיש על כל קרן רחוב שוטר. בטח ובטח כשמפכ"ל המשטרה בא ודורש כבר למעלה משנה, מאז שהוא נכנס לתפקידו, אלפי שוטרים. השוטרים שלנו עובדים מסביב לשעון". לדבריו, "אנחנו במחסור של כוח אדם אבל נעשה הכל כדי לעבור את החודש הזה באפס אירועים".
המשטרה נמצאת גם בכוננות במזרח ירושלים, כשבקרוב נציין שנה לשומר החומות וברקע הרמדאן. לוי פירט כיצד המשטרה נערכת כדי שלא תחזור הנפיצות באזור כפי שהייתה בשנה שעברה. "תוכנית העבודה לגבי התקופה הקרובה, לגבי הרמדאן, עדיין בעבודה, כמובן יש את ההיבט המודיעיני. אנחנו כל הזמן מנסים להבין מה הלך הרוח במזרח ירושלים, מה הלך הרוח גם בעזה והלך הרוח בכלל בשטחים בתקופה הזאת", אמר, "אנחנו שם (בעיר העתיקה) בכוחות גדולים".